kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۴۴۱
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸

اخبار ویژه

 

اسرائیل: ایران امروز صادر‌کننده تسلیحات پیشرفته در جهان است
در حالی که مقامات رژیم صهیونیستی تا سال‌ها پیشرفت‌های دفاعی و نظامی ایران را انکار می‌کردند، اکنون وزیر دفاع این رژیم می‌گوید: ایران برای فروش موشک و پهپاد با ۵۰ کشور در حال مذاکره است.
به‌گزارش تایمز اسرائیل، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در کنفرانس امنیتی مونیخ، جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره برای «فروش سلاح به بیش از ۵۰ کشور» متهم کرد و گفت ایران اکنون در حال مذاکره برای فروش سلاح‌های پیشرفته از جمله پهپاد و موشک‌های هدایت‌شونده دقیق پی‌جی‌ام، به دست‌کم ۵۰ کشور است. فروش سلاح توسط ایران به این کشورها، ناقض قطعنامه‌ای محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۵ توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، مصوب شد.
به‌گفته وزیر دفاع اسرائیل، ایران دیگر یک تامین‌کننده محلی سلاح در خاورمیانه نیست؛ بلکه به یک «شرکت چندملیتی صادرکننده جهانی تسلیحات پیشرفته» مبدل شده‌ است.
یوآو گالانت در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد: پهپادهای ایران با برد تا ۱۰۰۰ کیلومتر، از بلاروس در اروپای شرقی تا ونزوئلا در آمریکای جنوبی، مشاهده شده‌است. قاچاق (!) سلاح توسط رژیم ایران در حالی روی می‌دهد که تحریم موشکی این کشور تا پایان سال جاری میلادی پابرجا است.
در روز سه‌شنبه گذشته، روزنامه گاردین در گزارشی اعلام کرده‌بود مقام‌های آمریکایی هشدار داده‌اند که ایران در حال استفاده از جنگ در اوکراین به‌عنوان یک سکوی پرش است تا در جایگاه یک «قطب فروشنده پهپادهای ارزان‌قیمت و مرگبار نظامی» قرار بگیرد. مقام‌های آمریکایی بر این باور هستند که تهران از طریق به‌کارگیری هواپیماهای بی‌سرنشین در تهاجم به اوکراین، به‌شتاب در حال بهبود کارایی پهپادهای تولیدی‌اش است.
به گزارش تایمز اسرائیل، مقام‌های اسرائیل بیم دارند که سلاح‌هایی مشابه در جنگ‌های آینده به‌ویژه توسط حزب‌الله لبنان، به‌سمت اسرائیل روانه شود.
وزیر دفاع اسرائیل گفت که کشورهای متعددی در جهان از جمله بلاروس در اروپای شرقی و ونزوئلا در آمریکای لاتین در حال مذاکره برای خرید تسلیحات ایرانی هستند و جامعه جهانی باید جلوی انتشار تسلیحات پیشرفته از سوی ایران را بگیرد.
این مقام صهیونیست ادامه داد: دیدیم که ایران پهپادهایی صادر می‌کند که برد آنها به 1000 کیلومتر هم می‌رسد. همه اینها در حالی رخ می‌دهد که ممنوعیت موشکی علیه ایران همچنان فعال است.

