kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۷۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

قیمت‌ گوشت قطعا کاهش می‌یابد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اخیرا مجوز واردات 250 هزار تن گوشت صادر شده است،‌ گفت: قیمت‌های فعلی گوشت کاذب است و قطعا کاهش می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری فارس، سیدمحمد آقامیری در پاسخ به اینکه شما اعلام کرده بودید قیمت گوشت 100 تا 150 هزار تومان با انجام واردات کاهش می‌یابد آیا این پیش‌بینی شما تحقق یافته است؟ اظهار داشت: آن زمان پیش‌بینی می‌شد حتی قیمت گوشت به 600 هزار تومان هم برسد اما با تدبیرهای انجام شده قیمت‌ها کاهش یافته و پیش‌بینی ما این است که در ادامه کاهش بیشتری یابد.
وی با بیان اینکه اخیرا مجوز واردات 250 هزار تن گوشت صادر شده است افزود: علاوه ‌بر این عرضه دام داخلی از اواسط بهمن بیشتر می‌شود و این‌ دو عامل قیمت‌های گوشت را بیشتر کاهش خواهد داد. قیمت‌های فعلی گوشت در بازار کاذب است و باید منتظر افت بیشتر قیمت‌ها در آینده باشیم. 
آقامیری با بیان اینکه واردات گوشت بیشتری از روسیه و برزیل انجام می‌شود، تصریح کرد: البته سازمان بهداشت جهانی دام، یک منطقه‌ای از برزیل را اعلام کرد که گزارش دام مبتلا به جنون گاوی وجود داشته و ما از این منطقه واردات انجام نمی‌دهیم. ضمن اینکه سازمان بهداشت جهانی دام بقیه نقاط را سالم اعلام کرده است. پروتکل‌های بهداشتی ما با کشورهای مبدأ بسیار دقیق و محکم است و هیچ‌وقت از آن عدول نمی‌کنیم. 
او افزود: ما حامی سلامت مردم هستیم و در گوشت‌های اخیر وارداتی هم هیچ مشکلی وجود نداشت. قبل از اینکه گوشت ترخیص شود دو تا سه آزمایش روی آن صورت می‌گیرد و در صورتی که پروتکل‌های سلامت را طی کنند اجازه ترخیص داده می‌شود و در گذشته موردی بوده که اجازه ترخیص مرغ را نداده‌ایم. به عنوان مثال، سال گذشته 700 تن گوشت مرغ و 40 تن گوشت قرمز از چرخه مصرف مردم کنار گذاشته شد که بخشی از آنها معدوم یا در بخش‌های صنعتی استفاده شد.
طرح‌های دامپزشکی در محیط‌های دام و طیور
 معاون وزیر جهاد کشاورزی از آغاز نظارت‌ها بر محصولات پروتئینی از 13 اسفندماه اشاره کرد و ادامه داد: این نظارت‌ها تا پایان عید فطر ادامه می‌یابد. اتحادیه‌ها و کشتارگاه‌ها از 17 فروردین باز هستند و ناظرین شرعی هم حضور خواهند داشت.
به گفته آقامیری از اجرای یک طرح دامپزشکی در 28 استان خبر داد و افزود:‌ بر اساس این طرح؛ وا‌کسیناسیون، سمپایشی و درمان دام‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود. این طرح در یک‌سال گذشته در 293 شهر انجام شده که 12 میلیون دام و پنج میلیون و 400 هزار قطعه طیور 100 درصد واکسینه شد.
او در پاسخ به اینکه اخیرا درباره مقابله با ورود بیماری تب برفکی که در ترکیه و عراق دیده شده چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ گفت: ابتدا مرزهای خود را با عراق و ترکیه بستیم. به هر حال کامیون‌هایی که دام را از ایران به سمت عراق منتقل می‌کردند احتمال داشت موقع برگشتن مبتلا به ویروس شود و جمعیت دام کشور را درگیر کند. در گام دوم اجازه ورود و خروج دام در استان‌های کرمانشاه، کردستان،‌ آذربایجان غربی و خوزستان متوقف شد. گزارش تب برفکی در وان ترکیه هم وجود داشت که ترانزیت کالا به این کشور را هم متوقف کردیم.