kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۶۶۱
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
با حضور وزیر دفاع

خط تولید انبوه جت پیشرفته آموزشی «یاسین» افتتاح شد

خط تولید و رونمایی از نخستین نمونه معیار تولید و عملیاتی جت آموزش پیشرفته «یاسین» افتتاح شد.
 
 
 
 
مراسم افتتاح سالن تولید و رونمایی از نخستین نمونه فروندِ معیار تولید و عملیاتی جت آموزش پیشرفته «یاسین» با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
به گزارش فارس، آموزش خلبانی از جمله آموزش‌های سطح بالا و پیچیده‌ای است که هر کشوری توان انجام آن را ندارد.
جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های دانش و فناوری موفق به رسیدن به یافته‌های آموزش در سطح استانداردهای جهانی شده است.
در بیان تفاوت نمونه‌های اول و‌ دوم هواپیمای «یاسین» باید گفت؛ فروند اول با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازه‌ای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق نمود و لیکن این فروند که رونمایی شد در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است.
همچنین، بومی‌‌سازی زیر سامانه‌های عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملا بومی، موتور و ارابه‌های فرود بخشی از توانمندی‌های به دست آمده در این فروند است.
وزارت دفاع در طراحی و ساخت نمونه معیار تولید هواپیمای یاسین در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب‌شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده است.
تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است.
مهم‌‌ترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت داده‌های پروازی حین و پس از پرواز(نمایش و تحلیل سه‌بعدی داده‌های سورتی و پروازی) است که یک تحول در بحث آموزش خلبانی به‌شمار می‌رود.
امیر آشتیانی: جت یاسین
می‌تواند به‌عنوان هواپیمای پشتیبانی نزدیک استفاده شود
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم افتتاح سالن تولید و رونمایی از نخستین نمونه فروندِ تولید معیار و عملیاتی جت آموزش پیشرفته یاسین، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در بحث انتقال توان هوایی، آموزش خلبانی به‌ویژه در نیروی هوایی است که مأموریت دفاع از فضا و هوای کشور را دارد.
امیر آشتیانی ادامه داد: آموزش خلبانی از آن آموزش‌های سطح بالا است که در آن نیاز به هواپیماهای آموزشی مختلف دارد.
وی بیان کرد: همکاران ما در صنعت دفاعی از سال ۹۹ اقدام به طراحی و ساخت هواپیمای جت آموزشی مادون‌صوت کردند که فروند دوم آن رونمایی شد.
امیر آشتیانی با اشاره به ویژگی‌های هواپیمای «یاسین» تصریح کرد: این هواپیما دارای ویژگی‌های خاصی است که مهم‌‌ترین آن طراحی بسیار عالی و بومی آن است که به ما اجازه می‌دهد تا بتوانیم این هواپیما را در بخش‌های مختلف استفاده کنیم به‌ویژه به‌عنوان یک هواپیمای رزمی و پشتیبانی هوایی نزدیک.
وزیر دفاع با بیان اینکه صنعت هوایی از سال‌ها پیش اقدام به طراحی‌ جت آموزشی «یاسین» کردند که فرزند دوم آن رونمایی شد، بیان داشت: ویژگی این جت آموزشی طراحی کاملا بومی آن است ‌که موجب شده تا از این نمونه بتوانیم برای هواپیماهای رزمی‌ و‌ پشتیبانی ‌از نزدیک ‌نیز استـفاده کنیم.
وی‌ ادامه داد: غالب تجهیزات هواپیما بومی‌‌سازی شده و ‌یقین داریم ‌به‌عنوان ‌هواپیمای ‌پیشرفته می‌تواند مأموریت‌هایی را که به نیروی‌ هوایی واگذار می‌شود، به خوبی انجام دهد و در کیفیت آموزش‌ها و کاهش مدت زمان آموزش موثر واقع شود.
امیر واحدی: تولید هواپیمای «یاسین» 
باعث بومی شدن آموزش‌های خلبانی شد
امیر خلبان واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش نیز در مراسم افتتاح سالن تولید و رونمایی از نخستین نمونه فروندِ تولید معیار و عملیاتی جت آموزش پیشرفته «یاسین»، گفت: جا دارد که از تلاش‌های وزارت دفاع در ساخت هواپیمای آموزشی «یاسین» تشکر کنم و خدا را شاکرم.
وی افزود: در زمان گذشته، آموزش‌های نیروی هوایی ارتش در خارج از کشور انجام می‌شد. نیروی هوایی نخستین محلی بود که مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفت و باعث شد نتوانیم آموزش‌های خلبانان خود را در خارج از کشور انجام دهیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش بیان کرد: افتخار می‌کنیم هواپیمای جت آموزشی به‌عنوان یکی از ارکان مهم آموزش خلبانان ما بومی شده است.
امیر واحدی با بیان اینکه تولید هواپیمای یاسین باعث بومی‌‌سازی حوزه آموزش خلبانی شده است، خاطرنشان کرد: استفاده از هواپیمای یاسین باعث می‌شود تا دوره آموزش‌ها کامل‌تر و کوتاه‌تر شود و در آینده نزدیک هواپیمای شکاری که کوثر باشد نیز می‌تواند باعث ارتقای توان دفاعی کشورمان
شود.