بازوی بن سلمان برای عادیسازی روابط با صهیونیستها را بشناسید
رژیم سعودی همچنان در خیال عادی سازی روابط (یا به تعبیر بهتری علنی کردنِ روابط) با رژیم آپارتاید اسرائیل است و تا به این امر دست پیدا نکند، گویا آرام نمیگیرد. عادیسازی روابط با رژیم آپارتاید اسرائیل یکی از اولویتهای سیاست خارجی برخی از کشورهای مرتجع عربی حوزه خلیج فارس بوده و هست؛ اما برای رژیم سعودی که دیر زمانی است خود را «امالقرای جهان اسلام» میپندارد و معرفی میکند، شرایط متفاوت است. از آنجایی که عادی سازی برای رژیم سعودی هزینههای بیشتری دارد سیرِ یک روند تدریجی را میطلبد که توسط این رژیم مدتهاست که پیگیری میشود و از طرف دیگر این « ویژهبودن شرایط برای سعودی» بهانهای است برای گرفتن امتیازهای بیشتر از آمریکا و رژیم آپارتاید اسرائیل. حالا پایگاه اینترنتیِ فرانسویِ «اینتلیجنس آنلاین» در گزارشی به نقش «عبدالعزیز بن محمد الهویرینی»، رئیس سازمان امنیت رژیم آل سعود، در رابطه غیرعلنی ریاض و تلآویو پرداخته است. عبدالعزیز بن محمد الهویرینی از نزدیکان «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی و از مجریان و ذینفعان در عملیات موسوم به «مبارزه با فساد» یا در واقع «پاکسازی و حذفِ مخالفان و منتقدان آل سعود» است که آن را «محمد بنسلمان» ولیعهد سودایی سعودی در سال 2017 اعلام کرد. این پایگاه فرانسوی در ادامه نوشته که مسئولیتِ الهویرینی اجرای عملیات موسوم به «مبارزه با فساد» و جاسوسی از مخالفان و همچنین اجرای قوانین موسوم به «مبارزه با تروریسم» است که هدف از این طرحها و قوانین در واقع «سرکوب منتقدان و مخالفان» است. آنطور که تسنیم نوشته، در ادامه این گزارش آمده: «سلطه و سیطره تدریجی محمد بن سلمان و گروهش بر تمامی ساختارهای قدرت در عربستان، موقعیت الهویرینی را در این کشور تقویت کرده است.» در ادامه این گزارش نیز می خوانیم رئیس سازمان امنیت عربستان از ماه مه 2022 (اردیبهشت-خرداد)، گروه جدیدی از حامیان ولیعهد سعودی را به خدمت گرفته است. از جمله آنها «احمد العیسی» و همچنین «عبدالله العویس» معاون رئیس سازمان امنیت سعودی است که به او در عادی سازی روابط امنیتی با اسرائیل کمک میکنند. این رسانه فرانسوی نوشت که طی ماههای اخیر نمایندگان شرکتهای سایبری رژیم اسرائیل بارها به عربستان سفر کردهاند و به نظر میرسد عبدالله العویس مجذوب ظرفیتهای فناوریهای جاسوسی اسرائیل شده است. بخشی از این فناوری جاسوسی از جمله «پگاسوس» وابسته به شرکت « ان اس او» است که برای هدف قرار دادن فعالان خریداری میکند.
گفتنی است، رژیم سعودی روز به روز گامهای بیشتری به سوی عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل (یا به تعبیری علنی کردن روابط با این رژیم) برمیدارد و اقداماتی را با هدف آمادهسازی فضای سیاسی و عمومی برای پذیرش عادی سازی روابط با رژیم آپارتاید اسرائیل در عربستان و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس انجام میدهد. از اواسط سال 2022 و بعد از سفر «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، به عربستان صحبتهای زیادی بهویژه از جانب رسانههای عبری درباره عادی سازی قریبالوقوع روابط ریاض و تلآویو مطرح شد که این صحبتها با بازگشت راستهای افراطی در رژیم آپارتاید اسرائیل به قدرت و نخست وزیری دوباره «بنیامین نتانیاهو» به اوج خود رسید؛ طوری که در چند هفته گذشته مقامات سعودی و صهیونیستی رسماً درباره تمایل خود برای رونمایی از توافق سازش صحبت میکنند.