kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲

نگرانی آمریکا از کمک ایران به روسیه برای دور زدن تحریم‌های غرب

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: « روسیه برای پر کردن شکاف‌هایی که از طریق خروج محصولات ما از روسیه ایجاد شده به کشورهای دیگری مانند ایران روی آورده است.»
 
 
 
یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد: روسیه از طریق برخی کشورهای واسطه نظیر ایران قادر به دستیابی به تراشه‌های خارجی و دیگر فناوری‌ها است.
تیا کندلر، دستیار وزیر بازرگانی آمریکا در امور صادرات روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در توکیو گفت: « روسیه برای پر کردن شکاف‌هایی که از طریق خروج محصولات ما از روسیه ایجاد شده به کشورهای دیگری مانند ایران روی آورده است.» کندلر هدایت کارگروهی در واشنگتن را به عهده‌دارد که مسئول کنترل صادرات فناوری‌های دارای کاربری دوگانه هستند 
وبگاه شبکه خبری بلومبرگ با گزارش این خبر افزود: کشورهای گروه هفت در حال رایزنی بر سر این هستند که آیا شرکت‌های مستقر در چین، ایران و کره شمالی را بابت عرضه قطعات و فناوری‌های دارای کاربری نظامی به روسیه تحریم کنند یا خیر.
طبق گزارش بلومبرگ هدف از این رایزنی‌ها آماده کردن یک بسته تحریم تا ۲۴ فوریه است. این تاریخ، سالگرد حمله روسیه به اوکراین است.
چین پیش از این در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر اینکه شرکت‌های دولتی آن کشور به جنگ‌افروزی روسیه در اوکراین کمک می‌کنند گفت که واشنگتن برای پایان دادن به این درگیری باید ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کند.
 همچنین «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی با بیان اینکه آمریکا در صدد تشدید تحریم‌ها علیه روسیه است، اظهار داشت: واشنگتن حامیان روسیه در دور زدن تحریم‌ها را هدف تحریم قرار خواهد داد.
نولاند افزود: «من فکر می‌کنم که شما بیست و چهارمین بسته جدید تحریم‌ها را از سوی ایالات متحده و همه شرکایمان در گروه هفت خواهید دید. این تحریم‌ها در موضوعات خاصی که قبلا در آنها فعال بوده‌ایم، به‌ویژه در محدود کردن جریان فناوری به صنایع دفاعی روسیه، تجهیزات پیشرفته و غیره، به تحریم افرادی که به طور مستقیم در انجام این جنگ و حمایت از آن نقش دارند، عمیق‌تر و گسترش خواهد یافت.»
 این مقام آمریکایی تصریح نمود: «ما همچنین تعدادی هدف خواهیم داشت که به موضوع فرار از تحریم‌ها می‌پردازند، زیرا می‌بینیم که روس‌ها کاملا هوشمندانه عمل می‌کنند، از واردات لپ‌تاپ و یخچال از طریق کشورهای ثالث، از جمله گاهی اوقات از کشورهای خودمان، که سپس آنها را استخراج می‌کنند. تراشه‌ها و چیزهای دیگری که وارد ماشین جنگی آنها می‌شود.»
نفر سوم وزارت امور خارجه آمریکا گفت: « ما تحریم‌های بانکی را گسترش می‌دهیم. ما کنترل صادرات خود را گسترش خواهیم داد که بخش عمده‌ای از تجارت غیرقانونی را در بر می‌گیرد و به ویژه مناطق نگران‌کننده و کشورهایی را هدف قرار می‌دهیم که به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند. ما به طور علنی درباره نگرانی‌های خود در مورد ایران، کره شمالی و چین صحبت کرده‌ایم اما کشورهای دیگری نیز وجود دارند که خواسته یا ناخواسته از آنها برای فرار از تحریم‌ها استفاده می‌شود. و دور بعدی بسته‌ها، هم از طرف ما و هم از طرف شرکای ما در گروه هفت، بسیار بسیار دقیق روی آن تمرکز خواهد 
کرد.»
هشدار این مقام ارشد دولت جو بایدن درباره تشدید تحریم‌ها علیه روسیه در شرایطی مطرح شده که واشنگتن و متحدانش از آغاز جنگ اوکراین، در حال اعمال فشارهای بی‌سابقه علیه روسیه هستند؛ فشارهایی که از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ۱۴۰۰) به بهانه آغاز جنگ شروع شده و همچنان ادامه دارد.
روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.
روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی‌زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرد
به گزارش فارس، به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه‌جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار 
قرار داده‌اند.