kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۵۵۴
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷

واکنش وزارت علوم به حواشی ایجادشده برای «وحید سعادت‌طلب»

 
 
معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به حواشی ایجاد شده برای دانشجوی ایرانی دانشگاه استکهلم که در پایان نامه خود از شهیدان مطهری، آوینی و سلیمانی تقدیر و تشکر کرده، با بیان اینکه کشورهایی که تحمل نام و یاد شهید سلیمانی را ندارند، ادعای آزادی بیان دارند، گفت: پافشاری وحید سعادت طلب بر موضع بحق خود، همچنین منطق و عقلانیتی که در گفتار و رفتار او وجود داشت، موجب شد که دانشگاه از موضع ناحق خودش عقب‌نشینی کند و این دانشجو جمعه از رساله خود دفاع خواهد کرد.
نامبرده، ضمن اعلام این مطلب درخصوص وضعیت وحید سعادت طلب که در یکی از دانشگاه‌های سوئد مشغول به تحصیل است و دانشگاه به علت تقدیر از بزرگانی نظیر شهید مطهری و شهید سلیمانی موانع زیادی برای دفاع او به وجود آورد، اظهار کرد: دانشجویان و دانشگاهیان هرجای جهان که باشند، جزئی از وجود ما هستند و قطعا ما نسبت به آنها تعصب داریم و احساس وظیفه می‌کنیم. خصوصا نخبگان و فرهیختگانی که عناصر هویتی و میراث و ارزش‌ها و شخصیت‌های دینی و ملی ایران عزیز را پاس می‌دارند و به آنها وفادارند.
معاون فرهنگی وزیر علوم در ادامه تصریح کرد: زمانی که بنده از موضوع فوق مطلع شدم، شخصا موضوع را پیگیری کرده و با این دانشجو گفت‌و‌گو کردم. صلابت، عقلانیت، درایت و شجاعت ایشان درخور تحسین بود و در کلام او موج می‌زد.این دانشجو در صحبتی که با هم داشتیم خود را وامدار شهدا و مردم شریف ایران می‌دانست و بارها و بارها بر این موضع تاکید داشت و آن قدر بر این موضع خود با طیب خاطر و صلابت و شجاعت تاکید داشت که برای من غبطه برانگیز بود.
معاون فرهنگی وزیر علوم خاطرنشان کرد: دانشجوی ایرانی در یکی از دانشگاه‌های سوئد در عباراتی دقیقا این جمله را گفت: «هر چه هست از رب العالمین هست و خداوند رب بودنش را با هدایت کردنم در وسط تاریکی غرب برایم معنا کرد و انسان باید در دریای مواج زندگی با هدایت او موج سواری کند تا به ساحل دوست برسد.» با خانواده او در ایران هم نیز تماس داشتم. پدر این دانشجو در قید حیات نیست، اما به مادرشان به دلیل تربیت چنین فرزندی تبریک گفتم و دیگر امورات مرتبط را پیگیری کردم. وی در ادامه اظهار داشت: مادر این دانشجو شیرزنی است که به مواضع پسرش و از اینکه پسرش از ارزش‌های دینی و ملی خود دفاع می‌کند افتخار می‌کنند و خود نیز خواهر شهید است. ما نیز وظیفه خود می‌دانیم که در برابر این نوع رفتارهای فاشیستی و نژادپرستانه و دیکتاتورمآبانه نظام سلطه در مواجهه با دانشگاهیان، که متاسفانه تازگی ندارد و بارها تکرار شده، از این دانشجویان دفاع کنیم. به نقل از ایسنا؛ معاون فرهنگی وزیر علوم تاکید کرد: کشورهایی که تحمل نام و یاد شهید سلیمانی را ندارند، ادعای آزادی بیان دارند و مدعی هستند که در ایران آزادی بیان وجود ندارد. البته چنین رفتارهایی تعجب آور نیست و برآمده از خوی استکباری و غرب محورانه آنهاست. به‌علاوه، تمام تلاش خودمان را به‌کار خواهیم برد از دیگر دانشگاهیانی که با تحریم ظالمانه مواجه شدند هم حمایت کنیم. اما پافشاری وحید سعادت طلب بر موضع بحق خود، همچنین منطق و عقلانیتی که در گفتار و رفتار او وجود داشت موجب شد که دانشگاه از موضع ناحق خودش عقب‌نشینی کند و ان‌شاءالله این دانشجو جمعه از رساله دکتری خودشان دفاع خواهند کرد.