kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۴۱۵
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
مصر

کشف دالان مخفی عجیب در هرم باستانی


باستان‌شناسان می‌گویند به مدد فناوری مدرن اسکن یک دالان ۹ متری پنهان را در پشت در ورودی اصلی هرم بزرگ جیزه در مصر کشف کرده‌اند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس‌شورای عالی آثار باستانی مصر، گفت: این راهروی نیمه‌کاره احتمالا برای سرشکن کردن وزن هرم و توزیع فشار وارده روی در ورودی اصلی یا اتاقک دیگری که هنوز کشف نشده ساخته شده است.
مصطفی وزیری افزود: ما به کاوش خود ادامه خواهیم داد تا ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و بفهمیم چه چیزی می‌توانیم در زیر یا انتهای این دالان پیدا کنیم.
هرم بزرگ جیزه که جزو عجایب هفتگانه جهان به شمار می‌رود و بزرگ‌ترین هرم از مجموعه سه‌گانه اهرام مصر است، در حدود سال ۲۵۶۰ قبل از میلاد و در زمان پادشاهی فرعون چهارم «خوفو» یا «خئوفس» به عنوان یک مقبره تاریخی ساخته شد. این بنا با ارتفاع ۱۴۶ متری خود بلندترین سازه‌ای است که بشر تا ۳۸۰۰ سال بعد و زمان احداث برج ایفل در پاریس در سال ۱۸۸۹ موفق به ساختنش شده بود. پژوهشگران می‌گویند ساخت این سازه عظیم ۲۰ سال طول کشیده است. باستان‌شناسان می‌گویند راهروهای ورودی و داخلی مقبره بسیار پیچیده و تودرتو هستند و احتمال دارد هنوز دالان‌های بیشتری در این هرم کشف شود.