kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۸۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱
در مراسم امضای قرارداد تبادل برق میان ایران و پاکستان اعلام شد

رکورد بی‌نظیر ایران در ساخت خط انتقال برق 

عملیات طراحی و اجرای خط انتقال برق ایران و پاکستان در کمتر از 9 ماه اجرایی شد که وزیر نیرو در این‌باره اعلام کرد رکورد بی‌نظیری در زمینه سرعت ساخت این پروژه به ثبت رسید‌.
 
 
 
 
علی‌اکبر محرابیان؛ دیروز در مراسم امضای قرارداد تبادل برق میان ایران و پاکستان گفت:‌ عملیات طراحی و اجرای خط انتقال برق ایران و پاکستان به ظرفیت 200 مگاوات در کمتر از 9 ماه اجرایی شد و رکورد بی‌نظیر در زمینه سرعت ساخت این پروژه به ثبت رسید‌. ضمن اینکه آزمایش‌های لازم برای برقراری ارتباط برقی انجام شده و خط هم‌اکنون برق‌دار است. 
او افزود: طول خطوط دو کشور ۸۳ کیلومتر است که با پست‌های مربوطه متصل شد. این خط به‌گونه‌ای اجرا شده است که با اتصال ۵۰ کیلومتر، امکان تبادل انرژی را تا دو برابر افزایش می‌دهد؛ یعنی با طرح توسعه می‌توانیم این عدد را به ۴۰۰ مگاوات افزایش دهیم.
وزیر نیرو اضافه کرد:‌ این زیرساخت مدرن در آینده‌ای نزدیک به صورت رسمی با حضور رؤسای جمهور ایران و پاکستان افتتاح خواهد شد. البته قرارداد تجاری میان ایران و پاکستان منعقد شده و امیدواریم این اقدام مقدمه توسعه روابط بین ایران و پاکستان در حوزه انرژی باشد.
محرابیان با تشریح اهمیت توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه اظهار داشت: در حوزه اقتصاد همکاری‌های بسیار مثبتی بین دو کشور برادر ایران و پاکستان برقرار است به نحوی که در حال حاضر مبادلات تجاری ما و پاکستان از دو میلیارد دلار فراتر می‌رود.
پایدار‌سازی برق ایران از طریق تبادل انرژی
وزیر نیرو با بیان اینکه امروز شبکه برق ایران به بسیاری از کشورها متصل است، افزود: اتصال شبکه برق ایران به کشورهای همسایه در گام اول زمینه ارتقای پایداری شبکه برق ایران را فراهم می‌کند و زیرساختی برای تأمین برق پایدار به حساب می‌آید. در این حوزه اقداماتی نظیر اتصال شبکه برق ایران به ترکیه، روسیه و سایر کشورهای همسایه انجام شده یا در دست انجام است. 
محرابیان به توافقات صورت گرفته با قطر در راستای اتصال شبکه برق دو کشور، اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون بررسی‌های فنی برای پیشبرد این امر در حال اجراست و انتظار می‌رود عملیات اجرایی آن به زودی آغاز شود.
چراغی که‌ در پاکستان روشن می‌شود
دستاورد همکاری با ایران است
وزیر انرژی پاکستان هم در مراسم فوق با اشاره به سرعت بالای اجرای طرح خط انتقال برق به پاکستان تاکید کرد: چراغی که در کشور ما پس از قرارداد تبادل برق میان ایران و پاکستان روشن می‌شود، مدیون همکاری با ایران است.
«خرم دستگیرخان» افزود: همکاری با کشور برادر؛ ایران در حوزه انرژی یکی از دستورکار‌های ویژه ماست. از ایران به دلیل سرعت بالای اجرای این طرح و زیرساخت تبادل برق تشکر می‌کنم.
او تاکید کرد: یکی از مفاد همکاری میان ایران و پاکستان، فعال شدن شرکت‌های همکار در حوزه برق است و امیدواریم ایران و پاکستان به سوی آینده‌ای درخشان‌تر حرکت کنند. هر روز عصر که فرا می‌رسد و برقی که خانه مردم در گوادر را روشن می‌کند نتیجه همکاری مشترک با ایران در حوزه برق است.
دستگیرخان با اشاره به شوق خود برای تداوم همکاری با ایران در حوزه برق گفت: تکمیل خط انتقال برق ایران و پاکستان بیانگر اشتیاق ما برای توسعه روابط و تکمیل پروژه‌های دیگر در حوزه انرژی است. از وزیر نیروی ایران دعوت می‌کنم تا در سریع‌ترین زمان برای تعمیق روابط به پاکستان سفر کند.
گفتنی است صبح دیروز قرارداد تبادل برق میان ایران و پاکستان با حضور وزیر نیروی کشورمان و همتای پاکستانی‌اش در محل وزارت نیرو‌ امضا شد. این قرارداد پس از تکمیل خط انتقال برق ایران و پاکستان به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات منعقد شده است.