kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
همزمان با هشدارهای واشنگتن به پکن درباره جنگ اوکراین

کشتی باربری چین در سواحل روسیه غرق شد

 
 
 
همزمان با افزایش هشدارهای مقامات آمریکایی به دولت چین درباره تبعات کمک این کشور به مسکو در جنگ اوکراین یک کشتی باری چینی در سواحل روسیه غرق شد.
مقامات ارشد دولت آمریکا این روزها مرتب به دولت چین درباره تبعات کمک به روسیه در جنگ اوکراین هشدار می‌دهند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید یک شنبه گفت که چین تاکنون سلاح‌های مرگباری به روسیه نداده، اما آمریکا پشت درهای بسته به صراحت اعلام کرده که چنین اقدامی پیامد جدی خواهد داشت.«سالیوان» در حالی که کشورش طی یک سال گذشته نزدیک به 100 میلیارد دلار به کیف کمک کرده گفت: «پکن باید تصمیمات خود را در مورد نحوه ادامه کار بگیرد، اینکه آیا کمک نظامی می‌کند. اگر این مسیر را ادامه دهد، هزینه‌های واقعی برای این کشور خواهد داشت.» به دنبال سالیوان «ویلیام برنز» رئیس‌سازمان سیا نیز در این باره گفت: «مطمئن هستیم که رهبری چین در حال بررسی ارائه تجهیزات مرگبار است. هرچند ما شواهدی مبنی بر ارسال قطعی تجهیزات مرگبار نمی‌بینیم». در جدیدترین مورد از این هشدارها وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر به چین درباره تبعات کمک تسلیحاتی به روسیه هشدار داد. طبق گزارشی سی.ان.ان آنتونی بلینکن که در قزاقستان حضور داشت گفت: «چین نمی‌تواند درخصوص تجاوزگری روسیه در اوکراین دوگانه عمل کند. پکن نمی‌تواند از یک طرف طرح صلح پیشنهاد دهد در حالی که همزمان شعله‌های آتشی را که روسیه برافروخته تقویت کند»رئیس‌دستگاه دیپلماسی آمریکا اضافه کرد: «ما برای هدف قرار دادن شرکت‌ها یا افرادی که تحریم‌های ما را نقض می‌کنند و یا اینکه از تلاش‌های جنگی حمایت می‌کنند تردیدی به خودمان راه نخواهیم داد.
همزمان با این هشدارها و در شرایطی که اتهام‌زنی‌های غربی‌ها به چین درباره احتمال کمک نظامی به روسیه در جنگ اوکراین شدت گرفته است غرق شدن روز چهارشنبه (دیروز ) یک کشتی باربری چینی در سواحل روسیه خبرساز شد.رسانه‌های روسی از قبیل «تاس» خبر دادند، یک کشتی باربری که با پرچم چین در حال طی مسیر در تنگه «تارتار »در ساحل جزیره« ساخالین» بود، دچار حادثه شد. به گفته مقام‌های روسیه، این حادثه تلفات جانی نداشت و ۲۱ خدمه این کشتی توانستند روی یخ خود را نگه داشته و سپس سوار یک کشتی دیگر که در محل حضور داشت، شدند و خود را نجات دهند.گفته می‌شود سرنشینان این کشتی باربری، شهروند جمهوری خلق چین هستند و همه سالم هستند. تنگه تارتار، گذرگاه واقع در شمال غربی اقیانوس آرام و جنوب شرقی روسیه است که حد فاصل جزیره ساخالین با خاک روسیه است. این تنگه دریای ژاپن را به دریای اختسک روسیه متصل می‌کند.استان «ساخالین» یکی از واحدهای فدرالی روسیه است. این استان از جزیره‌های ساخالین و کوریل تشکیل شده و در (جنوب) شرق روسیه واقع است. مالکیت چهار جزیره در شبه جزیره کوریل در بخش جنوبی استان ساخالین مورد ادعای ژاپن است.
ادامه اعتراضات در مولداوی
از بحران اقتصادی زیر سایه جنگ اوکراین در کشورهای اروپایی نیز خبر می‌رسد که تظاهرات در مولداوی در اعتراض به بحران انرژی در این کشور شدت گرفته است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نگرانی پس از آن شدت گرفت که هزاران معترض روز سه‌شنبه در پایتخت مولداوی حضور یافتند و خواستار اعمال یارانه کامل به قبوض انرژی فصل زمستان و عدم درگیری دولت در جنگ اوکراین شدند.این اعتراضات در« کیشینف»، پایتخت مولداوی توسط گروهی که خود را «جنبش برای مردم» می‌نامند و از سوی اعضای حزب دوستدار روسیه به نام «شور» حمایت می‌شوند که 6 کرسی در پارلمان ۱۰۱ کرسی مولداوی دارد، برگزار شد. معترضان با در دست داشتن پرچم‌های مولداوی و دمیدن درون شیپور خواستار برکناری رئیس‌جمهوری شده و شعار «مرگ بر مایا ساندو!» و «مرگ بر دیکتاتور!» سر دادند.این دومین اعتراض ضد دولتی در کیشینف در دو هفته گذشته است که در میانه افزایش نگرانی‌ها از بی‌ثباتی مولداوی،‌ همسایه اوکراین اتفاق می‌افتد.
