kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۲۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲

کاهش تب خرید ارز در مرکز مبادله و ادامه روند ریزشی قیمت سکه

در حالی که قیمت سکه روز پنج‌شنبه هم نزولی بود مدیر تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا از کاهش تب خرید ارز در این مرکز خبر داد.
 
 
 
مسعود توکلی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: روز پنج‌شنبه در بازار نیما ۲۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو عرضه داشتیم که فقط برای 
۴۵ میلیون و ۴۰۰ هزار یوروی آن متقاضی بود که معامله انجام شد.
وی افزود: در تالار حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران هم ۲۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو عرضه وجود داشت که فقط برای ۳۰ میلیون آن مشتری وجود داشت که مورد معامله قرار 
گرفت.
مدیر تالار ارز خدماتیِ مرکز مبادله ارز و طلا گفت: در بخش خدماتی هم همان‌طور که قول دادیم مبنی بر اینکه هر کس که نیازی داشته باشد در حوزه ارز برای مباحث ارتباطات بین‌المللی خود، برای سفر یا سایر مصارفی که مشخص، احصا و مصوب شده ما همچنان لطف خدا شاملمان بوده که توانستیم این نیاز را پاسخ دهیم.
توکلی ادامه داد: چهارشنبه ۱۰ اسفند برای ۱۰۳۹ نفری که به شعبات اصلی بانک ملی مراجعه کردند به ارزش ۵۱۹ هزار دلار تخصیص دادیم و برای پنج‌شنبه ۱۱ اسفند هم همکارانم در بانک ملی توانستند برای ۱۲۹۱ نفر به ارزش ۶۴۲ هزار دلار ارز تخصیص دهند.
وی افزود: برای ارز دانشجویی و سایر مصارف هم حدود ۴۴ هزار دلار مشتری داشتیم که به شعبات بانک ملی ما مراجعه کردند.
مدیر تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا گفت: کسانی که متقاضی خرید ارز هستند برای ارز مسافری به همه شعبات ارزی بانک ملی ایران می‌توانند در سطح کشور مراجعه کنند و پرداخت ریال داشته باشند و رسیدش را به پشت گِیت فرودگاه تحویل دهند و ارز بگیرند، ولی برای سایر مصارف فقط ۷۰ شعبه ارزی منتخب وجود دارد که اسامی آنها بر روی سایت بانک ملی ایران ذکر شده و می‌توانند برای دریافت ارز به آنها مراجعه کنند.
پرداخت ۱۴۵۰۰ دلار ارز دانشجویی به هر متقاضی یک‌بار در سال
وی همچنین درخصوص شرایط دریافت ارز دانشجویی گفت: طی هماهنگی‌هایی که مرکز مبادله با وزارت علوم و وزارت بهداشت انجام داده، دانشجویان بورسیه و غیربورسیه متقاضی ارز دانشجویی می‌توانند با مراجعه به سامانه وزارت بهداشت تحت عنوان موحد و سامانه وزارت علوم تحت عنوان سجاد به صورت غیرحضوری ثبت‌نام کنند.
توکلی افزود: سازمان دانشجویی همکاری خوبی با مرکز مبادله داشته مبنی بر اینکه میز خدمتی هم در طبقه همکف سازمان دانشجویی در این خصوص تهیه دیده است.
وی درخصوص سقف ارز دریافتی تصریح کرد: بر اساس مقررات، دانشجویان برای دریافت شهریه سیزده هزار دلار، و برای اسکان نیز 1500 یورو دریافت خواهند کرد.
این مسئول ادامه داد: دانشجویان بعد از ثبت درخواست ارز دانشجویی در سامانه وزارت علوم و وزارت بهداشت و همچنین پس از اخذ کد رهگیری با مراجعه به بانک می‌توانند ارز خود را در بازه زمانی مشخص دریافت کنند؛ بنابراین استفاده از کد رهگیری زمان مشخصی دارد و امکان اینکه دانشجو در یک بازه زمانی دیگر بخش دیگری از ارز خود را بخواهد دریافت کند، وجود ندارد.
توکلی در پایان عنوان کرد: قابل ذکر است که اگر دانشجویان متقاضی طبق آنچه که در سامانه موحد و سجاد ذکر شده مدارک خود را بارگذاری کنند درکوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند ارز خود را دریافت کنند.
ادامه روند کاهشی قیمت طلا
