kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۳۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
دبیر: حاضریم ماهی یک‌بار با روس‌ها اردو برگزار کنیم

نمایش درخشان شاگردان یزدانی مقابل روسیه نماینده کشتی ایران قهرمان جام باشگاه‌های جهان شد

تیم بانک شهر به نمایندگی از ایران به عنوان قهرمانی هفتمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان دست یافت.
 
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
در جریان دیدار فینال رقابت‌های کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان در سالن هفتم تیر تهران، عصر روز گذشته تیم بانک شهر با هدایت رضا یزدانی دارنده 2 مدال طلای جهان مقابل تیم پادوبنی روسیه با هدایت حاجی مراد گاتسالوف سرمربی شاخص تیم ملی کشتی آزاد روسیه با نتیجه 6 بر 4 به برتری رسید و عنوان قهرمانی این مسابقات را به‌دست آورد.
در وزن 57 کیلوگرم احمد محمدنژاد جوان مقابل رانیز گامزاتوف دارنده مدال طلای جام یاریگین با نتیجه 9 بر 5 به برتری رسید.در وزن 61 کیلوگرم رضا اطری آزادکار با تجربه ایران و دارنده مدال نقره جهان مقابل مسلم مهیتانوف قهرمان جام علی اف با نتیجه سنگین ۱۰ بر ۴ شکست خورد.در وزن ۶۵ کیلوگرم، عبدالمجید گودیف از تیم بانک شهر در حالی‌که ۹ بر ۸ از شامیل ممدوف دارنده مدال طلای جوانان جهان پیش بود با ضربه فنی شکست خورد.
در وزن ۷۰ کیلوگرم، رسول گاژی ماگمدوف چهره شاخص و عنوان دار روس از تیم بانک شهر در یک مبارزه سخت با نتیجه ۵ بر ۳ از سد هموطن خود اوگنی ژربایف دارنده مدال برنز جهان از تیم پادوبنی روسیه گذشت.در وزن ۷۴ کیلوگرم، یونس امامی دارنده مدال برنز جهان مقابل تیمور بیژویف دارنده مدال برنز جهان با نمایشی خوب به پیروزی ۳ بر یک رسید.در وزن ۷۹ کیلوگرم علی سوادکوهی که چندی پیش در جام جهانی آمریکا مقابل جردن باروز آمریکایی به برد تاریخی رسیده بود، برابر آخمد عثمان اف دارنده مدال نقره جوانان جهان با نتیجه سنگین ۹ بر ۵ شکست خورد تا هر دو تیم تا این‌جای کار صاحب ۳ برد شوند.
اما در وزن ۸۶ کیلوگرم، حسن یزدانی دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک با ورود به تشک کشتی با تشویق بی‌امان تماشاگران حاضر در سالن رو‌به‌رو شد. یزدانی در این مبارزه برابر ارسلان باگائف دارنده مدال طلای جوانان اروپا با نمایشی بی‌نظیر در مدت زمان ۳ دقیقه و ۱۱ ثانیه با امتیاز عالی ۱۰ بر صفر به برتری رسید و چهارمین برد نماینده ایران را از آن خود کرد.
در وزن ۹۲ کیلوگرم کامران قاسمپور دیگر چهره شاخص و عنوان دار کشتی ایران و دارنده ۲ مدال طلای جهان مقابل اسخاب سعدالله یف چهره نه چندان مطرح کشتی روسیه با امتیاز عالی ۱۱ بر صفر به برتری رسید تا پنجمین برد شاگردان رضا یزدانی مقابل ۳ برد تیم روسیه از آن قاسمپور شود. در حالی‌که قاسمپور با باراندازهای متعدد خود صاحب پیروزی با امتیاز عالی شده بود دو مرتبه دیگر روی حریف روس فن بارانداز را اجرا کرد که با عصبانیت و ناراحتی کشتی‌گیر روس همراه بود.در وزن ۹۷ کیلوگرم، محمد حسین محمدیان آزادکار با تجربه ایران مقابل ماگومد قربان اف دارنده مدال نقره جهان با نتیجه ۴ بر یک شکست خورد.
