kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۷۸۴
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
در سفر وزیر خارجه به عراق مطرح شد

تأکید امیرعبداللهیان بر حل‌وفصل سریع موضوع مطالبات بانکی ایران از عراق

امیرعبداللهیان در سفر خود به عراق با تشریح آخرین وضعیت تعاملات سیاسی و اقتصادی، حل‌وفصل سریع موضوع مطالبات بانکی ایران از عراق را اقدامی مفید برای آینده تعاملات اقتصادی دو کشور خواند.
 
 
 
 
 
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که سه‌شنبه‌شب دوم اسفندماه و در رأس هیئتی و در پاسخ به دعوت «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق و برای دومین بار پس از تصدی وزارت امور خارجه راهی بغداد شد در مدت حضورش در پایتخت عراق با مقامات عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در ادامه دیدارهای خود با مقامات و شخصیت‌های سیاسی عراقی، روز پنجشنبه چهارم اسفند با «شیخ همام حمودی» رئیس‌مجلس اعلای عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان، تشکیل دولت جدید عراق را به رئیس‌مجلس اعلای عراق تبریک گفت و از مساعی وی برای شکل‌گیری اجماع در تشکیل دولت قدردانی کرد.
امیرعبداللهیان با تشریح آخرین وضعیت تعاملات سیاسی و اقتصادی، حل‌وفصل سریع موضوع مطالبات بانکی ایران از عراق را اقدامی مفید برای آینده تعاملات اقتصادی دو کشور خواند.
شیخ همام حمودی نیز در این دیدار، مجلس اعلای عراق را به‌عنوان شجره طیبه‌ای، یادگار حضرت امام خمینی(ره) و حمایت‌های امام خامنه‌ای نامید و گفت که پس از سقوط صدام، تا ۱۰ سال عراق به دلیل اشغال نظامی، جنگ داخلی و داعش، اساساً استقلالی واقعی نداشت و الحمدلله به‌تدریج به سمت این استقلال مقدس حرکت کرده و بدان دست یافت.
وی تعاملات اقتصادی و به‌ویژه واردات گاز و برق عراق از ایران را بسیار پراهمیت خواند و خواسته به‌حق ایران برای تسویه‌حساب معوقات بانکی را کاملاً منطقی و سزاوار پیگیری جدی دانست.
امیرعبداللهیان: توسعه و ثبات عراق خواسته اصلی ایران است
امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای روز چهارشنبه، سوم اسفندماه با مقامات عراقی در بغداد، با «نوری المالکی» رئیس‌ائتلاف دولت قانون عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه در این دیدار ضمن تبریک به المالکی به خاطر تشکیل دولت همه‌گیر در عراق، توسعه و ثبات در عراق را خواسته اصلی جمهوری اسلامی ایران خواند.
نوری المالکی نیز در این دیدار، ضمن تشریح آخرین وضعیت سیاسی عراق و احزاب سیاسی داخلی، اولویت سیاست خارجی عراق را گسترش روابط همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران برشمرد.
تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه همکاری‌های امنیتی ایران و عراق
وزیر خارجه ایران همچنین روز پنجشنبه با «هادی العامری» رئیس‌ائتلاف فتح و از رهبران چارچوب هماهنگی شیعی در بغداد دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از تشکیل دولت فراگیر در عراق، این موفقیت را به العامری و اعضای چارچوب هماهنگی شیعی تبریک گفت.
امیرعبداللهیان با اشاره به برخی نگرانی‌های امنیتی ناشی از حضور جریان‌های ضدانقلاب و تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان عراق، توسعه همکاری‌های امنیتی دو کشور و رفع این‌گونه تهدیدات را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران برشمرد.
هادی العامری نیز در این دیدار ضمن ادای احترام به شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و یادآوری نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در برقراری ثبات و امنیت در منطقه، بر ضرورت تقویت همکاری‌های امنیتی دو کشور تأکید کرد.
وی با اشاره به اصول قانون اساسی عراق مبنی بر ممنوعیت استفاده از سرزمین عراق برای هرگونه تهدید علیه همسایگان، حضور جریانات مخالف جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان را مخالف منافع اقلیم و عراق برشمرد.
عزم جدی دولت عراق برای محاکمه عوامل ترور سردار شهید
