kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴
الکاظمی: 

آیت‌الله خامنه‌ای تأکید داشتند که به سیاست آمریکا اعتمادی نیست

نخست‌وزیر سابق عراق با اشاره به دیدار خود با رهبر انقلاب، گفت: ایشان بر احترام به حاکمیت و حریم خصوصی عراق و منافع و مصالح مردم تأکید داشته است اما در عین حال گفته است که به سیاست آمریکا اعتمادی نیست.
مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر سابق عراق در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط نکاتی را درباره توافق میان ایران و عربستان سعودی بیان نمود و اظهار داشت که احیای روابط دو کشور به‌نظر او سریع انجام خواهد شد.
کاظمی در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط که قبل از اعلام رسمی توافق احیای روابط بین تهران و ریاض انجام شده است، گفت: گفت‌وگوی سعودی و ایرانی که در بغداد برگزار شد، صریح و فراگیر و مفید بود.
وی افزود: پیش‌بینی می‌کنم که روابط میان دو کشور به‌زودی از سر گرفته شود و این به ‌نفع دو کشور و نفع ملت‌های منطقه است. در گفت‌وگوهای بین ایران و عربستان سعودی به ‌میزبانی عراق پیشرفت حاصل شد و اولین پیشرفت زمانی حاصل شد که آنها رودررو با هم گفت‌وگو کردند و با صراحت موضوعات بیان شد. ایرانی‌ها دیدگاه‌های سعودی‌ها و سعودی‌ها هم دیدگاه ایرانی‌ها را شنیدند، این گفت‌وگو مبتنی بر صراحت بود و توافق شد که در گام اول اعتماد‌سازی شود و سپس به گفت‌وگوی دیپلماتیک و بازگشت روابط روی آورده شود.
کاظمی تصریح کرد: به همه موضوعات از جمله یمن و لبنان هم در این گفت‌وگوها پرداخته شد. من در جلسات حاضر بودم و جلسات گفت‌وگو را که برخی مواقع پنج تا شش ساعت به درازا می‌انجامید اداره می‌کردم. این مذاکرات در مکانی سرّی در بغداد برگزار می‌شد، دغدغه من برقراری امنیت آنها بود تا در معرض خطری قرار نگیرند.
وی درباره آینده مذاکرات نیز گفت: به‌نظر من این مهم است که گفت‌وگوی سعودی ـ ایرانی ادامه‌دار باشد. ایران و عربستان کشورهای مهم در منطقه هستند و دو کشور مسلمان و منافع مشترکی زیادی میان آنها وجود دارد.
نخست‌وزیر سابق عراق همچنین به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و رئیس‌جمهور کشورمان اشاره کرد و گفت که در این دیدار‌ها به ‌صراحت به مواضع عراق مبنی بر اینکه عراق به توازن روابط و روابط مبتنی بر احترام متقابل نیاز دارد، تأکید شد.
به‌ گفته کاظمی، رهبر معظم انقلاب در دیداری که نخست‌وزیر عراق با ایشان داشته است، بر احترام به حاکمیت و حریم خصوصی عراق و منافع و مصالح مردم تأکید داشته است اما در عین حال گفته است که به سیاست آمریکا اعتمادی نیست.
به گزارش تسنیم، کاظمی همچنین در اظهارات خود ترور سردار قاسم سلیمانی را نقض حاکمیت عراق اعلام کرد و گفت: موضع دولت با محکوم کردن ترور سردار سلیمانی کاملا روشن بود. ترور سردار سلیمانی یک تصمیم کاملا آمریکایی بود و هیچ‌گونه نفوذ و دخالتی از سوی عراق و کشورهای منطقه در آن وجود نداشت.