kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۷۶۱
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
گزارش خبری تحلیلی کیهان

دهمین تظاهرات بزرگ هفتگی علیه دولت رژیم صهیونیستی / ژنرال صهیونیست: تا دیر نشده کاری کنید

اعتراضات روز شنبه در سرزمين‌هاي اشغالي دوباره ركورد حضور معترضان را شكست و برخي منابع جمعيت معترضان عليه كابينه نتانياهو را تا نيم ميليون نفر هم عنوان كردند كه همگي نسبت به خطر سقوط تل آويو و عليه ديكتاتوري نتانياهو شعار مي دادند. يك ژنرال صهيونيست نيز با اذعان به بحران تل آويو از مقامات صهيونيست خواست تا براي جلوگيري از فروپاشي داخلي كاري انجام دهند.
 
سرويس خارجي- 
اين روزها مناطق اشغالي فلسطين شاهد یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات تاریخ خود است. در آخرين ساعات روز شنبه صدها هزار نفر در شهرهاي مختلف فلسطين اشغالي عليه كابينه نتانياهو به خيابان‌ها آمدند. تايمز اسرائيل جمعيت معترضان را بيش از 300 هزار نفر اعلام كرده كه براي دهمين هفته پياپي خيابان‌ها را تسخير می‌کنند. سازمان‌دهندگان اين اعتراضات زنجيره‌اي آن را بزرگ‌ترین تظاهرات خیابانی در تاریخ رژيم صهیونیستی مي دانند. اعتراضاتي كه عليه كابينه نتانياهو و دستكاري او در سيستم قضايي صورت مي گيرد و بسياري آن را «تيري بر پيكره نيمه جان» رژيم صهيونيستي مي دانند. یائیر لاپید، نخست وزير پيشين رژيم صهيونيستي كه در همه اعتراضات ده هفته گذشته حضور داشته، برنامه‌هاي نتانياهو را بزرگ‌ترین بحران وجودي تل آويو توصيف كرده و رئيس رژيم صهيونيستي در همين مدت حداقل دو بار نسبت به فروپاشي كامل داخلي تل آويو هشدار داده است.
خبرگزاري فرانسه حتي به نقل از برخي مشاركت كنندگان، تظاهرات روز شنبه را با حضور 500 هزار يا نيم ميليون نفر در سراسر مناطق اشغالي اعلام كرده و روزنامه ‌هاآرتص آن را «بزرگ‌ترین تظاهرات در تاریخ» اين رژيم خواند. «امیر اشل»، فرمانده سابق نیروی هوایی رژيم صهيونيستي نيز در تظاهرات تل‌آویو گفت: «من در زندگی ام هرگز در تظاهرات شرکت نکرده‌ام. من نگران آسودگي خاطر نصرالله در دمشق و غزه با وجود بحران در تل آويو هستم، تا دیر نشده بیدار شوید و كاري كنيد.» موشه کارادی، رئیس‌پلیس سابق رژيم صهيونيستي نيز در سخنرانی تظاهرات تل‌آویو، حضور ايتمار بن گویر به عنوان وزير امنيت ملي را یک خطر بی‌سابقه توصیف کرد كه بحران را تا سر حد جنگ داخلي به پيش خواهد برد. او گفت که بن گوير یک جنایتکار خطرناك است، که سعی می‌کند پليس را به یک نيروي شبه نظامی تروريستي برای خدمت به اهداف سیاسی خود تبدیل کند. اين اظهارات كارداي البته عجيب هم نيست، در واقع بن گویر قبلا در سال 2007 به دلیل حمایت از یک گروه تروريستي یهودی به تحریک نژادپرستانه و حمایت از تروریسم محکوم شده بود.
 شكاف و بحران داخلي در ميان صهيونيست‌ها
يائير لاپید هم که در شهر بیر شوا سخنراني می‌کرد، هشدار داد که تل آويو با بحرانی بی‌سابقه مواجه است. او گفت: «موج تروریسم به ما ضربه می‌زند، اقتصاد ما در حال سقوط است، پول از کشور فرار می‌کند. ایران همین دیروز یک قرارداد جدید با عربستان سعودی امضا کرد و دولت ما به‌دنبال ادامه بحران است.» در شهر شمالی حیفا نيز جمعیت بی‌سابقه 50 هزار نفری در راهپیمایی‌ها شركت کردند. نكته جالب در اعتراضات اين هفته تل آويو، برجسته شدن انشقاق و اختلافات داخلي ميان صهيونيست‌ها بود و در حالي كه رئیس‌پلیس تل‌آویو هفته گذشته به دلیل تمرد از دستور سرکوب معترضان برکنار شده بود؛ هنگام خروج از محل کار خود مورد استقبال و تشویق معترضان صهیونیست قرار گرفت. اين تشويق‌ها نشان داد كه حاكمان رژيم صهيونيستي تا ‌اندازه زيادي از مردم خود فاصله گرفته‌اند. الجزيره گزارش داده است كه در جريان اين اعتراض پلیس تل آويو حداقل سه معترض را که در جاده کمربندی تل‌آویو به اعتراض مشغول بودند، دستگیر کرد. هیاهوی تغییرات قانونی توسط نتانياهو، رژيم اسرائیل را در یکی از بدترین بحران‌های داخلی خود فرو برده است. فراتر از تظاهراتی که ده‌ها هزار صهيونيست را به خیابان‌ها کشانده و اخیراً خشونت‌آمیز شده است، مخالفت‌ها در سراسر جامعه افزایش یافته و رهبران تجاری و مقامات حقوقی علیه آنچه كودتا و سقوط دموكراسي مي خوانند، هشدار مي دهند. برخی همچنین می‌گویند نتانیاهو، که به اتهام فساد در حال محاکمه است، از طریق اصلاحات قضايي، به‌دنبال راه فراری از اتهامات خود است.
