kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۴۳۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸
گزارش خبری تحلیلی کیهان

یکی دیگر از پس‌لرزه‌های شکست آشوب‌ها «سعودی اینترنشنال» آواره شد

پس از شکست آشوب‌ها در ایران، شبکه «سعودی اینترنشنال» که از مدتی پیش حمایت‌های آل‌سعود و انگلیس را از دست داده، به آوارگی رسیده و حالا در آمریکا دنبال مقر و ساختمان می‌گردد.

 

سرویس سیاسی-

شبکه سعودی اینترنشنال که در ماجرای اغتشاشات اخیر در ایران 4 ماه تمام با همه ظرفیت خود و به‌صورت 24 ساعته، اتهام‌پراکنی علیه ایران و حمایت از آشوبگران و اراذل اجاره‌ای را در دستورکار خود قرار داده بود، دیروز با انتشار خبری در تارنمای خود ادعا کرد که «برای حفظ امنیت روزنامه‌نگاران و همکاران خود، پخش برنامه‌های این شبکه را از شامگاه جمعه از لندن متوقف و همه بولتن‌های خبری ۲۴ ساعته خود را به واشنگتن منتقل کرد.»
شبکه ابوارّه مدعی شد: «این تصمیم در پی دریافت هشدارهایی صورت گرفت که پلیس متروپولیتن لندن، درباره وجود تهدیدهای جدی و فوری نسبت به امنیت روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در این رسانه، به مدیران ایران ‌اینترنشنال منتقل کرده است!»
شنبه؛ گودبای پارتی اینترنشنال
گرچه آوارگی «سعودی اینترنشنال» در توجیه آوارگی خود به طرح بهانه‌های واهی متوسل شده و به سبب واکنش‌های هماهنگ شده یکی دو رسانه غربی مانند خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس عنوان «بازتاب جهانی خبر انتقال برنامه‌های ایران اینترنشنال به واشنگتن در پی تهدیدهای امنیتی» را بر خروجی تارنمای خود قرار داده است اما نکته حائز اهمیت آن است که آوارگی این شبکه مزدور- که در سخن‌پراکنی، انتشار اخبار کذب و شیطنت‌های نخ نمای رسانه‌ای به‌شدت نازل، ضعیف و لوث بوده است- روز گذشته دستمایه طنز و تمسخر کاربران ایرانی قرار گرفت.
رسانه سعودی اینترنشنال در بازه زمانی چندماهه اخیر تمام همّ‌وغمّ خود را بر این نهاده بود تا القا کند که اغتشاشات، ملی و سراسری است و به‌زودی جمهوری اسلامی ایران سقوط خواهد کرد!
شبکه ابوارّه در برهه‌ای که اغتشاشات به اوج خود رسیده بود، مدعی خبری عجیب و غیرمستند مبنی بر پناهندگی مقامات جمهوری اسلامی در ونزوئلا شد که البته همان زمان دستمایه طنز و تمسخر کاربران ایرانی قرار گرفت. حالا باز هم کاربران این خبر را یادآوری کرده و نوشتند: «قرار بود مقامات ما فرار کنند، منبع این خبر خودش از لندن فرار کرد.»
برخی کاربران نیز بار دیگر توئیت یکی از مجریان این شبکه تروریستی را یادآوری کردند که در ایام اغتشاشات هر هفته برای حمایت از اراذل اجاره‌ای عبارت «شنبه گودبای پارتی رهبره» را منتشر می‌کرد. این کاربران در واکنش جالب نسبت به انتشار خبر فرار اینترنشنال در روز شنبه، نوشتند: «ولی شنبه گودبای پارتی اینترنشنال شد».
رمزگشایی
از آوارگی شبکه ابوارّه؛
1) شکست پروژه آشوب در ایران
