kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۰۶۴
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳

«این کار را نکنید»؛ واکنش آمریکا به عقب‌نشینی اعراب در مقابل سوریه

 

گویا سفر رؤسای پارلمان‌ها و وزرای خارجه برخی کشورها عربی به دمشق به مذاق آمریکایی‌ها خوش نیامده است؛ در پی این سفر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که واشنگتن از جامعه بین‌المللی می‌خواهد ارائه کمک‌ها به سوریه را در پی وقوع زلزله با عادی ‌سازی روابط با این کشور همزمان نکند!
چنان‌که در روزهای گذشته در خبرها آمد، هیئتی از اتحادیه بین‌المجالس عرب شامل رؤسای پارلمان‌های عراق، اردن، فلسطین، لیبی، مصر و امارات و نمایندگانی از عمان و لبنان در اقدامی که در این 12 سال بی‌سابقه بوده، به دمشق سفر کردند، با «بشار اسد» دیدار کردند و در قلب دمشق خواستار بازگشت سوریه به «خانه عربی» شدند.
در پی این سفر وزیر خارجه مصر هم پس از 12 سال وارد دمشق شد و با رئیس‌جمهورِ سوریه که در این چند سال دشمن می‌انگاشتند دیدار کرد. به عبارتی، تقریبا همان کشورهایی که طی 12 سال گذشته با فرمان آمریکا برای سرنگونی یکی از محورهای اصلی مقاومت، هر چه در توان داشتند وارد میدان کرده بودند، دیروز به دیدار بشار اسد رفتند و از لزوم دوستی و همکاری‌های منطقه‌ای گفتند و...
گویا این میل به سمت دمشق که به نوعی عقب‌نشینی در مقابل جبهه مقاومت است، اصلاً به مذاق واشنگتن خوش نیامده است. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: «معتقدیم که ما و همه کشورهای جهان می‌توانیم این دو خواسته را به طور همزمان برآورده کنیم: تأمین نیازهای بشردوستانه مردم سوریه بدون تجدید نظر یا ارتقای سطح روابط با نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه.» آن‌طور که ایسنا نوشته، واشنگتن مدعی است که «از طریق سازمان‌های غیردولتی دوست به سوری‌ها کمک می‌کند».
ضرورت گفت‌وگوی واقعی با بشار اسد
خبر دیگر آن‌که «فاتح جاموس»، مخالف سوری در مصاحبه‌ای با شبکه «المیادین» از شرایط اپوزیسیون سوریه در این کشور و برخورد آن با فاجعه زلزله و نیز روابط سوریه با کشورهای خارجی به ویژه ترکیه سخن گفت. این مخالف سوری و بنیانگذار جریان «راه مسالمت‌آمیز تغییر» در گفت‌وگویی با برنامه «بایجاز» در شبکه المیادین، بر لزوم گفت‌وگو با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای رسیدن به یک افق تأکید کرد: «بدون گفت وگوی واقعی میان اپوزیسیون و رئیس‌جمهور یا نماینده آن، در واقع نمی‌توان به افقی دست یافت.»