در آخرین مبارزه نیز امیرحسین زارع دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک در سنگین وزن مقابل اریک ژیوئف با نتیجه قاطع ۱۰ بر صفر به برتری رسید تا ایران در دیدار فینال در مجموع با شکست ۶ بر ۴ نماینده روسیه به عنوان قهرمانی این مسابقات برسد.
جویباری‌ها جام باشگاه‌های جهان را فتح کردند
رضا یزدانی که در چند سال اخیر به عنوان یکی از مربیان شاخص لیگ کشتی نام خودش را بر سر زبان‌ها ‌انداخته، تیمش را با چهره‌ای تقویت شده و‌پرستاره به جنگ تیم‌های خارجی حاضر در جام باشگاههای جهان فرستاد. با اینکه روس‌ها هم با حاجی مراد گاتسالوف افسانه‌ای و دارنده چندین مدال طلای جهان و المپیک در این رویداد حاضر شده بودند و کشتی‌گیران نسبتا سطح بالایی را هم در اختیار داشتند، اما در اوزان بالا تیم بانک شهر با نقش‌آفرینی کشتی‌گیران مازندرانی به ویژه جویباری‌ها توانست گوی سبقت را از روس‌ها بگیرد. 
گاتسالوف که اخیرا به عنوان جانشین تدیف سرمربیگری تیم ملی روسیه را برعهده گرفته و همچنان محرومیت از مسابقات جهانی و المپیک دغدغه بزرگ اوست، در اولین تجربه سرمربیگری خود ناکام ماند و نتوانست از ایران با کاپ قهرمانی به روسیه برگردد.
این قهرمانی شیرین در تهران، با نقش‌آفرینی 3 ستاره مازندرانی یعنی حسن یزدانی، کامران قاسمپور و امیرحسین زارع و مربیگری رضا یزدانی که او هم اهل جویبار و مازندران است، رقم خورد.
دیدار رده‌بندی کشتی آزاد باشگاه‌های جهان بین دو تیم هندوستان و قزاقستان برگزار شد. که تیم هند با هدایت امیر توکلیان و حضور سه کشتی‌گیر ایرانی موفق شد با نتیجه 7 بر 3 از سد تیم قزاقستان بگذرد و عنوان سوم را به‌دست آورد. 
گاتسالوف: سطح کشتی‌گیران ایران فوق‌العاده بود
در پایان این مسابقات حاجی‌مراد گاتسالوف چهره 
نام‌آشنای کشتی روسیه و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد این کشور در مورد مسابقات جام باشگاه‌های جهان کشتی آزاد و میزبانی ایران، اظهار داشت: از دعوت ایرانیان تشکر می‌کنم. با شرایطی که داریم از دعوت به این سطح مسابقات خیلی خوشحال هستیم. کشتی‌گیران خوبی را آوردیم. تیم مقابل هم کشتی‌گیران خوبی داشت. برای پیروزی آمده بودیم. کشتی‌ها نزدیک به هم بود و نماینده ایران برنده شد.
سرمربی روسیه در مورد شرایط تیم ایران، گفت: سطح آنها فوق‌العاده بود. مربی درجه یک، رضا یزدانی و حسن یزدانی قهرمان المپیک را دارند. ستارگان ایران را جمع کرده‌اند و با این سرمربی انتظار بهترین رقیب را داشتیم. بهترین رقیب ما بودند. یکی از انگیزه‌های بچه‌ها برای حضور و کشتی گرفتن در این‌جا، حضور تماشاگران است. جو خیلی خوبی به سالن می‌دهند. رقابت در کنار این تماشاگران فوق‌العاده می‌شود.