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از وضعیت بحرانی اسرائیل
رسانه‌های صهیونیست از شرایط وخیم اقتصادی و سیاسی و امنیتی در این رژیم خبر می‌دهند.
به گزارش رادیو فردا، بنیامین نتانیاهو قول داده بود که غیر از حفظ و ارتقای بیشتر جایگاه بین‌المللی، هزینه‌های زندگی را برای مردم نیز پایین آورد. اما اصرار دولت او برای انجام تغییرات در دستگاه قضایی و موج عظیم مخالفت داخلی که در پی آورده، پیش‌بینی‌ها و قول‌ها را نقش بر آب کرده است.
به‌نوشتۀ روزنامۀ اقتصادی (صهیونیستی) گلوبز، به هر جا که بنگرید، خیابان‌ها و چهار‌راه‌ها و محوطه مقابل «کنست» به بیان خشم اسرائیلی‌ها تبدیل شده است. روز دوشنبه حدود ۳۰۰ هزار اسرائیلی، کار و زندگی خود در شهرهای دیگر را رها کردند و به مقابل عمارت «کنست» رفتند تا در همان ساعاتی که مجلس، روند «اصلاحات قضایی» را کلید می‌زند، صدای اعتراض خود را به گوش نمایندگان برسانند.
تایمز اسرائیل هم نوشت: ۵۶ اقتصاددان غربی شامل ۱۱ برندۀ نوبل اقتصاد، که بنیامین نتانیاهو با برخی از آنها آشنایی نزدیک دارد، اکنون به او هشدار داده‌اند که برنامه‌هایش برای کنترل بیشتر دولت بر دستگاه قضایی به رشد اقتصادی اسرائیل نیز لطمه می‌زند: «تضعیف قوه قضائیه قوی و مستقل، جلوی شکوفایی و رشد اقتصادی اسرائیل را می‌گیرد. اسرائیل دارد شبیه حکومت‌های مجارستان و لهستان می‌شود.»
به‌نوشتۀ سایت اقتصادی کالکالیست، «کودتای سیاسی ویرانگری که دولت نتانیاهو در حال اجرای آن است، همۀ اقتصاددانان از مکاتب فکری گوناگون را متحد کرد... کارشناسان ارشد صندوق بین‌المللی پول، مشاوران اقتصادی رهبران آمریکا، چهره‌های بانفوذ بانک جهانی، اساتید برتر علم اقتصاد در دانشگاه‌های‌ هاروارد، ام‌آی‌تی و سایر شخصیت‌هایی که در مراکز مهم تصمیم‌گیری، مؤسسه‌های مالی بزرگ، بازار سرمایه و شرکت‌های بین‌المللی حضور دارند، هشدار می‌دهند که فرار سرمایه و افزایش تورم، کمر تولید اسرائیل را خواهد شکست».
روزنامه یدیعوت آحارونوت هم در گزارشی از یک نشست پرتنش در وزارت دارایی اسرائیل خبر داد: «تمامی مدیران بانک‌های اسرائیل روز ۲۵ بهمن به دفتر وزیر دارایی، اسموت‌ریچ، رفتند تا با زبانی روشن و تند هشدار بدهند که برنامۀ دولت برای تغییرات قضایی به اقتصاد اسرائیل، ضربه خواهد زد. مدیران بانک‌ها گفتند شکاف وحشتناکی در جامعه اسرائیل پدیدار شده، یک خطر فوری برای موجودیت و اقتصاد است و از هم‌اکنون سرمایه‌های زیادی در حال خروج از اسرائیل هستند.».
به گزارش نشریه اقتصادی صهیونیستی دِمارکر، در روزهای گذشته دست‌کم پنج شرکت فناوری با ارزش حدود 8 میلیارد دلار سرمایه‌های خود را از اسرائیل خارج کرده‌اند: «در حالی‌که کمپانی‌های فناوری کمتر کاری به سیاست دارند اما اقدام آنها در خارج‌کردن سریع سرمایه نشانگر عمق نگرانی‌شان از اثرات منفی برنامه‌های دولت روی آیندۀ صنایع و اقتصاد و بازار مالی اسرائیل است.»
روزنامه ‌هاآرتص نیز نوشت: سرمایه‌داران خارجی هم درخصوص سرمایه‌ای که به اسرائیل آورده‌اند، آشکارا مضطرب شده‌اند. همچنین 12 تن
از رؤسای پیشین شورای امنیت ملی شامل یوسی کوهن، که دوره‌‌ای جنجالی نیز هنگام ریاست بر موساد داشت، در نامه به رئیس‌«کنست» نوشتند که بحث جاری در اسرائیل، قدرت ملی را به خطر‌انداخته است: «ما به‌عنوان کسانی که از عرصۀ امنیتی برخاسته‌ایم، واقفیم که درگیری‌های اجتماعی و سیاسی استقامت ملی را با تهدید روبه‌رو می‌کند... تنها از راه اجماع است که مقاومت ملی تقویت و موجودیت اسرائیل به‌عنوان کشوری قوی و شکوفا تضمین می‌شود.»
در همین حال، گالیت دیستل اعتباریان، وزیر اطلاع‌رسانی، مانند شماری از وزیران دولت معتقد است که «بیگانگان» بودجۀ تظاهرات مخالفان را تأمین می‌کنند. او بدون ارائه مدارک، یک گام دیگر هم برداشته و معتقد است منشأ پولی که مخالفان دولت را به خیابان‌ها می‌آورد، «از کشورهای یهودستیز مانند آلمان و ایران است».
سفیر آلمان در تل‌آویو در گفت‌وگو با روزنامه‌هاآرتص پاسخ داد: «این ناامیدکننده است» که «آلمان را که دوست و شریک دموکراتیک اسرائیل است، در کنار ایران که اسرائیل را به نابودی تهدید می‌کند، در یک جمله ترکیب کرده‌اید.»

اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس ششم هاشمی را از نفر اول به سی‌ام کشاندند
محسن هاشمی می‌گوید: تاجزاده در انتخابات مجلس ششم تلاش کرد ‌هاشمی رفسنجانی را بیرون بیندازد.
این عضو مرکزیت حزب کارگزاران در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین و در پاسخ این سؤال که «دوره آقای خاتمی مقداری اختلاف بین اصلاح‌طلبان و آقای‌ هاشمی پیش آمد که یکی از نمودهای آن این بود که آقای ‌هاشمی برخلاف آن چیزی که تصور می‌شد در انتخابات مجلس سی‌ام شدند، فکر می‌کنید علت اختلاف چه بود؟»، اظهار داشت: خود ایشان در کتاب حضور و انصراف توضیح دادند و در خاطرات‌شان نوشتند، ما هم پاورقی زدیم و دو کتاب پیوست آن چاپ کردیم: یکی کتاب نقد ناتمام و یک کتاب هم به نام انصراف که هر دوی این کتاب‌ها ضمیمه هستند. بالاخره در سیاست تمامیت‌خواهی وجود دارد. وقتی انسان یک جایی را برنده می‌شود و وقتی یک قله را گرفت فکر می‌کند همین‌گونه باید قله‌ها را بگیرد و به بالا برود، در آن تاریخ چنین غرگی در اصلاحات پیش آمد و فکر کردند دیگر نیازی به هماهنگی نیست و شروع به تخریب کردند و با تخریب جلو آمدند که در نهایت اثرگذار هم بود.
(خبرنگار: سوای صحبت‌هایی که از آقای‌ هاشمی منتشر شده ایشان به اینکه نفر سی‌ام شدند آیا واکنش خاصی داشتند؟ اینکه به شما به‌صورت خصوصی چیزی بگویند.) ایشان این‌گونه نبودند که از این چیزها آزرده‌خاطر شوند. اتفاقی که در آن تاریخ افتاد، اتفاق ویژه‌ای است و نمی‌شود آن را در دو جمله گفت، باید آن اتفاقات را ورق زد خصوصا آن اتفاقات سه ماه آخر سال ۷۸ و سه ماه اول سال ۷۹، شما باید خاطرات ایشان
دراین ۶ ماه را به‌طور دقیق مطالعه کنید و بعد به نتیجه برسید.
ما اسم کتاب سال ۷۶ را انتقال قدرت گذاشتیم و در آنجا توضیح می‌دهیم چگونه این قدرت از آقای ‌هاشمی به آقای خاتمی منتقل شده و اسم سال بعد را تشخیص مصلحت گذاشتیم که آنجا دوباره توضیح داده شده که مصلحت اصلاحات و آن روندی که با هماهنگی شکل گرفته بود چیست‌، در کتاب حضور و انصراف نشان داده می‌شود که چگونه یواش‌یواش از آن مصلحت عبور می‌شود، در این کتاب آمده که از ایشان برای حضور دعوت می‌شود یعنی حتی آقای خاتمی هم به ایشان می‌گوید که بیا چون اگر شما حضور داشته باشید به نفع ما است، ما حتی یک نامه از آقای عبدی به آقای خاتمی در این کتاب گذاشتیم و ایشان به آقای عبدی توضیح می‌دهد که این تندروی‌ها و تمامیت‌خواهی‌ها کار درستی نیست.
محسن‌ هاشمی افزود: اگر شما بخواهید در هر دوره‌ای نگاه کنید اصولا در یک دوره‌هایی پایگاه اجتماعی ایشان قوی است تا ۹۰٪، اما گاهی این پایگاه اجتماعی پایین می‌آید و به ۶۰٪ می‌رسد. در انتخابات سال ۸۴ در مرحله اول ایشان اول می‌شود علی‌رغم اینکه همه می‌گفتند نامحبوب است ولی میان کسانی که بودند ایشان اول شد، در آن دوره آقای کروبی، آقای معین، آقای مهرعلیزاده، آقای لاریجانی، آقای احمدی‌نژاد و آقای قالیباف هستند. می‌خواهم بگویم در نهایت در میان انتخابات سال ۸۴ یا در همان انتخابات سال ۷۸ بالاخره ایشان سی‌ام می‌شوند و بعد که صندوق‌ها را باز کردند از آقا سی، آقا بیست می‌شود.
(خبرنگار: بابت «آقا سی» ناراحت نبودند؟) خیر. در اولین انتخابات مجلس ایشان رای اول را نداشت بلکه رای پنجم را داشت، در انتخابات سال ۵۹ ایشان پنجم شده بود، در انتخابات بعدی ایشان اول شدند و در انتخابات بعد از آن هم اول شدند اما در انتخابات ۷۸ ایشان سی‌ام شدند و آن موقع آقای تاجزاده سعی می‌کرد ایشان را بیرون بیندازد، اما ایشان در نهایت سی‌ام شدند و اتفاقاتی هم در این میان افتاد که در کتاب حضور و انصراف کاملا مشخص است، بالاخره صندوق‌ها را باز کردند و بحثی هم شد که انتخابات را باطل کنند.
وی در پاسخ این سؤال که آیا آقای ‌هاشمی نظرسنجی هم می‌کردند؟، گفت: خودشان این‌ کار را نمی‌کردند ولی اطرافیان‌شان این‌ کار را می‌کردند ولی نظرسنجی‌ها خیلی غلط‌انداز بود. در واقع هرچه به رأی‌گیری نزدیک می‌شد این رای تغییر می‌کرد یعنی مثلا فرض کنید یک ماه تا انتخابات در نظرسنجی‌ها شما روی ۷۰ یا ۶۰ درصد هستید اما در سه روز مانده به انتخابات یکدفعه این تغییر می‌کند! برای آقای خاتمی هم این اتفاق
افتاد.
در انتخابات مجلس ششم، آن اوایل می‌گفتند رای ایشان بالا است مثلا می‌گفتند ایشان و محمدرضا خاتمی اول و دوم هستند و چنین چیزی را آن اوایل می‌گفتند، اما کم‌کم و با آن هجوم روزنامه‌ای، مشخص بود که در نظرسنجی‌ها افت کردند.