kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۶۰۹
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵

دستیابی متخصصان ایرانی به چرخه تولید استامینوفن از نفت

 
 
 
با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور برای اولین بار خط تولید پاراآمینو فنول که ماده مؤثره تولید داروی استامینوفن است در یک شرکت دانش بنیان مستقر در ناحیه صنعتی شهید بابایی شازند افتتاح شد.
روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح و بهره‌برداری خط تولید پاراآمینوفنول که با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری در شرکت کیمیاگران امروز برگزار شد، با اشاره به حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از تحول دانش‌بنیان در زنجیره ارزش حوزه سلامت و دارو گفت: در معاونت علمی یکی از پنج حوزه مهم و اولویت دار برای تکمیل زنجیره ارزش، حوزه سلامت است و آماده‌ایم تا از تمام ظرفیت‌ها برای دانش‌بنیان شدن این حوزه و پیوند حلقه‌های دانش‌بنیان به بدنه صنعت استفاده کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت کیمیاگران امروز که در مسیر تولید داروهای پرکاربرد و اساسی کشور از جمله استامینوفن، گام‌های اثرگذاری برداشته است، توانسته با راه‌اندازی کارخانه تولید پاراآمینوفنول به عنوان ماده موثره و اولیه این دارو، کشور را نسبت به واردات این داروی راهبردی بی‌نیاز کند. 
پیش از راه‌اندازی این کارخانه، سالانه ۲۰ میلیون دلار برای واردات این ماده پرکاربرد از کشورهایی همچون هند و چین صرف می‌شد و برای تولید اشکال مختلف دارویی در اختیار صنایع داروساز قرار می‌گرفت، اما با تولید این ماده موثره دارویی در داخل کشور، بالغ بر ۱۵ میلیون صرفه‌جویی ارزی ضمن بی‌نیازی به واردات برای کشور محقق می‌شود.ظرفیت سالیانه تولید این کارخانه چهار هزار تن است که دو برابر نیاز کشور بوده و می‌تواند ضمن تامین نیاز داخلی، صادرات به سایر کشورها را رونق ببخشد. 
با تکمیل زنجیره تولید داروی استامینوفن، ضمن خلق ارزش افزوده از فرآورده‌های پتروشیمی همچون بنزین، ایران برای نخستین بار در جهان، زنجیره کامل تولید این دارو را در اختیار خواهد داشت.
احداث خط تولید مترونیدازول، استامینوفن و گلیسیرین و صادرات به ۳۰ کشور جهان در عین خودکفایی، از دستاوردهای شرکت کیمیاگران امروز به شمار می‌رود.