یکی از دلایل انتقال پخش برنامه‌های سعودی اینترنشنال از لندن به واشنگتن را می‌توان در پایان یافتن تاریخ‌مصرف آن برای نظام سلطه دانست چه آنکه این شبکه و مدیران آن با به جیب زدن دلارهای سعودی و انگلیسی و هزینه‌های هنگفت، هیچ عایدی برای غربی‌ها در برابر ایران نداشته است! مدلول این ادعا شکست پروژه آشوب در ایران است چه آنکه از حمایت مالی و لجستیک آمریکا، انگلیس و عربستان و همچنین رژیم صهیونیستی از این شبکه، آبی برای آنها گرم نشد و فرجام خباثت‌های ضدانقلاب و معاندان نظام، شکست تمام‌عیار از ملت و نظام جمهوری اسلامی بود. مردم به القائات و دروغ‌های سعودی اینترنشنال وقعی نگذاشتند و با حضور حماسی در مراسم باشکوه شهیدان مدافعان امنیت و همچنین راهپیمایی 22 بهمن امسال نشان دادند که اقدامات و شیطنت‌های خبیثانه ضدانقلاب نمی‌تواند بر انسجام و وحدت ملی و پیوند ملت با حاکمیت خدشه‌ای وارد آورد.
2) تغییر موضع عربستان و انگلیس در قبال ایران
نکته دوم در آوارگی سعودی اینترنشنال را می‌توان در تغییر موضع عربستان و انگلیس در قبال ایران جست‌وجو کرد. مصی علی‌نژاد یکی از فعالان فراری ضدانقلاب گفته بود که در گفت‌وگو با مقامات اروپایی، از آنچه «امیدواری به حمایت از غرب و آمریکا» داشته دلسرد شده و به گفته او، غربی‌ها دنبال مذاکره با ایران هستند نه حمایت از
اپوزیسیون.
تسنیم هم در همین زمینه در گزارشی نوشت که از هفته‌های گذشته، دولت انگلیس که میزبان فعلی سعودی اینترنشنال است تلاش کرده است در نقش یک میانجی بین ایران و آمریکا رفتار کند؛ انگلیسی‌ها زمینه را برای یک توافق بین تهران و واشنگتن فراهم کرده‌اند تا در توافقی که اصل و پیشرفت آن توسط وزارت امور خارجه ایران و آمریکا تأیید شده است، موضع خود را در قبال ایران روشن کرده باشند و آن موضع هرچه باشد، با حمایت از اینترنشنال‌ها در تزاحم آشکار است.
براساس این گزارش، عربستان سعودی چند ماهی است که پیگیر مذاکره و گفت‌وگو با تهران
شده است. به تعبیر رسانه‌های عراقی، سعودی‌ها از نخست‌وزیر عراق خواسته‌اند که میانجیگری بین ریاض و تهران را تقویت و زمینه را برای دیدار رسمی مقامات ایران و عربستان فراهم کند؛ عربستان سعودی هم حالا قید ریال‌هایش را زده است و زیر بار مسئولیت سعودی ‌اینترنشنال
نمی‌رود.
محمد حسینی معاون رئیس‌جمهور در برزیل با وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار کرد او درباره این دیدار به خبرنگار تسنیم گفت که وزیر خارجه سعودی از اینکه رابطه‌ای با سعودی ‌اینترنشنال داشته باشند، اظهار تعجب می‌کند.
این در حالی است که گاردین آبان 97 در یکی از گزارش‌های خود نوشته بود: «عربستان که کوچک‌‌ترین انتقادی از سیاست‌های خود را برنمی‌تابد حالا شبکه‌ای [ایران اینترنشنال] به راه انداخته تا از طریق فعالیت‌های جانبدارانه آن، رقیب منطقه‌ای خود ایران را تحت‌ فشار قرار دهد.» طبق گزارش گاردین عربستان سعودی فقط در یک مرحله ۲۵۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی شبکه ایران اینترنشنال که هیچ‌گونه درآمدی از طریق تبلیغات ندارد، پرداخت کرده است.
باری به هر جهت، در دولت سیزدهم که دیپلماسی منطقه‌ای در دستورکار است، سعودی‌ها این پالس را ارسال می‌کنند که می‌خواهند ضمن حل‌وفصل بحران یمن، برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ایران تمایل دارند و می‌خواهند موانع نیل به این مقصود را برطرف کنند.
3) جدیت ایران در برخورد
