kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۳۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
هشدار درباره تکرار تجربه تلخ ریزش بورس در بازار ارز

بانک مرکزی: قیمت دلار آزاد حباب دارد

مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی با اشاره به اینکه وضعیت تجارت کشور بهتر شده و نرخ‌‌سازی‌های کنونی در بازار غیررسمی، کاملا حباب است، یادآور شد: نمونه مشابه بازار ارز کنونی را مردم عزیز در بازار سهام مرداد ۹۹ مشاهده کرده‌اند؛ بنابراین باید از رفتار‌های هیجانی پرهیز کنند.

به گزارش ایبِنا، شیوا راوشی از برنامه‌های این بانک برای بهبود شرایط بازار ارز خبر داد و گفت: در سال جاری بیش از ۸۰ میلیارد دلار به منظور واردات کالا به کشور تخصیص داده شده که از این میزان بیش از
۶۰ میلیارد دلار تامین شده که نشانگر بهبود
۳۰ درصدی در تامین ارز نسبت به سال گذشته است.
وی افزود: بر این اساس بیش از ۱۸ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اعلامی وزارت جهاد کشاورزی اعم از گندم، جو، نهاده‌ها و... تخصیص داده شده که از این میزان ۱۴ میلیارد دلار تامین شده و مابقی نیز در حال تدارک است. مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی ادامه داد: همچنین سه میلیارد و 200 میلیون دلار برای کالا‌های اعلامی وزارت بهداشت اعم از دارو، تجهیزات پزشکی، شیر خشک و... تامین ارز صورت گرفته است.
راوشی تصریح کرد: این موارد با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تامین شده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
تامین نیاز‌های تجاری ارزی با وجود تحریم‌ها
وی در واکنش به وضعیت بازار ارز و تامین نیاز‌های تجاری ارزی گفت: نرخ ‌سازی‌هایی که در حال حاضر در بازار صورت می‌گیرد مبنای واقعی متناسب با مولفه‌های فرآیند تجارت کشور ندارد و عوامل غیرواقعی پشت این نرخ‌‌سازی‌ها وجود دارد.
این مسئول ادامه داد: با وجود همه تحریم‌هایی که وجود داشته توانسته‌ایم تمام نیاز‌های وارداتی کشور را از طریق ظرفیت منابع ارزی صادرکنندگانی که ارز خود را در بازار ارائه می‌کنند، تامین کنیم.
وی همچنین با اشاره به تجربه بازار سهام در سال‌های گذشته، گفت: نمونه مشابه بازار ارز کنونی را مردم عزیز در بازار سهام مرداد ۹۹ مشاهده کرده‌اند؛ بنابراین باید از رفتار‌های هیجانی و واکنش به این وقایع پرهیز کنند که منجر به ضررشان نشود.
به گفته مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی، باتوجه به فرآیند تجاری که کاملا شفاف است و مولفه‌های تعریف‌شده‌ای دارد؛ وضعیت تجارت کشور بهتر شده است و نرخ‌‌سازی‌های کنونی در بازار غیررسمی، به نظر کارشناسی ما کاملا حباب است و نباید نسبت به آن واکنشی نشان داده شود!
وی همچنین از اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی خبر داد و گفت: بانک مرکزی به‌زودی سیاست‌ها و تغییراتی را در امور ارزی کشور اعلام می‌کند که قطعا منجر به بهبود در تمام تعاملات تامین نیاز‌های ارزی کشور خواهد شد.
نوسانات ارز، سکه را گران کرد
در همین حال، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد دلایل نوسانات بازار سکه و طلا، اظهار کرد: نوسانات بازار ارز و افزایش ۱۶ دلاری اونس جهانی عاملان اصلی افزایش قیمت سکه و طلا در بازار هستند. اما مهم‌‌ترین علت افزایش قیمت طلا افزایش قیمت ارز در بازار آزاد است که منجر شده حباب سکه نیز به شدت زیاد شود.
نادر بذرافشان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر ادامه داد: البته التهاب تقاضا نداریم و باید ببینیم در روزهای آینده شرایط اونس جهانی به کدام سو می‌رود و کنترل بازار ارز توسط بانک مرکزی ادامه می‌یابد
یا خیر.
وی در مورد خرید سکه از سوی مردم هم اظهار کرد: طلا جزو فلزات گرانبها است و با توجه به بزرگ بودن حباب سکه، اگر مردم به سمت خرید مصنوعات طلا بروند، بهتر است زیرا به‌عنوان نمونه حباب ربع سکه
۴ میلیون است اما اگر دو گرم طلا بخرند به صرفه‌تر است و به اقتصاد و تولید کشور هم کمک می‌شود.