kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۴۲۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸
آیت الله خاتمی خبر داد

یازدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان دوم و سوم اسفندماه برگزار می‌شود

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان از برگزاری یازدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان در دوم و سوم اسفندماه خبر داد و گفت: در نظارت بر مسائل جاری جامعه بر عهدی که خبرگان در سال ۶۸ با مقام معظم رهبری بستند، پایبند بوده و تنها گزینه رهبری را، شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌دانند.

آیت‌الله سید احمد خاتمی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات دبیرخانه مجلس خبرگان برگزار شد، اظهار داشت: یازدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان روز سه‌شنبه و چهارشنبه ۲ و ۳ اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.
به گزارش رسا، وی در ادامه افزود: روز پنجشنبه 4 اسفند ماه اعضای مجلس خبرگان در مرقد مطهر امام راحل حضور پیدا کرده و با آرمان‌های امام خمینی(ره) تجدید میثاق و با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان بیان داشت: شروع جلسه اجلاسیه در ساعت ۸ صبح سه شنبه در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی خواهد بود و دستورکار اجلاسیه نیز بعد از نطق رئیس مجلس خبرگان‌، نطق‌های پیش از دستور می‌باشد که حدود 16 نفر به مدت ۱۵ دقیقه صحبت خواهند کرد. آیت‌الله خاتمی گفت: انتخاب کمیته ۵ نفره برای تنظیم و پیشنهاد محورهای بیانیه پایانی و انتخابات هیئت‌رئیسه و کمیسیون‌ها نیز طبق آیین نامه، هر دو سال یک‌بار انجام می‌شود که در این دوره نیز در دستورکار می‌باشد. نماینده مجلس خبرگان ابراز کرد: از دیگر برنامه‌های اجلاس -با توجه به دغدغه‌های نمایندگان مجلس خبرگان نسبت به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم- دعوت از وزیر امور اقتصادی و دارایی برای بیان مسائل و برنامه‌های اقتصادی دولت است و در ادامه نیز چند نفر از نمایندگان خبرگان هر کدام به مدت ۱۰ دقیقه نظرات خود را مطرح و بیان خواهند کرد. وی اظهار داشت: قانون جدید انتخابات مجلس خبرگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و مجلس خبرگان نخستین نهادی است که پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بلافاصله اقدام کرده و طی چند اجلاسیه ناظر به سیاست‌های ابلاغی و جایگاه ویژه مجلس خبرگان، قانون جامع و کاملی را با هدف رفع برخی از نواقص و متناسب با شرایط روز در ۷ فصل و ۳۵ ماده و ۲۳ تبصره تدوین و تصویب کرده است که از طریق شورای نگهبان به وزارت کشور ابلاغ شده و در انتخابات آینده نیز ملاک ثبت‌نام، انجام آزمون علمی و برگزاری انتخابات خبرگان، قانون جدید محور خواهد بود. آیت‌الله خاتمی گفت: اعضای مجلس خبرگان تعداد ۵۴ موضوع را در کمیسیون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با حضور مسئولان بررسی کرده است و کمیسیون اقتصادی که از اواسط این دوره شکل گرفت ۱۳ جلسه تشکیل داد و کمیسیون حراست و پاسداری از ولایت فقیه ۳۳ جلسه با ۱۶ موضوع داشت و کمیسیون آیین‌نامه داخلی نیز ۱۹ جلسه با ۱۱ موضوع، هیئت اندیشه‌ورز و کارگروه‌های پنج‌گانه ۱۱۸ جلسه و جلساتی نیز کمیسیون تحقیق که اصل ۱۱۱ قانون اساسی است تشکیل داده است.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به مسائل جاری کشور ابراز کرد: نگاه مجلس خبرگان این است که حفظ نظام از اوجب واجبات است و همه اعضای آن برای این مطلب تاکید دارند که باید پاسدار نظام اسلامی بود و به سهم خود به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد کسانی با حرکات شیطانی آرزوی آمریکا را برآورده کنند.
وی گفت: آرزوی آمریکا که رأس استکبار است، براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و به صراحت می‌گویم که آمریکا این آرزو را به گور خواهد برد. آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: هیچ کشوری را در جهان سراغ نداریم که اغتشاش را اجازه داده و با اغتشاشات برخورد نکند؛ به همین خاطر ما نیز در برابر اغتشاشات موضع داشته و آن را ممنوع می‌دانیم؛ اما در کنار آن حق اعتراض را حق قانونی و شرعی می‌شماریم. سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان اظهار داشت: دشمنان در پی آن هستند که رابطه مسئولان نظام با مردم را خدشه‌دار کرده و بگویند بین آنان بی‌اعتمادی حاکم است؛ درحالی که مسئولان کشور مستقیم یا غیرمستقیم منتخب مردم می‌باشند و اگر دشمنان مردم را قبول دارند باید بدانند که مردم به رئیس‌جمهور رای داده و نمایندگان مردم نیز به وزرای آن رای اعتماد می‌دهند.
وی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های دولت و مسئولان در عرصه‌های مختلف تاکید کرد: مردم در عرصه معیشت در رنج و فشار هستند و از مسئولان می‌خواهند که با تلاش و کار جهادی بیشتر هرچه زودتر از رنج معیشتی مردم بکاهند.
آیت‌الله خاتمی در ادامه با اشاره به کلامی از امام راحل که فرمود «مجلس خبرگان، تقویت رهبری است» بیان داشت: در نظارت بر مسائل جاری جامعه بر عهدی که خبرگان در سال ۶۸ با مقام معظم رهبری بستند، پایبند بوده و تنها گزینه رهبری را، شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌دانند. سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به سیاست‌های نظام اسلامی در عرصه خارجی بیان داشت: در عرصه خارجی سیاست نه شرقی نه غربی سیاست ما است و معنای آن تعامل نداشتن با کشورها نیست؛ چراکه از اول انقلاب با تمامی دنیا براساس شعار قرآنی «لاتَظلمون و لاتُظلمون» عمل کردیم و نه ظلم کرده و نه مظلوم واقع می‌شویم و بر این اساس است که با همه کشورها به جز آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل ارتباط نداریم.
آیت‌الله خاتمی گفت: به تعبیر امام راحل آمریکا تا آدم نشده ما نیز با آن ارتباط نخواهیم داشت که البته این شرط همچنان باقی است و تحرکات اخیر آمریکا و نقش آنان در اغتشاشات اخیر کشور نشان داد که آمریکا هنوز آدم نشده و قابلیت ارتباط با نظام اسلامی را ندارد.