kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۸۱۷
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱
قلعه‌نویی انصراف داد، فرکی استقبال کرد

جلسه مسئولان فدراسیون فوتبال با مورایس پرتغالی سرمربی سپاهان به نیمکت تیم ملی منتقل می‌شود؟!

با انصراف قلعه‌نویی که مهم‌ترین گزینه از بین مربیان داخلی بود، شانس خارجی‌هایی که با فضای فوتبال ایران آشنایی دارند برای نشستن روی نیمکت تیم ملی بیشتر از قبل شده است.

 

سرویس ورزشی-

فدراسیون فوتبال پنجشنبه هفته گذشته با ارسال نامه‌ای محرمانه به 7 مربی از آنها برای حضور در تیم ملی برنامه خواست. نامه‌ ارائه‌ برنامه به امیر قلعه‌نویی (سرمربی گل‌گهر)، فرهاد مجیدی (سرمربی الاتحاد کلبا) و مهدی تارتار (سرمربی ذوب‌آهن)‌،جواد نکونام(سرمربی مستعفی فولاد) و حسین فرکی (مربی سابق تیم ملی) ارسال شد و سپس نام دو گزینه دیگر به جمع این مربیان اضافه شد؛ گویا ساکت الهامی (سرمربی هوادار) و حمید مطهری (سرمربی نساجی) دو مربی دیگری هستند که باید برنامه‌های خود را به فدراسیون فوتبال تحویل دهند. در کنار این مربیان ایرانی، نام برخی مربیان خارجی نیز مطرح شد تا جایی که خبرگزاری ایرنا در خبری عنوان داشت نام‌های ژوزه مورایس، ریکاردو ساپینتو‌، پاکو خمس و فلیکس سانچر سرمربی اسپانیایی سابق تیم ملی قطر هم به جمع گزینه‌های تیم ملی اضافه شده
است.
پس از انتشار این اخبار ساکت الهامی سرمربی هوادار اولین مربی‌ای بود که انصرافش را اعلام کرد. او در مصاحبه‌ای عنوان داشت: بدون شک نهایت آرزوی هر مربی ایرانی رسیدن به نیمکت تیم ملی و درخشش به همراه این تیم در تورنمنت‌های بین‌المللی و شاد کردن دل مردم است اما اکنون نگاهم به تیم ملی نگاه حمایتی است. نه گفتن به تیم ملی برای من سخت است. دوست دارم جزو گزینه‌ها باقی بمانم و دوست دارم با من صحبت شود و از من سؤال شود اما الان سرمربی تیم هوادار هستم و باید به تعهداتم فکر کنم. شک ندارم با تلاش روزی به نیمکت تیم ملی می‌رسم، فعلا تا آن روز بهترین آرزوها را برای تیم ملی و همکارانم دارم. در جلسه‌ای هم که با يکی از مدیران ارشد فدراسیون فوتبال داشتم تاکید کردم اگر می‌گویم از مربی ایرانی استفاده کنید، منظورم این نیست که تیم ملی را به من بدهید، حرفم این است که مربی درجه دو خارجی را به مربی ایرانی ترجیح ندهید.
قلعه نویی انصراف داد
بعد از الهامی‌، دیروز هم امیر قلعه نویی انصرافش از سرمربیگری تیم ملی را اعلام کرد. قلعه نویی ظهر دیروز با انتشار یک استوری رسما این موضوع را اعلام کرد. او در این استوری نوشت: «از اظهار لطف و ابراز نظرهایتان ممنونم خوشحالم که همیشه فرصتی بوده برای خدمت به شما. این بزرگ‌ترین نعمتی است که خدا در اختیار ما قرار داده و اگر لیاقتش را داشته باشیم در آینده هم چنین خواهد بود. با این حال با توجه به شرایط موجود بحث سرمربیگری در تیم ملی را به دیگر دوستان واگذار می‌کنم و از این مسئله انصراف می‌دهم. البته همانند دوره پیشین که افتخار هدایت تیم ملی نصیبم شده بود، برنامه مدونی را با مشورت دوستان متخصص آماده کرده بودم که در آینده و در صورت لزوم در اختیار مردم قرار خواهم داد. با در نظر گرفتن این موضوع که نام برخی از همکاران خوبم از جمله یحیی گل محمدی، محمد ربیعی و مجتبی حسینی در فهرست فدراسیون خالی بود، امیدوارم تیم ملی دوباره به شرایط خوب و امیدوار‌کننده بازگردد.»
البته دیروز هم مهدی تارتار سرمربی ذوب آهن کناره‌گیری اش را اعلام کرد و امیر قلعه نویی را بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی فوتبال دانست.
