kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
یونیسف هشدار داد

2 میلیون کودک یمنی گرسنه‌اند اگر رسیدگی نشود می‌میرند


سرويس خارجي-
یونیسف اعلام کرده ادامه هشت سال جنگ يمن باعث شده تا بيش از 2 ميليون كودك يمني با سوءتغذيه شديد رو‌به‌رو شوند و جان آنها با تهديد جدي رو‌به‌رو باشد.
آتش 8 سال جنگ در يمن شاید، بيش از هرچيز دامن كودكان اين سرزمين را گرفته است. به تازگي نيز هیئت صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در یمن در صفحه توئیتر اعلام کرده بیش از دو میلیون کودک در این کشور دچار سوء تغذیه شدید بوده و به درمان فوری نیاز دارند. این نهاد تاکید کرده كه سوء‌تغذیه، میلیون‌ها کودک در یمن را از سلامت و توانایی‌هایشان محروم کرده است.
در گزارش هیئت یونیسف می‌خوانیم: «با وجود ۲.۲ میلیون کودک دچار سوء تغذیه و بیش از ۵۴۰ هزار کودک دیگر که دچار سوء تغذیه حاد هستند، ما باید فورا برای ارائه خدمات درمانی و حمایت پزشکی لازم از آنها اقدام کنیم، چون جان آنها با خطر مرگ رو‌به‌روست.» سازمان ملل اواسط سال گذشته اعلام کرده بود که بیش از ۱۹ میلیون تن در یمن از گرسنگی رنج می‌برند و این بالاترین سطح گرسنگی از سال ۲۰۱۵ یعنی از زمان آغاز جنگ و محاصره یمن است.
گفتنی است کشور یمن که پیش از آغاز جنگ نیز جزو فقیرترین کشورهای دنیا بود، با آغاز جنگ در سال ۲۰۱۴ و تخریب زیرساخت‌ها با بحران فزاینده‌ای مواجه شد. علاوه‌بر این‌که محاصره نیز مانع رسیدن کمک‌های انساندوستانه در ابعاد غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و ساختمانی به یمنی‌ها می‌شود. پيشتر سازمان یمنی «انتصاف» به عنوان «سازمان حامی حقوق کودکان و زنان يمن»
در گزارشی درباره وضعیت فاجعه‌بار کودکان یمني در نتیجه حملات ائتلاف سعودی و محاصره اين كشور اعلام کرده بود: «از ابتدای جنگ یعنی ماه مارس ۲۰۱۵ تا نوامبر ۲۰۲۱ بیش از ۳۸۲۵ کودک شهید و ۴۱۵۷ کودک زخمی شده‌اند. همچنين تعداد کودکانی که در نتیجه حملات ائتلاف دچار معلولیت شده‌اند ۵۵۵۹ نفر است.» براساس گزارش انتصاف در این مدت ابتلای ۷۱ هزار کودک به تومور (سرطانی) ثبت شده و سالانه نُه هزار مورد به این تعداد افزوده می‌شود. همچنين بیش از ۳۰۰۰ هزار کودک دچار ناهنجاری‌های مادرزادی شده‌اند و بیش از ۳۰۰۰ کودک نیز نیازمند عمل جراحی باز قلب در خارج یمن هستند.
گفتنی است پس از توافق ایران و عربستان امیدها نسبت بهبود اوضاع یمن افزایش چشمگیری یافته است.