kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۴۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
# حکمرانی در فضای مجازی

معاون دادستان کل آمریکا نسبت به استفاده از تیک‌تاک هشدار داد

 
 
 
معاون دادستان کل آمریکا با توجه به نگرانی و مشکلات امنیت داده‌ای تیک‌تاک درباره استفاده از این شبکه اجتماعی هشدار داد.
به گزارش صدا و سيما به نقل از ‌ای‌بی‌سی نیوز، لیزا موناکو، معاون دادستان کل آمریکا با اشاره به مشکلات امنیتی داده‌ای که در مورد تیک‌تاک مطرح شده، نسبت به استفاده از این شبکه اجتماعی هشدار داد.
موناکو در نشست فناوری و امنیت ملی در Chatham House در لندن گفت: من از تیک‌تاک استفاده نمی‌کنم و به دلیل این نگرانی‌ها به کسی توصیه نمی‌کنم که این کار را انجام دهد. شرکت‌هایی که در چین فعالیت می‌کنند باید قوانینی را رعایت کنند که آنها را ملزم به اشتراک گذاری داده‌ها با دولت می‌کند.
او گفت: نکته اصلی این است که چین کاملاً واضح بوده که در تلاش است تا استفاده و هنجار‌هایی را پیرامون فناوری‌هایی که منافع آنها را امتیاز می‌دهد، شکل داده و مطرح کند. دلیلی وجود دارد که باید خیلی نگران باشیم.
تیک‌تاک که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در آمریکا دارد، به دلیل ترس از اینکه داده‌های کاربران آمریکایی در اختیار دولت چین قرار گیرد، با نظارت فزاینده‌ای از سوی مقامات ایالتی و فدرال مواجه شده است.
در ماه دسامبر، کنگره استفاده از این شبکه اجتماعی را از همه دستگاه‌های متعلق به دولت فدرال ممنوع کرد. شو زی چو، مدیرعامل تیک‌تاک، قرار است در ماه مارس در کارگروه انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان در مورد شیوه‌های امنیت داده‌های این شرکت حاضر شود.
بیش از نیمی از ایالت‌های آمریکا اقداماتی را برای ممنوعیت جزئی یا کامل تیک‌تاک در دستگاه‌های دولتی انجام داده‌اند.
نیویورک تایمز در ماه سپتامبر گزارش داد که دولت بایدن و تیک‌تاک یک توافق اولیه برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیت ملی ناشی از این برنامه نوشتند، اما موانعی در مذاکرات باقی مانده است. این شرکت قبلاً گفته بود که داده‌های کاربران آمریکایی را در خارج از چین ذخیره می‌کند و هرگز به درخواست دولت چین پست‌های ایالات متحده را از این پلتفرم حذف نکرده است. اخبار اخیر امنیت داده‌های کاربران را در تیک‌تاک زیر سؤال برده است.
بازفید در ژوئن گزارش داد که مهندسان تیک‌تاک در چین به اطلاعات محرمانه کاربران آمریکایی مانند شماره تلفن دسترسی پیدا کردند. فوربس در ماه اکتبر گزارش داد که بایت دنس، شرکت مادر تیک‌تاک، قصد دارد از این برنامه برای دسترسی به اطلاعات برخی از کاربران استفاده کند.
دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ تلاش کرد تا تیک‌تاک را ممنوع کند و در نهایت از بایت دنس خواست تا این برنامه را به یک شرکت آمریکایی بفروشد. با این حال، این فروش هرگز انجام نشد.