حذف صدها شغل در جنرال موتورز
در آمریکا نیز همزمان با تشدید بحران اقتصادی شرکت جنرال موتورز اعلام کرد صدها عنوان شغلی در سطوح اجرایی و اداری خود را برای کاهش هزینه‌ها حذف می‌کند. به گزارش ایرنا، رویترز صبح چهارشنبه نوشت، «آردن‌هافمن»، مدیرعامل جنرال موتورز در نامه‌ای به کارمندان خود اعلام کرد: خودرو‌سازی دیترویت متعهد به صرفه‌جویی ۲ میلیارد دلاری در دو سال آینده است.وی افزود، این برنامه با کاهش هزینه‌های جاری و جانبی شرکت و ساده‌تر کردن خطوط تولید صورت خواهد گرفت.هافمن گفت: برای رسیدن به اهداف و شکست دادن رقبای خود نیازمند تغییر فرهنگی هستیم تا ما را برای دستیابی به سطوح بالاتر تولید و بهره‌وری قادر سازد.مدیرعامل جنرال موتورز اظهار کرد: به کارکنان و مدیران خود در سطح جهانی اختیاراتی خواهیم داد تا دست آنها برای رسیدگی فوری به چالش‌ها باز باشد. این یک تغییر بنیادین فرهنگی برای عملکرد محور بودن و پاسخگوتر شدن بخش‌های مختلف این شرکت است. در اوایل ماه فوریه (اواسط بهمن)، فورد موتور (F.N) به‌عنوان یکی از رقبای داخلی جنرال موتورز اعلام کرد که از هر ۹ شغل خود در اروپا یک شغل و در آمریکا نیز جمعا ۳۸۰۰ عنوان شغلی را برای کاهش هزینه‌های این شرکت حذف خواهد کرد.
ناتوانی اروپایی‌ها در ارسال‌تانک به اوکراین
یک روزنامه آمریکایی نیز با اشاره به ضعف تدارکاتی کشورهای اروپایی در جنگ اوکراین نوشت که این کشورها نمی‌توانند وعده‌تانک‌های داده شده به اوکراین را عملی کنند. روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت که سران اروپایی، نمی‌توانند به وعده خود برای ارسال‌تانک‌های قول داده شده به اوکراین عمل کنند و این کشورها فهمیده‌اند که‌تانک کافی در زرادخانه‌های خود نداشته یا آنکه قطعات یدکی مورد نیاز این‌تانک‌ها را ندارند.همچنین این کشورها مجبور شده‌اند که آموزگاران بازنشسته را دوباره به سر کار بیاورند تا نحوه کار با‌تانک‌های مدل قدیمی را به نظامیان اوکراینی آموزش دهند.مجله آلمانی «اشپیگل» نیز روز دوشنبه در گزارشی خبر داد که‌تانک‌های آمریکایی آبرامز احتمالا تا پایان سال 2023 به اوکراین نرسند. کشورهای ناتو به رهبری آمریکا اخیراً کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین را تشدید کرده‌اند که با واکنش تند مسکو مواجه شده است. روسیه در پی اعلام تصمیم واشنگتن و برلین برای ارسال‌تانک به اوکراین هشدار داده‌ که این‌تانک‌ها مانند سایر تسلیحاتی ارسالی ناتو در آتش نیروهای ارتش روسیه خواهد سوخت.ماه پیش بود که رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند دولت جو بایدن قصد دارد ۳۱ دستگاه‌تانک آبرامز برای اوکراین ارسال کند. پایگاه هیل به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی گزارش داده است انتظار می‌رود ورود‌تانک‌های آبرامز به میادین جنگ به دلیل زمان لازم برای خریداری آنها و فراهم کردن آموزش‌های لازم مرتبط با استفاده از آنها چندین ماه به طول بینجامد.تصمیم برای ارسال این‌تانک‌ها تغییر رویه در دولت جو بایدن محسوب می‌شود. واشنگتن پیش از این گفته بود که این‌تانک‌ها استفاده چندانی برای اوکراین نخواهد داشت. اما این تصمیم موجب شد آلمان هم اقدامی مجزا تصمیم به ارسال‌تانک‌های لئوپارد بگیرد. واشنگتن معتقد است این‌تانک‌ها می‌توانند در میادین نبرد کاربرد داشته باشند. با آنکه اوکراین از زمان آغاز جنگ خواستار دریافت‌تانک شده بود، اما تلاش‌ها برای اجابت این درخواست‌ها از چندی پیش رنگ و بوی جدی به خودش گرفت؛ به ویژه بعد از آنکه دولت‌های لهستان و انگلیس علناً خواستار تغییر در موضع ائتلاف غرب شدند. در همین راستا، ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم تایید کرد که تسلیحات سنگین بیشتری در آینده نزدیک برای اوکراین ارسال می‌شود. طی روزهای اخیر اروپا و آمریکا بحث ارسال جنگنده‌ها به کیف را نیز مطرح کرده‌اند.