با دخالت‌های خارجی
عربستان سعودی و کشورهای اروپایی می‌دانند که ایران در برخورد با دخالت‌های خارجی جدی بوده و تجربه تاریخی در منطقه و مقابله با رژیم صهیونیستی و همچنین مقابله با آمریکا و انگلیس در ماجراهای دزدی نفتکش ایرانی و یا پایگاه عین‌الاسد و... نمونه‌های روشنی مبنی بر عزم و اراده مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در برابر نظام سلطه
بوده است.
سردار سلامی، فرمانده کل سپاه اخیراً و در پاسخ به اقدامات تخریبی و ضدایرانی عربستان سعودی در اغتشاشات اخیر، گفت: «به رژیم آل‌سعود که با بنگاه‌های سخن‌پراکنی و رسانه‌هایی که فقط شیطنت ترویج می‌کنند آشکارا به‌دنبال تحریک جوانان ما هستند، هشدار می‌دهم مراقب رفتارتان باشید و این رسانه‌ها را کنترل کنید وگرنه دود آن به چشم شما خواهد رفت.
ما با شما اتمام‌حجت می‌کنیم. شما از طریق این رسانه‌ها در امور داخلی ما وارد شده‌اید ولی بدانید آسیب‌پذیرید.
ما به شما گفتیم مراقب باشید.»
بر همین اساس است که می‌توان گفت عربستان و انگلیس و همپالگان آنها به این واقعیت بیشتر و بهتر از دیگران واقف‌اند که ایران در برخورد قهری با دخالت‌های خارجی در امور داخلی خود مقتدرانه عمل کرده و در بحث استقلال و امنیت داخلی خود با کسی شوخی ندارد.
خبرنگار اسرائیلی:
«ایران اینترنشنال»
پادوی ماست!
گفتنی است که بارها افشا شده، شبکه سعودی اینترنشنال که از سوی آل‌سعود تأمین مالی می‌شود، مجری برنامه‌های طراحی‌شده از سوی سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بوده است.
به‌عنوان نمونه، «باراک راوید»، خبرنگار اسرائیلی (وبگاه عبری «واللا» و وبگاه آمریکایی «آکسیوس») شهریورماه سال جاری افشا کرد که «موساد به‌طور منظم از این رسانه (ایران اینترنشنال) برای جنگ اطلاعاتی خود استفاده می‌کند.»
او پیش ‌از این هم به این مسئله اشاره کرده بود و خردادماه امسال در توئیتی درباره نحوه خبررسانی شبکه «ایران اینترنشنال» نوشت: «رسانه‌های اسرائیلی با تشنگی گزارش‌های این شبکه را می‌بلعند و بدون اینکه این پیشینه را به اسرائیلی‌ها بدهند، پخش می‌کنند.»
گفتنی است پس از اعلام صریح وزیر اطلاعات مبنی بر تروریستی بودن شبکه سعودی اینترنشنال و همچنین افشای فایل صوتی از یک خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی(رعنا رحیم‌پور) درباره برنامه این شبکه سعودی (مبنی بر اینکه «به اینترنشنال ابلاغ شده فقط با سران احزاب تجزیه‌طلب گفت‌وگو کنند»)، مؤسسه راهبردی دیده‌بان از درخواست برخی کارکنان این شبکه برای پایان فعالیت‌شان خبر داد.
این مؤسسه همچنین اعلام کرد: دو عضو این شبکه در پیام‌هایی که با واسطه به دستگاه امنیتی ایران ارسال کرده‌اند، خواستار کمک از وزارت اطلاعات ایران برای بازگرداندن آنها به کشور شده و گفته‌اند، که آنها با هدف مقابله با تمامیت ارضی ایران به ایران اینترنشنال نرفته بودند اما امروز با شفاف شدن اوضاع خواستار بازگشت به کشورشان
هستند.
همچنین یک منبع دیگر در ایران اینترنشنال گفته است که با شکست پروژه ضدامنیتی علیه ایران، برخی از کارکنان این شبکه به‌دنبال راهی برای خروج از آن هستند و حتی برخی از آنها خواستار ادامه فعالیت در بی‌بی‌سی فارسی هستند.