kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۸۶۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲
یک مقام آمریکایی:

نگران مهندسی معکوس تسلیحات آمریکا در اوکراین توسط ایران هستیم

 
 
 
 
دیوید تافوری‌، مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا از مهندسی معکوس تسلیحات آمریکایی استفاده شده در جنگ اوکراین توسط ایران به‌ویژه موشک جاولین ابراز نگرانی کرد.
دیوید تافوری‌، مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با یک شبکه انگلیسی‌زبان با اظهار غافلگیری از استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در نبرد اوکراین گفت: «ایران و روسیه به هم نزدیک‌تر شده‌اند و این نمونه‌ای است از اینکه دو کشور چگونه به هم کمک می‌کنند. روسیه نیز برخی از جنگ‌افزارهای به غنیمت گرفته‌شده که از طرف آمریکا برای اوکراین تامین شده است را به ایران منتقل می‌کند. از جمله این تجهیزات می‌توان به موشک جاولین اشاره کرد.»
این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا ابراز نگرانی کرد: «مشکلی که برای ما ایجاد می‌شود این است که ایران بتواند جاولین را که جنگ‌افزاری کارآمد در عرصه جنگ اوکراین بوده است، مهندسی معکوس کند.»
دیوید تافوری در پاسخ به سؤال مجری این شبکه مبنی بر اینکه چقدر احتمال می‌دهید ایران بتواند جنگ‌افزارهایی مانند جاولین را مهندسی معکوس کند، گفت: «چه کسی خبر دارد که ایران هم‌اکنون چه توانایی‌هایی دارد؟ ایران تمرکز بسیاری روی ارتقای توانمندی متعارف خود گذاشته است. ایران در زمینه توسعه توانمندی‌هایی همچون پهپاد بسیار کارآمد عمل کرده که متاسفانه برای روس‌ها در اوکراین سودمند بوده است.»
مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: «ایران این پهپادها را در عراق و عربستان نیز استفاده کرده است. ایران الان می‌تواند اقدامات تحریک‌آمیز انجام دهد و اگر بتواند این تجهیزات را مهندسی معکوس کند، بسیار چالش‌آفرین خواهد بود.»