kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۸۲۰
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱
سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد

تأمین ۲۸ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن

 
 
 
 
سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: تاکنون 
۲۸ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن تامین شده است.
ارسلان مالکی، در مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت ۸۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن اظهار کرد: دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار خود تامین مسکن را اولویت برنامه‌ها قرار داد و هم‌افزایی میان دولت و مجلس منجر به تصویب قانون جهش تولید مسکن شد که در طرح نهضت ملی مسکن تبلور یافت.
وی افزود: با وجود عقب‌ماندگی‌های انباشت شده از قبل، دولت و مجلس اراده کرد تا مسکن افراد را تامین کند.
مالکی با اشاره به تامین ۲۸ هزار هکتار زمین پس از تصویب قانون جهش تولید مسکن گفت: این در در شرایطی بود که تا قبل از شروع به کار دولت سیزدهم حتی برای تامین زمین ۱۰۰ هزار واحد مشکل کمبود زمین وجود داشت.
وی اظهار کرد: تامین ۲۲ هزار هکتار زمین دیگر نیز در مراحل بررسی و الحاق قرار دارد که در مجموع ۵۰ هزار هکتار از اراضی وزارت راه و شهر‌سازی در اختیار طرح قرار گرفته و روزانه به آن اضافه می‌شود.
سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن همچنین یادآور شد: برای مقایسه بزرگی رقم تامین زمین انجام شده در مدت اخیر، لازم است اشاره شود که تمام مسکن مهری که در اراضی سازمان ملی زمین و مسکن ساخته شده یا در حال ساخت است، 
۵۹۰ هزار واحد است اما در حال حاضر ۲۸ هزار هکتار زمین برای حدود ۶۰۰ هزار متقاضی تامین شده است.
طبق تفاهم‌نامه‌ای که دیروز بین سازمان ملی زمین و مسکن با شرکت‌های پیشران استان‌های یزد، آذربایجان شرقی، کرمان و قزوین منعقد شد، بیش از ۲ هزار و ۶۱۸ هکتار زمین با ظرفیت ساخت ۸۴ هزار واحد مسکونی برای کارکنان این شرکت‌ها واگذار گردید.
چینی‌ها می‌آیند
دستیار ویژه وزیر راه و شهر‌سازی هم در حاشیه امضای تفاهم‌نامه ساخت ۸۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن به ایسنا گفت: بعد از سفر اخیر دولت به چین گروه‌ها و شرکت‌های مختلفی به کشور ما می‌آیند و ما با رعایت منافع ملی و مصالح مردم در حال تعامل با این شرکت‌ها هستیم تا بتوانیم روی تعدادی واحد به نتیجه برسیم.
روح‌الله اکبری افزود: درخصوص طرح نهضت ملی مسکن روی بحث استفاده از سایر ظرفیت‌ها از جمله یوزانس کوتاه‌مدت، فاینانس و تهاتر کار می‌کنیم. چرا که با توجه به پروژه‌های زیربنایی دولتی نمی‌شود فقط از یک روش استفاده کرد. یکی از موضوعات مطرح شده بحث تهاتر نفت است. رویکرد آن است که باید از ابزارهای دیگر مثل فاینانس و یوزانس کوتاه مدت هم بهره ببریم.
وی با بیان اینکه در این مذاکرات شرایط اجرای طرح‌ها در کشور خودمان را لحاظ کرده‌ایم، گفت: به هر حال تفاوت‌هایی بین کشور ما و سایر کشورها به لحاظ زلزله و دیگر موارد وجود دارد که این موارد را لحاظ می‌کنیم. دوستانی در حال هدایت این مذاکرات هستند تا در حداقل زمان ممکن و کاهش بوروکراسی زائد اداری مسائل را حل و فصل کنیم.
اکبری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند قرار است چینی‌ها طرح نهضت ملی مسکن را با هزینه متری چهار میلیون و 500 هزار تومان بسازند، خاطرنشان کرد: آن مجموعه‌ای که قبلا از چین آمده بود دوستان وزارتخانه به آنها گفته بودند شما هم مثل سایر پیمانکاران بیایید واحدهای ویلایی بسازید با همان قاعده و شرایط تعدیل. در حالی که این قاعده خیلی برای ما مطلوب نیست. چرا که اگر بخواهیم با همین روش سنتی بسازیم پیمانکاران داخلی هستند. آن شرکت تامین مالی چندانی هم نمی‌توانست بر عهده بگیرد.
اکبری مهم‌ترین چالش طرح نهضت ملی مسکن را قیمت تمام شده دانست و افزود: با توجه به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی در بحث صنعتی‌سازی باید نقدینگی در زمانی کوتاه به پروژه‌ها تزریق شود. این احتیاج دارد تا از شرکت‌های خارجی یا سایر روش‌های تامین مالی برای اجرای طرح استفاده کنیم. زیرا متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن عمدتا اقشار ضعیف هستند.
نحوه مشارکت چینی‌ها
خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران هم با اشاره به برنامه ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین بحثی که در حوزه تولید مسکن مطرح است، مشارکت با چینی‌ها برای ساخت و ساز مسکن است. معتقدم که طرح نهضت ملی مسکن در ابتدا غیرواقع‌گرایانه شروع شد و بر اساس هزینه‌های تولید دستوری حرکت می‌کرد و عملا به جایی رسید که بانک‌ها و سایر نهادهای متولی خیلی با این طرح همکاری نداشتند اما تامین زمین تا حدودی خوب پیش رفت تا اینکه از آن طرف در بحث زیرساخت و منابع مالی و ردیف‌های اعتباری که باید در بانک‌ها تخصیص داده می‌شد، کاستی‌هایی وجود داشت.
وی با اشاره به کیفیت ساخت مسکن اظهار کرد: قطعا چینی‌ها در حوزه تکنولوژی و صنعت ساختمان و صنعتی‌‌سازی جزو پیشروها هستند و این نقطه امید کار است به شرطی که بتوانیم این تکنولوژی‌ها را برای نیروهای متخصص داخلی نگه داریم و برای سال‌های بعد از این تجربه استفاده کنیم زیرا تولید مسکن برای سال‌های ‌آینده ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران احتمال فاینانس از چین را برای ساخت و ساز مسکن بعید دانست و گفت: سازندگان چینی به دنبال سود ساخت خواهند بود و صرفا بحث فاینانس و سود تسهیلات مطرح نیست.