kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۸۹۶
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲

رتبه نخست اروپا در مصرف داروی‌های افسردگی

یورونیوز به نقل از سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نوشته است: «مصرف داروهای ضد افسردگی در دو دهه گذشته به طور چشمگیری در جهان افزایش پیدا کرده که در این میان اروپایی‌ها بیشترین سهم را میان مصرف‌کنندگان این داروها دارند.»

 

سرویس خارجی-

«طی دو دهه اخیر مصرف داروهای ضد افسردگی در جهان به ویژه اروپا افزایش چشمگیری پیدا کرده است.» این بخشی از گزارشی است که تلویزیون اروپا به نقل از «سازمان همکاری اقتصادی و توسعه» منتشر و نسبت به تبعات ادامه این وضع هشدار داده است. داده‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) نشان می‌دهد استفاده از داروهای ضد افسردگی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۷۸ تا ۱۳۹۸) در ۱۸ کشور اروپایی حدود دو و نیم برابر افزایش یافته است. بر این اساس، میانگین مصرف داروهای ضدافسردگی در ۱۸ کشور اروپایی از ۳۰.۵ دُز مشخص در روز در سال ۲۰۰۰ میلادی، به ۷۵.۳ دُز مشخص در روز در ۲۰۲۰ افزایش یافته که یک رشد ۱۴۷ درصدی را نشان می‌دهد.
جمهوری چک افسرده‌ترین کشور
این گزارش می‌افزاید نمودار مصرف داروهای ضد افسردگی نشان می‌دهد در دو دهه گذشته جمهوری چک و فرانسه به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ رشد در مصرف این داروها را میان کشورهای اروپایی ثبت کرده‌اند. از طرفی این گزارش حاکی از این است که داده‌های جمع‌آوری شده از کشورهای اروپایی ارتباط مستقیم و قابل استنادی میان نرخ مصرف داروهای افسردگی و رتبه کشورها در فهرست رتبه‌بندی شادترین کشورهای دنیا را ارائه نمی‌کند. برای مثال، ایسلند به عنوان دومین کشور شاد جهان در سال ۲۰۲۰، بیشترین مصرف داروهای ضد افسردگی را میان کشورهای اروپایی ثبت کرده است. سوئد نیز که در رتبه ششمین کشور شاد جهان قرار گرفته، کشور چهارم اروپا در مصرف‌ روزانه داروهای ضد افسردگی است. ایرنا به نقل از یورونیوز این را هم نوشته که، فنلاندی‌ها که براساس گزارش‌های آماری شادترین مردم دنیا لقب گرفته‌اند، در این فهرست در جایگاه هفتم قرار گرفته‌اند. در این میان، لتونی با کمترین سطح مصرف روزانه داروهای ضد افسردگی در ۲۰۲۰ رتبه ۳۴ در گزارش جهانی شادی را به خود اختصاص داده است. دانمارک تنها کشور اروپایی است که در ۱۰ سال اخیر کاهش مصرف داروهای ضد افسردگی را ثبت کرده است. این گزارش می‌افزاید: در سال ۲۰۱۹ میلادی میان کشورهای اتحادیه اروپا، پرتغال با (۱۲.۲ درصد)، سوئد (۱۱.۷ درصد) و آلمان و کرواسی (هر دو ۱۱.۶ درصد) بیشترین درصد جمعیت گزارش‌کننده افسردگی مزمن را دارا بوده‌اند. نتایج نظرسنجی‌های اخیر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)نشان می‌دهد که سلامت روان جهانی از زمان شروع همه‌گیری کرونا به‌طور قابل‌توجهی تضعیف شده است. بر این اساس، شیوع اختلال‌های اضطراب و افسردگی از ماه مارس سال ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) [همزمان با اعلام همه‌گیری جهانی کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی] روند افزایشی داشته است.بدین‌ترتیب، شیوع اضطراب در اوایل ۲۰۲۰ در کشورهای بلژیک، فرانسه، ایتالیا، مکزیک، نیوزیلند، انگلیس و آمریکا به دو برابر یا بیش از دو برابر آن در مقایسه با سال‌های پیش از آن رسید.