kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۵۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
گزارش میدانی از استان هرمزگان نشان داد

رضایت مردم از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی

 

بررسی میدانی نشان می‌دهد مردم استان هرمزگان از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی رضایت نسبی دارند.
به گزارش ایسنا، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان به عنوان اولین استان اجرای آزمایشی این طرح، با استقبال مناسب مردم رو‌به‌رو شده و نسبت به آن واکنش منفی مشاهده نشده است.
برای کسب نظرات و پیشنهادهای مردم برای اجرای این طرح در جامعه به سراغ برخی شهروندان رفتیم تا میزان آگاهی افراد و رضایتمندی‌شان را جویا شویم. رضا سعیدی، یکی از شهروندان بندرعباسی در این باره گفت: به طور کلی هدفگذاری این طرح مناسب اما در عمل نیز دارای پیچیدگی‌هایی است که بعضا سبب سردرگمی برخی شهروندان می‌شود.
وی با بیان اینکه بهتر بود ابتدا آموزش استفاده از این طرح به صورت همگانی صورت می‌گرفت و سپس به مرحله اجرا درمی‌آمد، عنوان کرد: هرچه از زمان آغاز این طرح می‌گذرد، شاهد بهتر شدن روند اجرایی و آگاهی بیشتر شهروندان می‌شویم.
کالابرگ طرح مطلوبی است
فاطمه حسنی، دیگر شهروند بندرعباسی، با اشاره به اینکه برخی فروشگاه‌ها اقلام اعلام شده با نرخ مصوب را دارا نیستند، اضافه کرد: درخصوص نوع نشان محصولات نیز باید تنوع بیشتری صورت گیرد زیرا کیفیت کالای خریداری شده نیز اهمیت دارد.
وی ادامه داد: اجرای این طرح به طورکلی مطلوب و در شرایط اقتصادی کنونی می‌تواند کمکی برای خانواده‌های نیازمند باشد.
حسنی با اشاره به این موضوع که تفاوت قیمت کالا نسبت به سال قبل باید به صورت نقدی پرداخت شود و این کمی کار را سخت کرده است، افزود: اکثر کسانی که شامل این طرح می‌شوند از قشر پایین جامعه هستند و به طور حتم میزان نقدینگی‌شان زیاد نیست و ‌ای کاش در موقع خرید این پرداخت نقدی انجام نمی‌شد و از یارانه ماه بعد کسر می‌شد.
اما رضا ساربانی، شهروند دیگری، با بیان اینکه کاش این طرح شامل کالاهای بیشتری شود، تصریح کرد: به طور کلی با اجرای این طرح موافقم زیرا کمک زیادی به خانوارهای کم‌درآمد می‌کند.
وی ادامه داد: به طور حتم هر طرحی در ابتدای کار کم و کاستی‌هایی دارد اما رفته رفته بهتر می‌شود؛ فقط به نظرم اگر پرداخت نقدی در موقع خرید نیز وجود نداشت و به نوعی پرداخت آن از یارانه ماه بعد کسر می‌شد، بهتر بود.
استفاده از این طرح اجباری نیست
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: این پروژه طرح جدیدی نیست بلکه قانون مصوب مجلس است که قیمت ۱۰ قلم کالای اساسی باید به قیمت قبل از شهریور ۱۴۰۰ به مردم ارائه شود و دولت متعهد شد این امر صورت بگیرد.
استفاده از این طرح اجباری نیست بلکه فرد می‌تواند یا کالا بخرد یا از حساب برداشت کند؛ این کالابرگ الکترونیکی با کوپن تفاوت اساسی دارد و قابل مقایسه نیست. به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان، قرارگاهی در سطح ملی و در سطح وزارت مربوطه تشکیل شده و جلسات متعددی برگزار و موضوعات مختلف بررسی و تصمیم لازم گرفته می‌شود.
بر این اساس اکنون در حساب یارانه‌بگیران هرمزگان یک یارانه نقدی و یارانه اعتباری واریز شده است که اگر از یارانه اعتباری استفاده نشود تا بیستم ماه، به عنوان یارانه نقدی تبدیل می‌شود.
طبق اعلام، هرمزگانی‌ها هر کالایی که جزو این ۱۰ قلم اعلامی باشد را می‌توانند به قیمت قبل از شهریور ۱۴۰۰ خریداری کنند؛ نزدیک به هزار فروشگاه از چهار صنف مرتبط در استان هرمزگان برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی ثبت شده‌اند.
مردم برای استعلام میزان اعتبار، مشاهده کالاهای مصوب و قیمت‌ها می‌توانند برنامه کاربردی شما (شبکه ملی اعتبار) را نصب کنند و یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه کنند. افرادی که حساب یارانه آنها در هرمزگان است، می‌توانند برای مشاهده‌ میزان اعتبار و اقلام کالایی مصوب با تلفن همراه سرپرست خانوار، کد دستوری #۲۸*۷۸۸* را شماره‌گیری کنند.