kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۲۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
در دومین روز سفر رئیسی به پکن برگزار شد

نشست مدیران شرکت‌های تجاری چین با رئیس‌جمهور ایران

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به چین، بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلی، در جمع نمایندگان ده‌ها شرکت بزرگ اقتصادی این کشور حاضر شد و پس از شنیدن نقطه‌نظرات نمایندگان ۱۰ ابرشرکت چینی و تعدادی از شرکت‌های فعال ایرانی در این کشور گفت: با توافقات خوبی که در این سفر به دست آمده است، شرکت‌های اقتصادی دو کشور می‌توانند برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف گام‌های بلندی بردارند.
 
 
 
 
رئیس‌جمهور برداشتن گام‌های بلند در تعاملات را از جمله توافقات خود با رئیس‌جمهور چین دانست و افزود: در هر دو کشور ظرفیت‌های به‌کار گرفته نشده بسیاری وجود دارد که هر دو رئیس‌جمهور بر بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها برای ارتقای بیش از پیش همکاری‌ها تاکید کردیم.
وی در ادامه از توافق با رئیس‌جمهور چین درباره تشریک مساعی دو کشور برای مقابله با یکجانبه‌گرایی خبر داد و با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو تمدن بزرگ ایران و چین اظهار داشت: ایران، چین را شریک قابل اعتماد تجاری برای خود می‌داند و معتقد است که می‌توان از ظرفیت همکاری‌های دو کشور در مسیر توسعه ایران بهره برد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر اقتصادی و ژئواستراتژیک ایران و نقش بسیار مهمی که ایران در تجارت کالا با آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا دارد، افزود: شرکت‌های چینی می‌توانند از این ظرفیت‌ها برای تبادل کالا و همچنین سرمایه‌گذاری استفاده کنند.
استقبال از فعالیت شرکت‌های چینی
در زمینه سرمایه‌گذاری اقتصادی و انتقال تکنولوژی
رئیس‌جمهور با استقبال از فعالیت شرکت‌های چینی در زمینه سرمایه‌گذاری اقتصادی و انتقال تکنولوژی تصریح کرد: پیشرفت‌های چین در فناوری‌های نوین و توسعه و پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران زمینه مناسبی برای همکاری ایجاد کرده که باید از آن استفاده کرد.
دکتر رئیسی همچنین بر ضرورت تسهیل فعالیت شرکت‌های دو کشور و رفع موانع موجود در این زمینه تاکید کرد.
اعطای عنوان استاد افتخاری دانشگاه پکن
به دکتر رئیسی
هائو پینگ دبیر کمیته حزب کمونیست دانشگاه پکن طی مراسمی، به پاس خدمات و اقدامات رئیس‌جمهور در مسیر تقویت و توسعه روابط ایران و چین و همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان، عنوان «استاد افتخاری» دانشگاه پکن را به وی اعطا کرد.
آیین اعطای عنوان استاد افتخاری دانشگاه پکن به آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس، دبیر کمیته حزب کمونیست دانشگاه، اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.
هائو پینگ دبیر کمیته حزب کمونیست دانشگاه پکن در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور دکتر رئیسی و هیئت همراه در کشور چین و در این دانشگاه گفت: به پاس خدمات و اقدامات آیت‌الله رئیسی در مسیر تقویت و توسعه روابط ایران و چین و همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان، عنوان «استاد افتخاری» دانشگاه پکن به ایشان اعطا می‌شود.
وی تصریح کرد: اعطای عنوان استاد افتخاری به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پس از تایید شورای علمی دانشگاه پکن انجام گرفته است.
همچنین در این مراسم و با حضور دکتر رئیسی از «لی لینگ»، «لیو اینگ جون»، «شب گوانگ» و «بویینگ بینگ» ۴ استاد برتر این دانشگاه در زمینه ایران‌شناسی و آموزش زبان فارسی تقدیر به‌عمل آمد.
دانشگاه پکن به‌عنوان اولین دانشگاه جامع ملی چین در سال ۱۸۹۸ تأسیس شده و از زمان تأسیس، تعداد زیادی از استعدادهای برجسته از جمله «مائو تسه تونگ» بنیانگذار چین معاصر را تربیت کرده است.
این دانشگاه در بین دانشگاه‌های برتر دنیا رتبه ۲۳ و در بین دانشگاه‌های برتر آسیایی رتبه ۲ را در اختیار دارد و در حال حاضر با نزدیک به ۴۰۰ دانشگاه و مؤسسه تحقیقاتی در بیش از ۶۰ کشور، برنامه‌های تبادلی برقرار کرده است.
آیت‌الله رئیسی: با ابتکار کمربند- راه
ایران و چین بار دیگر عزم خود را در شراکت راهبردی برای ساختن آینده امیدبخش نشان دادند
