kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
وزیر اقتصاد:

سال آینده تورم کاهش می‌یابد

 

وزیر اقتصاد وعده داد نرخ تورم سال آینده کاهش خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ سید احسان خاندوزی روز گذشته در حاشیه نخستین همایش ملی قرض‌الحسنه در جمع خبرنگاران در مورد اینکه آیا با اجرای بودجه، نرخ تورم در سال آینده کاهش می‌یابد؟ اظهار کرد: برنامه دولت و بانک مرکزی در تعامل با مجلس این است که نرخ تورم در سال آینده کاهش پیدا کند و سقف لایحه بودجه 1402 افزایش پیدا نکند؛ نرخ تورم در سال آینده نسبت به سال جاری با اقدامات بانک مرکزی و دولت کاهش پیدا خواهد کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد تورم از محل کسری بودجه گفت: با توجه به اینکه یکی از موتورهای ایجاد تورم از محل کسری بودجه تحمیل می‌شد، تلاش می‌کنیم برای سال 1402 تورم از محل کسری بودجه به وجود نیاید.
سهام عدالت جاماندگان
خاندوزی در مورد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان دو دهک کم‌درآمد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی، گفت: با توجه به اینکه هیئت تطبیق مقررات مصوبات دولت با قوانین مجلس، ایرادی به آن وارد کرده که باید حتماً این مسئله در شورای عالی اجرای اصل 44 تصویب شود بنابراین از رئیس‌جمهور درخواست کردیم تا آخر اسفندماه سال جاری شورای عالی اجرای اصل 44 را برگزار کنند و حتماً تا آخر سال این مسئله به مصوبه قطعی خواهد رسید.
تخلف بانک‌ها در پرداخت تسهیلات
به کارمندان و شرکت‌های زیرمجموعه
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی از بانک‌ها به شرکت‌های زیرمجموعه خود مقادیر زیادی وام می‌دهند،‌ گفت: این مسئله تخلف است و با آن برخورد می‌کنیم. بانک‌هایی که بیش از سقف مقرر به زیرمجموعه‌های خود تسهیلات پرداخت کنند، با آنها برخورد می‌شود و در جلسه شورای پول و اعتبار هم خواهیم خواست که بانک‌ها سقف پرداختی به زیرمجموعه‌های خود را حتما رعایت کنند.
پرداخت یک و نیم میلیون
وام بدون ضامن در یک سال
وزیر امور اقتصادی و دارایی در این همایش با بیان اینکه اقتصاد کشور باید مردمی‌تر و اجتماعی‌تر شود، اظهار داشت: در یک سال گذشته یک و نیم میلیون فقره وام خرد بدون ضامن، به مردم پرداخت شده است.
وی همچنین از پذیرش 70 درصد اظهارنامه‌های مالیاتی صاحبان کسب‌وکار در سال جاری خبر داد و گفت:‌ این ناشی از اعتماد به مردم است، همچنین برای تشویق نهادها و انجمن‌ها به انجام کارهای خیر و عام‌المنفعه مانند ساخت مدرسه و بیمارستان سهم پذیرش این هزینه‌ها به‌عنوان هزینه مالیاتی را به دو برابر افزایش دادیم.
خاندوزی اظهار داشت: سرمایه بانک‌های قرض‌الحسنه به دو برابر افزایش یافته است و در حال حاضر 23 میلیون ایرانی در دو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت عضو هستند و چهار و نیم میلیون فقره وام قرض‌الحسنه طی این مدت توسط این دو بانک پرداخت شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی‌ با بیان اینکه مانده مطالبات غیرجاری و معوق در بانک‌های قرض‌الحسنه کمتر از نیم درصد و کمتر از معیارهای جهانی است،‌ گفت: این نشان می‌دهد کارکرد بانک‌های قرض‌الحسنه در راستای اعتماد به مردم موفق بوده و می‌تواند الگویی برای سایر بانک‌های تجاری هم قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از کارمزدهای مشابه در وام‌های قرض‌الحسنه از 10 میلیون تومان تا وام‌های میلیاردی، اظهار داشت: قرار است این مسئله در شورای پول و اعتبار مطرح شود و به جای کارمزد یکسان مزد خدمات و مزد کار در وام‌های قرض‌الحسنه محاسبه و در ابتدای شروع قرض‌الحسنه یک‌بار در هر پرونده محاسبه شود.