از سوي ديگر سیاست‌های نتانیاهو، داد بازنشسته‌های نیروی دریایی رژیم صهیونیستی را نیز درآورد و ده‌ها تن از نظامیان بازنشسته نیروی دریایی رژیم صهیونیستی شنبه شب در برابر منزل یوآف گالانت وزیر جنگ این رژیم دست به تظاهرات گسترده زدند.
شهادت ۳ جوان فلسطینی در نابلس
با وجود آن كه تل آويو با بحران داخلي و مشروعيتي خود دست و پنجه نرم مي كند، نظاميان صهيونيست با حملات وحشيانه خود عليه مناطق فلسطيني تلاش مي كنند تا افكارعمومي را از بحران‌هاي خود منحرف كنند. در همين ارتباط نيز ارتش رژیم صهیونیستی سه جوان فلسطینی را در شهر نابلس در کرانه باختری رود اردن به شهادت رساند. نام اين شهداي فلسطيني، جهاد محمد الشامی، عدی عثمان الشامی و محمد الدبیک اعلام شده است. گفته شده نیروهایی از تیپ «گولانی» ارتش رژیم صهیونیستی به سمت اين جوانان فلسطینی در نزدیک یک پست ایست و بازرسی خود در نزدیک شهرک صهیونیست نشین «کدومیم» در حوالی چهار راه جیت آتش گشودند که به شهادت سه نفر از آنها و بازداشت یک نفر دیگر منجر شد. شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و به‌طور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی‌شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است. تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است.
نتانیاهو، عنصری نامطلوب در واشنگتن
اين روزها شكاف و اختلاف ميان واشنگتن و تل آويو در اوج خود است و برخی رسانه‌های صهيونيستي فاش کردند که دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر این باور است که او به عنصری نامطلوب در کاخ سفید تبدیل شده و دلیل آن هم این است تا این لحظه برای سفر به واشنگتن دعوت نشده است. «موریا وولبرگ»، خبرنگار سیاسی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این خصوص اظهار کرد: «یک منبع سیاسی جمعه با یکی از همراهان نتانیاهو در سفرش به رم گفت‌وگو کرد و از او علت اینکه تا این لحظه از نتانیاهو برای حضور در کاخ سفید دعوت نشده سؤال کرد. این چهره نزدیک به نتانیاهو پس از اصرار منبع یاد شده بر سؤالش و ربط دادن آن به اصلاحات قضایی گفت، باید از آمریکایی‌ها علت اینکه نتانیاهو تا این لحظه به واشنگتن دعوت نشده را سؤال کنید.» وولبرگ تاکید کرد: «این جواب نشان می‌دهد که دفتر نتانیاهو نیز بر این باور است که او عنصری نامطلوب در کاخ سفید است.»
تعويق اشغال روستاي خان احمر
 با توجه به تداوم بحران‌ها و انباشت مشكلات در تل آويو،   بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از بیم کلید خوردن انتفاضه سوم در کرانه باختری در ماه رمضان، تخلیه روستای خان‌الاحمر فلسطین را به بعد از ماه مبارک موکول کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیشتر تهدید کرده بود که روستای «خان احمر» واقع در شرق قدس چه با موافقت و یا بدون موافقت ساکنان آن منهدم خواهد شد. روستای خان احمر در جاده ارتباطی بین قدس و دریای مدیترانه قرار دارد و بر اساس توافقنامه اسلو که میان سازمان آزادیبخش فلسطین و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۳امضاء شده، تحت سلطه این رژیم است. این روستا با ۲ هزار و ۷۶۴ نفر جمعیت در شرق کرانه باختری رود اردن و نزدیک دو شهرک صهیونیست واقع شده و ساکنان آن، با دامداری زندگی می‌کنند.
۴۰۰ فلسطینی نیز در روستای خان احمر ساکن هستند که در سال ۱۹۴۸ میلادی زمین‌های خود در نقب اشغالی در جنوب فلسطین را ترک و به خان احمر منتقل شدند. رژیم صهیونیستی می‌خواهد با تخریب روستای خان احمر شهرک‌های صهیونیستی را جایگزین آنها کند و بدین وسیله قدس شرقی را از اطراف آن جدا کرده و کرانه باختری را به دو بخش تقسیم کند.