استقبال فرکی از پیشنهاد فدراسیون فوتبال
برخلاف قلعه نویی، حسین فرکی که روزگاری به عنوان مربی روی نیمکت تیم ملی نیز نشسته است، از پیشنهاد ارائه شده استقبال کرد و در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا عنوان داشت: به هر حال تیم ملی است و جایی است که سال‌ها بازی کردم و تجربه مربیگری را داشتم. در یکی دو سال اخیر در زمینه باشگاهی هم پیشنهاداتی داشتم که هنوز برای آن‌ تصمیمی نگرفته‌ام. دلیلش هم یکی بحث کرونا بود و بعد از آن هم تشخیص دادم جایی که می‌خواهم بروم شرایط کار کردن داشته باشد. شاید برخی از باشگاه‌ها مشکلات و امکانات داشته باشند و من هم دوست داشتم جایی باشم که شرایط فراهم باشد تا بتوانم تاثیرگذار باشم.
مربی سابق تیم ملی اضافه کرد: جایی اگر احساس کنم کاری بشود انجام داد روی آن فکر می‌کنم. اکثر مردم به من محبت دارند و خیلی دوست داشتند که این اتفاق برای من رخ دهد و چیزی که حقم است را بگیرم. نظرات متفاوتی در این رابطه است. یکی موافق و یکی مخالف است اما نظرات همه قابل احترام است و تصمیم من هم به خاطر محبت دوستان است.
او با بیان این‌که کارنامه‌اش در بازیگری و مربیگری مشخص است، گفت: دوست دارم اگر کاری از دستم بر آید انجام دهم. امیدوارم هرچیزی که خیر است اتفاق بیفتد. تا این لحظه هنوز برنامه‌ام را نفرستاده‌ام اما آن را تنظیم کردم تا به فدراسیون اعلام کنم. تا یکشنبه برنامه‌ام را می‌فرستم و دیگر نتیجه‌اش هرچه قسمت است، رخ می‌دهد. فرکی درباره انتخاب مربی ایرانی یا خارجی برای تیم ملی عنوان کرد: دوست ندارم درباره گمانه‌زنی‌ها صحبت کنم. به هر حال تصمیم گیرنده فدراسیون فوتبال است. خیلی از مربیان ما آینده دارند و آرزوی قلبی هر مربی حضور در تیم ملی است. باید به مربی ایرانی هم انگیزه دهیم تا تلاش کند و دیده شود. مربیان خارجی هم جایگاه خودشان را دارند اما در این رابطه هم قبلا هم گفتم بهتر است به ایرانی‌ها فرصت و شانس بدهیم. در نهایت تصمیم نهایی را فدراسیون فوتبال می‌گیرد اما امیدواریم فدراسیون همه جوانب را در نظر بگیرد.
مذاکره با سرمربی سپاهان
در کنار گزینه‌های داخلی رویکرد فدراسیون فوتبال در انتخاب مربی خارجی، آشنایی این مربی با فضای فوتبال ایران است، مسئله‌ای که جمعه شب امیر مهدی علوی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال نیز به آن اشاره کرد و گفت: فدراسیون فوتبال حتما در صورت وجود نگرش به جذب مربیان خارجی، آنهایی که در ایران کار کرده باشند را در اولویت قرار می‌دهد. چه الان در ایران کار کند و چه در گذشته؛ چرا که به خاطر زمان محدود تا جام ملت‌ها، بحث شناخت یکی از مهم‌ترین مسائل است. ممکن است بهترین مربی از اروپا بیاید اما شناخت نداشته یا بازیکن او را نپذیرد.
در بین گزینه‌های خارجی سرمربیگری تیم ملی فوتبال، اولین مذاکره با ژوزه مورایس سرمربی پرتغالی تیم فوتبال سپاهان صورت گرفته است و بر اساس اعلام خبرگزاری ایرنا دو ماه پیش و چند روز پس از پایان جام‌جهانی، مورایس در سفر به تهران با مهدی تاج برای حضور در تیم ملی مذاکره کرده است و صحبت‌های اولیه بین دو طرف صورت گرفته است. با این حال باید منتظر روزهای آینده ماند و دید سرانجام چه کسی به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی‌ می‌نشیند. به نظر می‌رسد با توجه به انصراف قلعه‌نویی که مهم‌ترین گزینه از بین مربیان داخلی بود، شانس خارجی‌ها بیشتر شده است.