kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۳۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳

جنگ لفظی رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در کنفرانس امنیتی مونیخ

نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به جان هم افتادند!

تنش‌های بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز به جدال لفظی بین رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر آذربایجان و ارمنستان تبدیل شد. خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش داده، رهبران دو کشور روز شنبه درخصوص منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی وارد مناقشه شدند و هر یک بر مواضع متفاوت خود پافشاری کردند. طبق این گزارش،‌ تنش بین دو همسایه سابق شوروی به دلیل محاصره دو ماهه کریدور لاچین توسط باکو، تنها مسیر زمینی که به ارمنستان دسترسی مستقیمی به قره‌باغ کوهستانی می‌دهد، تشدید شده است.
بنا بر گزارش رویترز،‌ علی‌اف در جریان میزگردی در کنفرانس امنیتی مونیخ که به جنجال ختم شد، گفت: «من فکر می‌کنم (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان باید نشان دهند که گذار از بن‌بست طولانی‌مدت، نفرت و خصومت متقابل باید پایان یابد. او سپس ارمنستان را به اشغال سرزمین‌های جمهوری آذربایجان برای تقریباً ۳۰ سال متهم کرد و از یک مقام ارشد جدایی‌طلب قره‌باغ کوهستانی انتقاد کرد. پاشینیان نیز این‌گونه پاسخ علی‌اف را داد: «آذربایجان سیاست انتقام‌جویی را پیش گرفته است» و گفت‌ که آیا قرار است این نشست مونیخ برای «برانگیختن تعصب، نفرت، لفاظی‌های تهاجمی» مورد استفاده قرار گیرد یا بهتر است برای بهتر کردن اوضاع باشد.
سپس رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در بخشی از سخنان خود با لحنی تند گفت: «در آذربایجان، هیچ مفهوم قره‌باغ کوهستانی وجود ندارد و چنین واحد اجرایی- سرزمینی وجود ندارد» پاشینیان به وی پاسخ داد که قره‌باغ کوهستانی و گذرگاه لاچین وجود دارد و این گذرگاه باید طبق بیانیه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ که علی‌اف نیز آن را امضا کرده است، بازگشایی شود.» وی سپس به اقدامات باکو در محدود کردن مسیر رفت و آمد ارامنه در گذرگاه لاچین اشاره کرد و گفت: «چندی پیش یک اتوبوس حامل کودکان ارمنی در تلاش برای عبور از گذرگاه لاچین با افراد نقاب‌دار آذری رو‌به‌رو شدند که مانع از عبور آنها شدند.»
به گزارش فارس،گفتنی است جمهوری آذربایجان از 12 دسامبر سال گذشته میلادی(21 آذر) کریدور لاچین را مسدود کرده است با این حال دولت باکو مسدود بودن این گذرگاه استراتژیک را رد کرده و می‌گوید که کاروان‌ها و کمک‌ها اجازه عبور از این گذرگاه را دارند.