از سوی دیگر، در ادامه روند کاهشی قیمت‌ها که از ابتدای هفته گذشته آغاز شد، قیمت‌ها در بازار طلا هم تعدیل شد و این وضعیت تا روز پنج‌شنبه هم ادامه یافت.
به گزارش مهر، بر اساس آخرین ارقام اعلامی از سوی اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران تا بعد از ظهر پنج‌شنبه، قیمت سکه بهار آزادی با کاهش ۷۰۰ هزار تومانی نسبت به چهارشنبه به ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. سکه طرح جدید هم 29 میلیون و 400 هزار تومان قیمت‌گذاری شد.
روز پنج‌شنبه همچنین قیمت نیم‌سکه 
16 میلیون و 300 هزار تومان و ربع سکه 10 میلیون 
تومان بود.
هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با قیمت ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان معامله شد.
به اعتقاد کارشناسان، روند کاهشی در بازار طلا و ارز همچنان می‌تواند ادامه پید کند و بخش زیادی از حباب این بازارها تخلیه خواهد شد.
تعدیل نرخ ارز
پس از افزایش غیرمنطقی قیمت
به گزارش ایرنا، نرخ ارز در بازار غیررسمی طی هفته‌های گذشته در اتاق‌های معاملات غیرقانونی فردایی به ارقام بالای رسید، که کارشناسان علت این قیمت‌‌سازی‌ها را فضای روانی و هیجانی در این بازار تحت تاثیر اخبار نادرست و کانال‌های تلگرامی عنوان کردند، اما این نرخ غیرواقعی با مداخله بانک مرکزی سیر نزولی را در پیش گرفت و در هفته‌ای که گذشت بیش از 10 درصد ریزش 
داشت.
سیدکمال سیدعلی، کارشناس مسائل اقتصادی و معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایرنا، در مورد بازار ارز، گفت: افزایش قیمت دلار که در ابتدای هفته با آن مواجه بودیم در فاصله یک تا دو روز نزدیک به هفت تا هشت هزار تومان نوسان داشت.
وی با اشاره به افزایش شدید نرخ ارز، افزود: شایعاتی که در مقابل صرافی‌ها از طریق سفته‌بازان و یا سایت‌های اعلامی نرخ ارز منتشر می‌شد، موجب شد که نرخ ارز غیرمنطقی افزایش یابد و شاهد التهابات و هیجانات در این بازار باشیم.
عوامل غیراقتصادی
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی ادامه داد: فضا‌سازی رسانه‌های بین‌المللی علیه ایران نیز این موضوع را تشدید ‌کرد و در نتیجه نرخ دلار نه‌تنها ثبات نداشت، بلکه رشد لجام‌گسیخته‌ای را در پیش گرفت و چون افزایش آن منطقی و اقتصادی نبود، بلافاصله کاهش یافت.
سیدعلی بیان کرد: در این بین برخی ناکارآمدی‌ها در طول سال‌های گذشته باعث شده اعتماد مردم سلب شود و در بازار ارز رفتار هیجانی داشته باشند و برای خرید دلار به بازار مراجعه کنند که شاهد هیجانات مقطعی باشیم.
تأثیر مداخله بانک مرکزی
وی با بیان اینکه سرعت افزایش قیمت ارز در هفته‌های گذشته زیاد بود و کاهش قیمت آن طبیعی به نظر می‌رسد و اساسا این اتفاق باید رخ می‌داد، تصریح کرد: مداخله‌گری بانک مرکزی در بازار ارز باعث می‌شود که حباب نرخ ارز از بین برود، اما در ادامه این بانک باید به دنبال مدیریت تقاضا در بازار باشد.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: چنانچه ثبت سفارش‌ها با سرعت بیشتری انجام شود، معاملات اسکناسی و نرخ را می‌تواند مدیریت و کاهشی کند، زیرا تولیدکنندگان به جهت نگرانی از اینکه ممکن است سال آینده قیمت دلار افزایش یابد، وارد بازار می‌شوند که در صورت تسریع در فرآیند ثبت سفارش دیگر شاهد حضور تولیدکننده و واردکننده در بازار اسکناس نخواهیم بود.
سیدعلی توصیه کرد: مداخله بانک مرکزی در بازار ارز از لحاظ مقطع زمانی و حیث قیمت باید مدیریت شود و این مداخلات برای تامین منابع وارداتی و نیاز واقعی مردم باشد.
وی با بیان اینکه نرخ‌‌سازی و بازار‌سازی بانک مرکزی تصمیم درستی است و می‌تواند حباب قیمت را از بین ببرد، گفت: افزایش نرخ ارز بیش از انتظار واقعی بوده و برای همین در حال تعدیل نرخ‌ است که شاهد آن هستیم.