kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴

امیرعبداللهیان: زمینه اجرای تبادل زندانیان با آمریکا فراهم است

امیرعبداللهیان با بیان اینکه «اگر همه‌چیز از طرف آمریکایی خوب پیش برود، فکر می‌کنم در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان نیز خواهیم بود» گفت: ما این پرونده را یک پرونده کاملا انسانی می‌دانیم و زمینه اجرای آن اکنون فراهم شده است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز یکشنبه ۲۱ اسفندماه در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره مذاکره برای رفع تحریم‌ها نیز اظهار داشت: در موضوع لغو تحریم‌ها همچنان تبادل پیام با طرف آمریکایی جریان دارد. در موضوع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به توافقی در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه‌چیز از طرف آمریکایی خوب پیش برود، فکر می‌کنم در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان نیز خواهیم بود.
وزیر خارجه با بیان اینکه ما این پرونده را یک پرونده کاملا انسانی می‌دانیم، افزود: از مارس سال گذشته در این رابطه یک سندی بین ما و آمریکا به‌صورت غیرمستقیم به امضا و تایید رسید، اما زمینه اجرای آن اکنون فراهم شده است. از نظر ما همه‌چیز آماده است، طرف آمریکایی در حال آخرین هماهنگی‌های فنی خود قرار دارد.
جمع‌بندی گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها
 در دسترس است
وی همچنین گفت: معتقد هستیم جمع‌بندی گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها در دسترس است. برای ما رفع اتهام بی‌اساس از ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک مسئله مهم و یکی از خطوط قرمز ما قلمداد می‌شود. در سفر اخیر آقای رافائل گروسی به تهران پیشرفت خوبی حاصل شد و الان یک همکاری نیرومندی بین سازمان انرژی اتمی و آژانس جریان دارد که نتیجه این همکاری تاثیر خیلی خوبی در جمع‌بندی مذاکرات خواهد داشت.
وزیر خارجه در عین حال بیان کرد: من به‌عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی در ارسال پیام‌ها به مقامات آمریکایی گفتم که مقامات آمریکایی در اتخاذ تصمیم نهایی جرأت و جسارت لازم را تاکنون نتوانسته‌اند از خودشان به نمایش بگذارند. در حالی که طرف ایرانی با عقلانیت، ابتکار و شجاعت خیلی شفاف و روشن در میز مذاکره غیرمستقیم ایده‌های رو به جلو را مطرح کرده است.
وی گفت: با توجه به آنچه گذشته زمینه خوبی برای رسیدن به جمع‌بندی گفت‌وگوهای طولانی ماه‌های گذشته وجود دارد. در مسیر دیپلماسی و مذاکره به خوبی قرار داریم و امیدواریم هرچه زودتر نتیجه‌ای که مطلوب است با رعایت کامل منافع ملت‌مان حاصل شود.
واشنگتن: بی‌وقفه برای آزادی سه آمریکایی بازداشتی در ایران در تلاشیم
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در سخنانی گفت که این کشور بی‌وقفه در تلاش برای آزادی سه شهروند آمریکایی است که در ایران در بازداشت قرار دارند.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به تلاش این کشور برای آزاد‌سازی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران خبر داد.
وی در سخنانی گفت: «ما بی‌وقفه برای آزادی سه آمریکایی که به ناحق در ایران بازداشت هستند در تلاش هستیم».
این مقام آمریکایی تاکید کرد: «تا زمانی که این افراد به جمع عزیزان خود بپیوندند، تلاش خود را متوقف نخواهیم کرد».
با این وجود سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا حصول توافق برای آزاد‌سازی سه زندانی آمریکایی در ایران را رد کرد.
این در حالی است که دیروز عصر وبگاه شبکه «العربیه» در توئیتی مدعی شد که قرار است در ازای آزادی سه شهروند آمریکایی توسط ایران، سه کشور عراق‌، ژاپن و کره‌جنوبی دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کنند.
دیدار وزیر خارجه بلاروس با امیرعبداللهیان
«سرگئی آلینیک» وزیر خارجه بلاروس که در آستانه سفر «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس به تهران سفر کرده، بعدازظهر دیروز یکشنبه، ۲۱ اسفندماه با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال رسمی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه قرار گرفت.
پس از آن وزرای خارجه دو کشور بر سر یک میز به گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند.
سرگئی آلینیک به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پیامی به امیرعبداللهیان تبریک گفته بود.
قرار است الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس به منظور انجام سفری دو روزه و در پاسخ به دعوت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز وارد تهران شود. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی چهارم آبان ماه سال جاری میزبان «ولادیمیر ماکی» وزیر خارجه فقید بلاروس در تهران بود. ولادیمیر ماکی وزیر سابق خارجه بلاروس پنجم آذرماه سال جاری در سن ۶۴ سالگی درگذشت.