kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۱۱۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
بهادری جهرمی:

ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی افتتاح خواهد شد

سخنگوی دولت گفت: روز ۱۱ اسفند سفر استانی رئیس‌جمهور به بوشهر انجام می‌شود که برنامه‌ها و افتتاح‌های بسیار خوبی برای آن برنامه‌ریزی شده و طی آن ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی افتتاح می‌شود.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری با اهالی رسانه ضمن تبریک ایام شعبانیه و تسلیت شهادت شهید آتش‌نشان دارابی گفت: در هفته گذشته سانحه سقوط بالگرد وزیر ورزش و همکارانشان را داشتیم که منجر به شهادت آقای احمدی به عنوان یکی از مدیران جهادی شد. وی از شهیدان حین خدمت محسوب می‌شود.
وی افزود: روز ۱۱ اسفند سومین سفر استانی رئیس‌جمهور به بوشهر انجام خواهد شد. برنامه‌ها، جلسات و افتتاح‌های بسیار خوبی برای آن برنامه‌ریزی شده و به نوعی ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی افتتاح خواهد شد که در کشور عزیزمان در فاز ۱۴ به بهره‌برداری می‌رسد و به موجب آن روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولید خواهد شد.
سخنگوی دولت بیان کرد: از دیگر افتتاح‌های این سفر استانی افتتاح طرح‌های آب شیرین کن است. دو طرح با ظرفیت روزانه ۳۵ هزار متر مکعب و دیگری با ظرفیت روزانه بیش از ۶ هزار متر مکعب به افتتاح می‌رسد. طبق معمول سفرهای استانی در این سفر بیش از ۲ هزار مسکن افتتاح خواهد شد و طرح‌های گردشگری بسیاری نیز در این سفر به افتتاح خواهد رسید.
بهادری جهرمی تصریح کرد: در هفته‌ای که گذشت آئین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی به تصویب رسید و به زودی ابلاغ خواهد شد و تسهیلاتی در زمینه مسکن و حمایت بیمه‌ای و سایر تسهیلات دیگر برای نخبگان عزیز پیش‌بینی شده است.
برخی از التهابات ارزی از خارج کشور هدایت می‌شود
سخنگوی دولت در رابطه با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز خاطرنشان کرد: بعد از اینکه دشمن ملت ایران در پیشبرد طرح‌های خود در کف خیابان و اغتشاشات دچار ناکامی شد و مردم از هجمه همه‌جانبه دشمن استقبال نکردند، تمرکز را در حوزه اقتصادی و ارز گذاشت. در همین یک سال اخیر شاهد ثبات نسبی در بازار ارز بودیم و بعد از این تمرکز ناآرامی‌ها و فشارهای اقتصادی، وضعیت بی‌ثباتی در بازار ارز که موقتی و کوتاه مدت خواهد بود اتفاق افتاد.
وی افزود: نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اقداماتی انجام دادند و برخی از دشمنان محور التهاب‌آفرینی بودند و دستگیر شدند. برخی از التهابات در خارج از کشور هدایت می‌شود و عوامل خارج‌نشین آن را هدایت می‌کنند و این قبیل مسائل قابلیت پیگیری حقوقی دارند.
بهادری جهرمی تاکید کرد: با توجه به تجربه‌ای که مردم روی بازارهای ملتهب دارند توصیه داریم که به التهابات مقطعی اعتماد نکنند و سرمایه‌گذاری نداشته باشند و در حوزه سرمایه‌گذاری به شرکت‌های خصوصی دارای طرح مراجعه داشته باشند.
وی در رابطه با بالا رفتن روزانه قیمت دلار و برنامه دولت برای کنترل بازار اظهار داشت: واردات کالا از طریق سامانه‌های مورد نظر، من جمله سامانه نیمایی انجام و نرخ گذاری می‌شود. ارز همه واردات موجود در سامانه از این طریق تأمین شده و ما تراز تجاری مثبت داریم. قیمت گذاری بر اساس سایر قیمت‌ها قطعاً تخلف است. سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت صمت و وزارت جهاد از روز گذشته با طرح جدیدی نظارت بر بازار دارند.
حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی مورد توجه دولت است
سخنگوی دولت در رابطه با نگاه دولت برای بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی خاطرنشان کرد: محوریت بحث در مورد اینترنت در حوزه اختیارات شورای عالی فضای مجازی است و ابلاغ رئیس‌جمهور به دبیر جدید اصلاح سیاست‌ها است. توجه ویژه به اقتصاد دیجیتال از مفادی است که در حکم رئیس‌جمهور آمده است. طی مکاتبه‌ای از رئیس‌جمهور درخواست شده برای حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در مورد محدودیت‌ها بازنگری شود.
وی همچنین پیرامون آخرین وضعیت سلامتی وزیر ورزش اظهار داشت: الحمدلله وزیر ورزش و سایر عزیزان مصدوم حال عمومی خوبی دارند و وضعیتشان رو به بهبود است.
جهرمی در رابطه با پلکانی کردن افزایش حقوق از سوی دولت و علت مخالفت مجلس با آن گفت: هم سال گذشته و هم امسال نگاه دولت افزایش پلکانی حقوق به نفع کسانی است که حقوق پایین‌تری می‌گیرند. نگاه دولت از جنبه‌های مختلف این است که در افزایش حقوق‌ها، آنهایی که حقوق کمتری می‌گیرند درصد بیشتری افزایش حقوق داشته باشند. اگر امروز روش پرداخت و محاسبه حقوق عادلانه است محصول و نتیجه روش گذشته ما است که سالانه آن را افزایش دادیم.
رتبه‌بندی معلمان بعد از 10 سال اجرایی شده است
سخنگوی دولت پیرامون بسته دولت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران بیان کرد: ایرانیان خارج از کشور مانعی برای بازگشت ندارند مگر اینکه مرتکب جرم و تخلفی علیه شخصی شده باشند. وزارت خارجه برای تسهیل بازگشت و کمک به بازگشت سریع‌تر پیشنهاداتی را در قالب بسته آماده کرده بود و سامانه میخک در حوزه وزارت خارجه در این راستا آماده شده است.
وی در رابطه با تحقق وعده‌ها در حوزه آموزش و پرورش گفت: فرآیند رتبه‌بندی پس از ۱۰ سال اجرایی شد؛ امروز برای بیش از ۴۱۰ هزار معلم حکم رتبه‌بندی صادر شد. البته طبیعتاً این فرآیند باید به تدریج تکمیل شود. این فرآیند نیازمند دقت نظر جدی است و حق حجم بسیاری از معلمان عزیز کشور نباید پایمال شود. باید با دقت نظر و عدالت فرآیند رتبه‌بندی در گذر زمان تکمیل شود.
بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: در حوزه ارز، مرکز مبادلات ارز و طلا توسط بانک مرکزی فعال شده و در طول هفته گذشته ۱۴ و نیم میلیون دلار تخصیص ارز خدماتی داشتیم و در تالار حواله حجم مبادلات حدود ۶۰۰ میلیون دلار شده است. امروز کسی که نیاز ارز واقعی داشته باشد دغدغه‌ای برای تأمین ارز در سامانه‌های معاملاتی ندارد و نرخ‌های سامانه‌های معادلاتی نرخ ارز بازار نیست و افزایش قیمت کالاها در بازار به بهانه افزایش نرخ دلار نباید پذیرفته شود و تخلف است.
سخنگوی دولت اضافه کرد: کسانی که به دنبال سوداگری هستند متخلف هستند و کسانی که برای سرمایه‌گذاری وارد التهابات می‌شوند در این شرایط مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و ما هم هشدار دادیم مراقب باشند مورد سو استفاده التهابات مقطعی قرار نگیرند. نوسانات شدید نشان دهنده پر ریسک بودن بازار است و بازارهای متعدد بسیار کم ریسک تری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.
به گزارش مهر، بهادری جهرمی با بیان اینکه ۶۳ قلم نیاز واقعی در سامانه مبادلات خدمات سکه و طلا وجود دارد، عنوان کرد: در سامانه نیما کلیه کالاهای اساسی و نیازهای پزشکی با نرخ تقریباً ثابتی در حال ارائه هستند.