kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۲۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۷
رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد

امضای 3/5 میلیارد دلار قرارداد صنعتی در سفر رئیسی  به چین 

 
 
 
 
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره برخی دستاوردهای سفر اخیر رئیس‌جمهور به چین گفت: فقط در حوزه صنعت‌، معدن و تجارت ۱۹ سند و قرارداد با رقم حداقل ۳.۵ میلیارد دلار امضا شد.
علیرضا پیمان‌پاک در میزگرد شبکه خبر درباره تفاوت این سفر با سفرهای قبلی اظهار داشت: از چند هفته قبل از سفر هیئت‌های تخصصی‌، شرکت‌ها و بنگاه‌های تخصصی با شرکای‌شان مذاکرات جدی داشتند و برخی از وزرا من‌جمله آقای فاطمی‌امین از چند روز زودتر به چین رفته بود و نه‌تنها در پکن بلکه در شهرهای مختلف در کارخانجات و مجموعه‌های بزرگ صنعتی حضور داشتند و مذاکرات جدی صورت گرفت.
وی افزود: فقط در حوزه صنعت‌، معدن و تجارت 19 سند‌، قرارداد و موافقت‌نامه غیر از بیست سند اصلی را امضا کردیم. برخی از آنها قرارداد و برخی‌ها موافقت‌نامه بود. این قراردادها‌، قراردادهایی با رقم حداقل سه و نیم میلیارد دلار بود.
پیمان‌پاک ادامه داد در حوزه تجارت الکترونیک و در حوزه احیای تعرفه ترجیحی و توافقات ترجیحی و در حوزه مربوط به مسائل برگزاری نمایشگاه‌ها و حضور جدی شرکت‌های ایرانی و به عبارتی شرکت‌های چینی در بازار ایران توافقاتی صورت گرفت.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: در حوزه مربوط به موضوع بازاریابی‌ها و ارتباط پلتفرم‌های بزرگی که این پلتفرم در چین
50-80 میلیارد دلار گردش مالی دارند، این ارتباط دنبال شد. برای اینکه بتوانیم با استفاده از ظرفیتی که وجود دارد و بازار بزرگ چین که بیش از 2 هزار و 500 میلیون دلار واردات هست و سهم ما از این بازار علی‌رغم تعاملات نزدیک سیاسی و بحث‌های بین‌المللی (اندک است) که ما باید از بازار چین استفاده کنیم. حتی در زمینه محصولات خام و نیمه‌خام مذاکرات جدی صورت گرفت و ما بتوانیم از ظرفیت فروش مویرگی در چین استفاده کرده و برای اینکه از همان کالای مشخصی که صادر می‌کنیم با تناژ مشخص ارزش افزوده بیشتری در طی زنجیره تامین به دست ‌آوریم.