kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۷۳۴
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶

گروه‌های مجاز به شرکت در آزمون استخدامی اسفند ماه آموزش و پرورش اعلام شدند

طبق اعلام معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش قرار است آزمون استخدامی برای جذب نیروهای جدید در سال تحصیلی آینده در روز ۲۶ اسفندماه برگزار شود.
 
 
 
به گزارش ایسنا، موضوع کمبود نیروی انسانی و بحران بازنشستگی در آموزش و پرورش در سالیان گذشته همواره به عنوان یک مسئله جدی مطرح بوده و وزارت آموزش‌وپرورش که با موج بازنشستگی نیروهایش در چندسال اخیر روبه‌رو بوده به منظور جبران کمبود منابع انسانی از روش‌های جایگزینی برای تامین معلم که از جمله آنها می‌توان به حق‌التدریس شاغلین، استفاده از معلمان خرید خدمات، جذب نیروهای نهضتی، حق التدریس و مربیان پیش‌دبستانی از محل قانون تعیین تکلیف و استمرار خدمت معلمان در آستانه بازنشستگی اشاره کرد.
علاوه‌ بر این سالانه آزمون‌های فراگیری برای جذب نیرو از محل اساسنامه ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌کند، به این ترتیب که از میان فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی و بالاتر نیروهایی را پس از پذیرش در آزمون کتبی و مصاحبه جذب و آنها را روانه شرکت در دوره‌های یک‌ساله مهارت آموزی معلمی در دانشگاه فرهنگیان می‌کند. این مهارت آموزان پس از قبولی در آزمون جامع پایانی وارد کلاس‌های درس می‌شوند.
اگرچه پیش از این اعلام شد که قرار است شیوه جذب نیرو در وزارت آموزش‌وپرورش تغییر کند، در نهایت وزارت آموزش‌و پرورش اخیرا اعلام کرد که قصد برگزاری آزمون استخدامی در واپسین روزهای سال را دارد تا بتواند در سنوات آتی بخشی از نیاز به نیروی معلمی را از این رهگذر تامین کند.
در این مسیر چالش‌هایی نیز برای دانشگاه فرهنگیان وجود داشت که فضای آموزشی و خوابگاهی یکی از عمده‌ترین آنهاست. صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: «یک مسئله جدی بوده و از طرفی مامور و مکلف به توسعه زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان هستیم و از طرفی طی اتفاقات خوبی که صورت گرفت ۴۲۰ هزار متر مربع فضای آموزشی و پرورشی و خوابگاهی در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت که منبع اصلی و مکان اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص آموزش و پرورش به‌سازی شد.»
سال آینده ۶۵ هزار نفر بازنشسته می‌شوند
آن طور که این مقام مسئول اعلام کرده، نیاز وزارت آموزش و پرورش به نیروی انسانی برای سال آینده بیش از خروجی دانشگاه فرهنگیان است. این وزارتخانه حدود 
۸۰ هزار معلم بازنشسته و مشمول بازنشستگی دارد که احتمالا حدود ۶۵ هزار نفر از آنها بازنشسته خواهند شد و برای جایگزینی این نیروها علاوه‌بر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، از ظرفیت آزمون استخدامی نیز استفاده خواهد شد.
ستاری‌فرد در این باره اظهار داشت: «رایزنی‌ها، گفت‌وگوها و مذاکراتی با سازمان استخدامی کشور داشته‌ایم که برای امسال به منظور برگزاری آزمون ماده ۲۸ اصلاحات و بازنگری‌های اساسی در شکل، محتوا و فرآیند آزمون ایجاد شود. برای دوره ابتدایی تلاش ما این است تا پایان اسفند آزمون را برگزار کنیم و حدود ۲۵ هزار نفر نیروی مورد نیاز از طریق آزمون ماده ۲۸ با اصلاح شریط احراز آموزگاری و اصلاح مواد آزمونی و ساز و کار ارزیابی، مصاحبه و گزینش شرایطی را فراهم کنیم تا داوطلبان متعهد و متخصص وارد آموزش و پرورش بشوند.»
اعلام زمان برگزاری آزمون
وی زمان برگزاری آزمون را نیز اعلام کرده و گفته است که «پیش‌بینی شده است آزمون ۲۶ اسفند ماه برگزار شود و فرآیند مصاحبه و گزینش در سال بعد خواهد بود و اگر به هر دلیل آزمون برگزار نشود در سال بعد در اولین فرصت برگزار خواهیم کرد.»
شرایط داوطلبان و سقف سنی 
اما چه گروه‌هایی مجاز به شرکت در آزمون مذکور هستند؟ سه گروه از داوطلبین می‌توانند در این آزمون شرکت کنند، گروه اول دانش آموختگان دانشگاهی در مقطع کارشناسی و ارشد و دانش آموختگان دکترا با مدرک کارشناسی ارشد مجاز به شرکت هستند. سقف سنی پیش‌بینی شده ۴۰ سال تمام است و با توجه به مصوبه ۸۳۳ شورای انقلاب فرهنگی زمان همکاری با نهادهای دولتی از سقف سنی کسر خواهد شد.
گروه دوم فرهنگیانی هستند که به صورت غیررسمی در آموزش و پرورش در حال خدمت‌اند که شامل نیروهای خرید خدمات، حق التدریس و نیروهای نهضت است و گروه سوم طلاب حوزه علمیه می‌شود. پس از فرآیند رقابتی نسبت به شناسایی نیروهای متعهد برای ورود به سیستم تعلیم و تربیت برای مهر سال ۱۴۰۲ اقدام می‌شود.
منابع و مفاد آزمون در دفترچه و سامانه ثبت‌نام متعاقبا اعلام می‌شود تا داوطلبان برای آزمون آماده شوند.
تعیین تکلیف استخدام ۱۶۰ هزار معلم
در همین رابطه، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان کوثر استان اردبیل گفت: آموزش و پرورش ۴۰ درصد نیروی انسانی کشور را دارد و از زمان تصدی من وضعیت استخدامی
۱۶۰ هزار نیروی انسانی که با این وزارتخانه همکاری داشته‌اند، تعیین تکلیف شده است. وی با بیان اینکه درحوزه دانش‌بنیان ظرفیت نیروی انسانی بالایی در کشور داریم، ادامه داد: تا زمانی که آموزش و پرورش به معنای واقعی تحرک پیدا نکند هیچ جای دیگری تحرک پیدا نخواهد کرد.
نوری تاکید کرد: در سه سال دوره کرونا دانش‌آموزان از فضای مدرسه فاصله گرفتند، اما خوشبختانه اکنون به همان محیط بازگشتند و تربیت و تعلیم با شتاب و شادابی ادامه دارد.