دبیر: نگاه ضد کشتی در وزارت ورزش وجود دارد
علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی پس از قهرمانی نماینده ایران در رقابت‌های کشتی آزاد باشگاه‌های جهان و توصیه‌های فنی او به برخی ملی‌پوشان ایران از روی سکو، اظهار کرد: یک بحث حساسیت مسابقات است و یکی هم بحث نتایج است. من یک به یک بچه‌ها را آنالیز می‌کردم. از نظر آنالیز به هر حال خیلی از چیزها برای ما رو می‌شود چرا که به احتمال زیاد روس‌ها شهریورماه به مسابقات جهانی می‌آیند و کشتی می‌گیرند. حالا این که با پرچم بخواهند بیایند یا نه را ما نمی‌دانیم.
او افزود: این تیم نفرات اول و دوم روسیه بودند و همین شرایط را ما هم داشتیم. این هیجان من بیشتر برای شهریورماه است که خیلی برای ما مهم است اما نتیجه بانک شهر هم برای ما مهم بود. تیم خودمان است فرقی نمی‌کند هر تیمی که نماینده کشورمان باشد برای ما مهم است. بچه‌های اصلی ما کشتی گرفتند و حساسیت مسابقات بالا بود و ما هم لذت بردیم. دبیر درباره توصیه‌های فنی خود به چند کشتی‌گیر ایران از جمله کامران قاسمپور در حین مبارزه فینال گفت:‌ به‌اندازه‌ای من با این بچه‌ها در اردوها هستم که در مسابقات ناخواسته از خودم درمی‌آیم
(با خنده).
دبیر در پاسخ به این سؤال که آیا او نیز قصد سرمربیگری تیم ملی را دارد؟ گفت: نه مربیگری یک حرفه است و من هیچی از آن بلد نیستم. آن‌هایی که در آن حرفه زحمت کشیده‌اند باید باشند و کار کنند. هر قهرمان المپیک و جهان نمی‌تواند مربی خوبی هم باشد. من هم جزو آن‌هایی هستم که در مربیگری خوب نیستم.
وی درباره گلایه‌های خود از وزارت ورزش و جوانان و این که آیا مشکلات مالی حل شده است یا خیر؟ گفت: گلایه‌های ما که همیشه است و بحث مالی را ما همیشه با دوستان‌مان داریم اما در مجموع سیدحمید سجادی را دوست دارم. سجادی آدم زحمت‌کشی است، اما در بدنه وزارت ما را اذیت می‌کنند. من همیشه گفته‌ام یک نگاه ضد کشتی در وزارت ورزش وجود دارد و از سال‌های پیش هم به این شکل بود. ان‌شاءالله این جریانات جمع شود. در مجموع سجادی آدم خوبی است و می‌خواهد به ورزش کمک کند اما در بعضی مواقع دستورهایش به بدنه می‌رود و یک شکل دیگری می‌شود.
دبیر در پاسخ به این سؤال که حضور روس‌ها در بازی‌های آسیایی آیا به سود کشتی ما است یا خیر؟ گفت:‌هر چه باعث شود که ما رقابت کنیم من لذت می‌برم. ما حاضریم ماهی یک‌بار روس‌ها بیایند با ما اردو برگزار کنند. مخصوصا در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان، ما واقعا از حضور آنها خیلی استقبال می‌کنیم. هر چیزی که باعث رقابت شود و ما رشد کنیم را من دوست دارم. روس‌ها به آسیا بیایند ما که اول نمی‌شویم اما در کشتی دنیا یک فرصت داریم و با این‌ها روبه‌رو نمی‌شویم. در سال 2 یا 3 بار با روس‌ها روبه‌رو می‌شویم و این به نفع کشتی ما است. شما نگاه کنید سال گذشته که روس‌ها در مسابقات جهانی نبودند ما بیشترین ضربه را خوردیم. ما و آمریکا ۳ تیم شدیم. نمی‌گویم که با آنها راحت‌تر نیستیم اما برد و باخت سه تیم با هم خیلی راحت‌تر است.