kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۸۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰

سقوط دومین بانک آمریکایی بورس اروپا را قرمز کرد ترامپ: همه آماده رکود بزرگ باشید

 

دومین بانک بزرگ آمریکا تنها در 48 ساعت دچار ورشکستگی شد تا سایه وحشت و نگرانی بر سر بانک‌های دیگر بیش از گذشته سنگینی کند و سیاستمداران این کشور هم هشدار یک رکود بزرگ تاریخی را بدهند.
داستان ورشکستگی بانک‌های آمریکایی در سایه بحران اقتصادی در این کشور،‌ ظاهرا سر دراز خواهد داشت. از واشنگتن خبر می‌رسد که پس از ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی»، دومین بانک آمریکایی هم در آستانه نابودی قرار گرفته و حالا رسما اعلام ورشکستگی کرده است. ورشکستگی دو بانک آمریکایی تنها در عرض دو روز،‌ حالا موجب شده تا موجی از نگرانی و وحشت بر نظام بانکی و پولی این کشور حاکم شود تا آن‌جا که رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به وضعیت آشفته بانکی در کشورش واکنش نشان داده و مدعی شده که با عاملان وضع موجود و دست‌اندرکاران وضعیت جاری اقتصادی برخورد خواهد کرد. بانک «سیلور گِیت» فعال در حوزه صنعت ارزهای دیجیتال، دومین بانکی است که پس از بانک سیلیکون‌ولی فعال در حوزه استارتاپ‌های حوزه فناوری واقع در ایالت کالیفرنیا به ورطه شکست مالی کشیده شده است. نشریه «استریت» چاپ آمریکا، در این خصوص می‌نویسد: «نگران‌کننده‌ترین مسئله این است که این بانک‌ها به بخش‌های رشد اقتصادی یعنی بخش فناوری و صنعت ارزهای دیجیتال خدمات‌رسانی می‌کردند».
پیش از اعلام ورشکستگی بانک سیلورگیت، ارزش سهام بانک «سیلیکون ولی» در پی شدت فروش هیجان‌زده سهامداران به شدت سقوط کرد. چنین سقوطی در ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده و به نظر می‌رسد که از پیامدهای سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا در سال‌های اخیر باشد. از سال گذشته میلادی که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برای کاهش تورم مجبور به کاهش نرخ بهره شد، سهام شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات داشتند با افت جدی ارزش خود مواجه شدند. این دو بانکی هم که حالا دچار ورشکستگی شدند، ‌به حوزه فناوری اطلاعات گره خوردند.
البته تحولات مربوط به حوزه ورشکستگی حتی تا همین لحظه نگارش خبر هم با جدیت ادامه دارد. مقام‌های فدرال ساعاتی پیش اعلام کردند که بانک زیان‌ده «سیگنچر» فعال در حوزه رمز‌ارز را تعطیل و مصادره کردند. این بانک مستقر در نیویورک تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار دارایی و ۸۸ میلیارد دلار سپرده را ثبت کرد اما در روزهای اخیر همانند سیلیکون ولی با افزایش خروج سپرده‌ها رو‌به‌رو شده بود. حالا و با توجه به سرعت بالای تحولات پولی و بانکی در آمریکا، رسانه‌های این کشور نام ده بانک را در لیست انتظار ورشکستگی عنوان کرده‌اند.
«جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه برای بررسی وضعیت بخش بانکی پس از ورشکستگی سیلیکون ولی و در دیدار با مسئولان بانکی در این کشور، تاکید کرد که سیاست‌های پولی آمریکا اصلا نوید آینده بهتری را نمی‌دهد. موج هراس در بازارهای مالی همچنین روز پنج‌شنبه کاهش ۵۲ میلیارد دلاری ارزش چهار بانک نخست در فهرست بانک‌های بزرگ آمریکا را رقم زد. این روند به بازارهای آسیا و اروپا هم حالا سرایت کرده و ارزش بانک‌های آسیایی و اروپایی نیز در بازارهای سهام کاهش یافت. ورشکستگی بانک آمریکایی «لیمن برادرز» در سال ۲۰۰۸ منجر به بروز بحرانی مالی و اقتصادی در سطح جهان شد و رکود اقتصادی در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸ نیز به جدی‌ترین رکود اقتصادی از زمان «رکود بزرگ» در دهه ۱۹۳۰ تبدیل شد. حالا بسیاری از آمریکایی‌ها رویدادهای اخیر در سایه بحران اقتصادی کم‌نظیر در چهل سال اخیر را با بحران مالی سال ۲۰۰۸ مقایسه می‌کنند.
ترامپ: آماده رکود بزرگ باشید
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، رئیس‌جمهور فعلی این کشور را به خاطر مشکلات اقتصادی پیش‌آمده مقصر شناخت و همچنین وقوع یک رکود بزرگ و جدید را پیش‌بینی کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حساب شخصی خود در شبکه «تروث سوشیال» خود نوشت: «با اتفاقی که برای اقتصاد ما در حال رخ دادن است و پیشنهاداتی که درباره بزرگ‌ترین و احمقانه‌ترین افزایش مالیات در تاریخ ایالات متحده داده می‌شود، جو بایدن مانند هربرت هوور (رئیس‌جمهور آمریکا بین سال‌های ۱۹۲۹-۱۹۳۳) در عصر مدرن شناخته خواهد شد». در ادامه پیام ترامپ آمده است: «ما رکود بزرگ، بسیار بزرگ‌تر و قدرتمندتر از سال ۱۹۲۹ خواهیم داشت. به عنوان نشانه، بانک‌ها شروع به سقوط کرده‌اند».
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد دوشنبه در واکنش به ورشکستگی و تعطیلی پی‌درپی دو بانک بزرگ در این کشور، گفت: «مردم و شرکت‌های آمریکایی باید مطمئن باشند که سپرده‌های آنها زمانی که نیازشان دارند، در دسترس است». گویی تلاش می‌کند تا مانع وحشت مردم و صف‌کشیدن آنها رو‌به‌روی درب بانک‌ها برای خارج کردن سپرده‌هایشان باشند. بایدن در ادامه وعده داد: «متعهد می‌شوم که مسئولین این آشفتگی را مورد بازخواست قرار دهم و به تلاش‌ها برای تقویت مقررات و نظارت بر بانک‌های بزرگ ادامه دهم». رئیس‌جمهور آمریکا البته این را هم مدعی شد که نظام بانکی آمریکا امن است. گفتنی است،‌ طبق آنچه پیش از این در رکود بزرگ قبلی تاریخ‌ آمریکا در ۲۴ اکتبر ۱۹۲۹ با سقوط بازار سهام در این کشور آغاز شد و تا سال ۱۹۳۹ ادامه یافت، شهرهای صنعتی بیشترین ضربه را دیدند و ساخت‌وساز تقریباً متوقف شد. قیمت محصولات کشاورزی به شدت افزایش یافت و بیکاری گسترده آمریکا را فرا گرفت. تحلیلگران اقتصادی در آمریکا وضعیت آتی در این کشور را با همین مشخصات تعبیر می‌کنند.