kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۲۵۴
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
اسناد پاسخ می‌دهند

بی‌اعتنایی وزیر بهداشت وقت انگلیس جان 40 هزار سالمند کرونایی را گرفت

 
 
 
 
رسانه‌های انگلیسی از کشف برخی چت‌ها خبر داده‌اند که نشان می‌دهد وزیر بهداشت سابق انگلیس چطور با بی‌توجهی به نظرات مشاوران خود خانه‌های سالمندان را به کانون ویروس کرونا تبدیل کرد و منجر به مرگ ده‌ها هزار نفر شد.
کشور انگلیس در ماه‌های اولیه همه‌گیری کرونا به کانون این ویروس تبدیل شده بود و طی این مدت هزاران نفر از مردم این کشور به‌دلیل ابتلا به کرونا فوت کردند. حالا رسانه‌ها از یک رسوایی بزرگ مرتبط با وزیر بهداشت وقت انگلیس خبر داده‌اند که چطور وی یکی از مسببین افزایش شمار فوتی‌ها به‌خصوص در قشر سالمندان این کشور بوده است.
روزنامه تلگراف در یک گزارش تحقیقی جامع با عنوان «فایل‌های قفل شده» بر اساس بیش از 100 هزار پیام فاش شده «واتس‌اپ»، «مت‌هنکاک»، وزیر وقت بهداشت انگلیس را متهم به سوءمدیریت در بحران کرونا متهم کرده است. برخی چت‌ها نشان می‌دهد که چگونه «مت هنکاک»، در آغاز همه‌گیری کرونا، نظرات کارشناسان را نادیده گرفته و یک دوره آزمایشی خاص را در خانه‌های سالمندان برگزار کرده است و همین دوره‌ها باعث ابتلا و مرگ بیش از 40 هزار نفر شده است!
خبرگزاری تسنیم در این باره نوشته، تلگراف می‌افزاید در ابتدای همه‌گیری کرونا در بهار 2020، این مرد 44 ساله بارها توصیه کارکنان و مشاوران خارجی خود را در مورد استراتژی آزمایش در خانه‌های سالمندان رد کرده و دوره خود را در این مراکز گذرانده است اما این تنها اتهام این وزیر انگلیسی نیست. گفته می‌شود که «هنکاک» در آن زمان اعلام کرده بود انجام بیش از 100 هزار تست کووید در روز تا پایان ‌آوریل 2020 (اردیبهشت 1399) با کمک ترفندها و حقه‌هایی امکان‌پذیر خواهد بود. این عدد در نهایت هرگز برخلاف آنچه که هنکاک در آن زمان با افتخار در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد به‌دست نیامد.
در ادامه این گزارش تکان‌دهنده آمده: «پس از اینکه سیستم بهداشتی انگلیس با کمبود تست‌های PCR در ابتدای همه‌گیری کرونا دست و پنجه نرم کرد، هنکاک در یک سخنرانی تلویزیونی در 2‌آوریل 2020 (14 فروردین 1399) هدف فعال کردن 100 هزار آزمایش روزانه کووید را برای جمعیت این کشور تا پایان ماه اعلام کرد. با این حال، در روزهای بعد، تعداد موارد این بیماری در سراسر کشور به شدت افزایش یافت و وضعیت در بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان به‌صورت ویژه بحرانی شد. «هلن واتلی»، وزیر امور اجتماعی انگلیس در آن زمان (و اکنون) در 8‌آوریل(20 فروردین) در نامه‌ای به هنکاک نوشت: «نمونه‌هایی از کشورهای دیگر نشان می‌دهند که ما باید همه ساکنان خانه‌های سالمندان و مراقبت و کارکنان آنها را آزمایش کنیم، خواه علائمی داشته باشند یا نه. هنکاک هم این‌طور پاسخ داد: «من هم طرفدار آن هستم و ظرفیت اجرای آن به‌سرعت در حال افزایش است.» در ادامه گزارش تلگراف آمده: «در 14 ‌آوریل2020(26 فروردین)، روزی که قرار بود استراتژی آزمایش به‌صورت داخلی تنظیم شود، کریس ویتی، مقام ارشد بهداشت انگلیس، همین طرح را به هنکاک ارائه کرد. وزیر بهداشت در آن زمان پاسخ داد: بدیهی است که این اقدام مثبتی است و باید آن را در سند لحاظ کنیم. اما در عصر همان روز هنکاک تصمیم دیگری گرفت، استراتژی او فقط شامل آزمایش‌های اجباری برای بیمارانی بود که اخیراً از بیمارستان‌ها به خانه‌های سالمندان نقل مکان کرده بودند. حدود چهار روز بعد، واتلی، وزیر امور اجتماعی به هنکاک نامه‌ای نوشت و تاکید کرد که در مارس 2020 (اسفند 98) شاهد 10 هزار مرگ بیشتر از حد معمول در خانه‌های مراقبت بوده است. اما وزیر بهداشت وقت باز هم بر رویکرد خود پافشاری کرده و سرسری از کنار موضوع گذشت.» 
در پایان این گزارش می‌خوانیم: «در 1 می‌2020(12 اردیبهشت99 ) هنکاک در یک سخنرانی تلویزیونی دیگر با افتخار اعلام کرد که به هدف خود یعنی 100 هزار تست PCR در روز رسیده است. هنکاک با افتخار گفت این گسترش بی‌سابقه ظرفیت آزمایش بریتانیا یک دستاورد باورنکردنی است. اکنون اخبار نشان می‌دهد که هنکاک به‌دلیل وحشت، چند ترفند و حقه را به‌کار برده است. او و کارکنانش از مدت‌ها قبل می‌دانستند که تنگناها به‌خاطر تعداد کم کارکنان آزمایشگاه که می‌توانستند آزمایش‌های PCR را ارزیابی کنند وجود داشت. آزمایشگاه‌ها هم فقط ظرفیت 20 هزار ارزیابی در روز را داشتند....!