وزیر خارجه ایران در ادامه دیدارهای خود در بغداد با مقامات عراقی با «فائق زیدان» رئیس‌شورای عالی قضایی عراق دیدار و درخصوص موضوعات مختلف تبادل‌نظر کرد.
امیرعبداللهیان با اشاره به اقدامات حقوقی جامع ایران درخصوص پرونده پیگیری ترور شهید سردار سلیمانی، خواستار نهایی شدن اقدامات طرف عراقی درخصوص این پرونده شد.
وی در ادامه ضمن تشریح آخرین وضعیت روابط ایران و عراق، از تلاش‌های فائق زیدان برای تشکیل کمیته عالی امنیتی بین دو کشور تشکر کرده و تأکید کرد که وجود برخی گروهک‌های جدایی‌طلب و ضدانقلاب در اقلیم کردستان عراق، نه‌تنها تهدیدی برای امنیت جمهوری اسلامی ایران، بلکه تهدیدی برای امنیت کردستان عراق و بغداد نیز است.
فائق زیدان نیز در این دیدار، ضمن تشکر از سلام‌های ریاست جمهوری و پیام دعوت حجت‌الاسلام اژه‌ای، به تشریح اقدامات همه‌جانبه قضایی طرف عراقی برای صدور کیفرخواست علیه مباشران و طراحان عملیات ترور شهیدان سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان پرداخت و بر عزم ملی و جدی عراق در محاکمه عوامل این ترور تأکید کرد.
امیرعبداللهیان: به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیریم که گروه‌های تروریستی در شمال عراق 
تهدیدی علیه امنیت ایران باشند
امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگویی درباره دیدارهایش با مقامات کشور عراق گفت: در دیدارها با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و رئیس‌پارلمان موضوعات متنوعی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
وی افزود: بخش اول صحبت‌های ما بر همکاری‌های دوجانبه به‌ویژه در چارچوب همکاری‌های اقتصادی و تجاری متمرکز بود. زیرساخت‌هایی در حال تکمیل شدن برای توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های تجاری دو کشور است ازجمله اتصال خطوط راه‌آهن و موضوع انتقال مستقیم کالا به دو کشور.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در مسئله امنیت مرزها با مقامات عالیرتبه عراق گفت‌وگو کردیم، تصریح کرد: به هیچ وجه برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست که گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب از مبدأ اقلیم شمال عراق بخواهند تهدیدی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران باشند. این موضوع را از زبان مقامات عراق در بغداد به صراحت شنیدیم که عراق اجازه نخواهد داد که این وضعیت ادامه یابد.
امیدواری امیرعبداللهیان
نسبت به تکمیل مراحل پیگیری حقوقی ترور سردار شهید در عراق
امیرعبداللهیان روز چهارشنبه سوم اسفند نیز با «فالح الفیاض» رئیس‌هیئت الحشدالشعبی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، امیرعبداللهیان ضمن پاسداشت یاد و نام شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، به تشریح پیگیری‌های حقوقی ترور غیرانسانی این سرداران مبارزه با داعش و جریان ترور در منطقه پرداخت و ابراز امیدواری کرد تا این روند، در عراق نیز به سرعت به مراحل تکمیلی خود برسد.
وزیر امور خارجه ثبات و امنیت عراق را ثبات و امنیت ایران خواند و از تلاش‌ها و مجاهدت‌های نیروهای الحشدالشعبی عراق در مبارزه با داعش و بازگرداندن ثبات و امنیت به عراق تقدیر کرد.
فالح الفیاض نیز در این ملاقات ضمن تقدیر از مساعدت‌های همیشگی جمهوری اسلامی ایران در برقراری ثبات در مرزها و منطقه، بر ضرورت حفظ همکاری‌های امنیتی دولت عراق و جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.
امیرعبداللهیان در کربلای معلی: آینده روشن است
امیرعبداللهیان در مدت سفر خود به عراق با مقامات عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد. وی شامگاه پنجشنبه به نجف و از آنجا به کربلای معلی رفت.
وزیر خارجه در توئیتی نوشت: در شب میلاد امام نور و رحمت، از جوار مرقد مطهر امام‌حسین و ابوالفضل العباس‌(ع) برای همه ایرانیان عزیز در سرزمین مادری و در اقصی نقاط جهان دعا کرده و بهترین‌ها را آرزو کردم.
وی همچنین افزود: آینده روشن است و بهترین‌ها به لطف خدا و با کوشش همه ما، فرا می‌رسد.