آیت‌الله رئیسی همچنین صبح چهارشنبه به وقت محلی، در سخنانی در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه پکن، با اشاره به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین گفت: چین از طریق جاده ابریشم باستانی، جهانی شد و این سعادت و رفاه از رهگذر این مسیر تجاری و بازرگانی در ایران زمین پایداری یافت که نه‌تنها مهم‌ترین مسیر در تسهیل تجارت و همکاری میان ملت‌های مختلف بوده، بلکه به‌مثابه ریسمانی فرهنگی جوامع گوناگون را در طول تاریخ به یکدیگر پیوند داده است.
دکتر رئیسی در ادامه با استقبال از ابتکار کمربند- راه از طرف دولت چین تصریح کرد: با احیای این ابتکار در جهان جدید، دو ملت بار دیگر عزم راسخ خود را برای تحکیم دوستی و برداشتن گام‌های استوار در راه توسعه همگون و شراکت راهبردی برای شکل دادن به آینده امیدبخش برای سعادت جامعه بشری نشان داده‌اند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در دانشگاه پکن با بیان اینکه جهان جدیدی در حال شکل‌گیری و نظم کهنه رفتنی است، تصریح کرد: دنیای نوین، نظمی نوین می‌طلبد که در آن چندجانبه‌گرایی واقعی، هم‌افزایی حداکثری، همبستگی و دوری هرچه بیشتر از یکجانبه‌گرایی رواج یابد تا در نهایت نظمی عادلانه و منصفانه پدید آید.
حفظ صلح در آسیا به‌عنوان کانون تغییرات جهانی نه یک انتخاب بلکه ضرورت است
آیت‌الله رئیسی گفت: با توجه به قرار گرفتن آسیا در کانون تغییرات جهانی در حال ظهور، حفظ و تقویت صلح در این پهنه گسترده نه‌تنها یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.
دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه قدرت ایران، قدرتی امنیت‌ساز است و ظرفیت‌های منطقه‌ای آن، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و فقط برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر به‌کار گرفته می‌شود، افزود: یکی از موفقیت‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران غلبه بر چالش‌های فراملی نظیر تروریسم و افراط‌گرایی در غرب آسیا است.
تنها راه مقابله با تهدید آمریکا و هم‌پیمانانش ایستادگی و مقاومت است
آیت‌الله رئیسی پیش از ظهر چهارشنبه به وقت محلی، در دیدار با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین، بر اهمیت نقش مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در بررسی وضع موجود جهان و آسیب‌شناسی آن و همچنین ارائه راهکار آینده‌پژوهانه برای بهبود وضعیت سیاسی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی جوامع تاکید کرد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز شرایط در جهان به‌گونه‌ای در حال رقم خوردن است که با نفی یکجانبه‌گرایی، اقداماتی نظیر آنچه که آمریکا و همپیمانانش در منطقه و جهان برای سلطه بر ملت‌ها اعمال می‌کنند، در افکار عمومی جهان مطرود و محکوم است.
دکتر رئیسی سلطه فرهنگی و اقتصادی را از روش‌های نوین نظام سلطه برای تسلط بر ملت‌ها عنوان کرد و افزود: امروز بر محققان، پژوهشگران و صاحبان اندیشه در کشورهای مستقل فرض است که به‌مثابه یک دیده‌بان تیزبین از فرهنگ و هویت‌های تمدنی کشورشان در مواجهه با تهاجمات نظام سلطه حراست کنند.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه آنچه دو کشور ایران و چین را در کنار هم قرار داده سابقه تمدنی، مواضع مشترک در مخالفت با یکجانبه‌گرایی، استقلال‌طلبی و نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است، اظهار داشت: ایران دارای ظرفیت‌های اقتصادی فرهنگی و جغرافیایی عظیمی است که بالفعل شدن این ظرفیت‌ها می‌تواند در رشد و ارتقا کشورهای منطقه و حتی قاره آسیا بسیار موثر باشد و آینده را به نام آسیا رقم بزند.
مقاومت علاوه‌بر دفع خطر، تهدید را
 به فرصتی برای پیشرفت تبدیل خواهد کرد
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ارتباط کشورهای مستقل با یکدیگر ۲ دستاورد مهم تبادل ظرفیت و خنثی‌‌سازی تهدید و تحریم‌ها را به همراه دارد، افزود: ملت ایران از تهدید و تحریم‌های ظالمانه برای خود فرصت‌های زیادی ساخته و در مسیر پیشرفت خود به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است.
ایران در تولید علم در جمع ۱۵ قدرت علمی اول جهان
 قرار گرفته است
دکتر رئیسی اضافه کرد: به‌طور مثال امروز بیش از ۹۰ درصد از داروهای مورد نیاز مردم ایران در داخل کشور و به دست محققان و متخصصان ایرانی تولید می‌شود، ایران در تولید علم در جمع ۱۵ قدرت علمی اول جهان قرار گرفته و در صنایع گوناگون نیز به توانمندی‌هایی دست یافته است که بسیاری از کشورها متقاضی آن هستند.
عقب‌نشینی در برابر تهدید
جز شکست نتیجه‌ای نخواهد داشت
رئیس‌جمهور تنها راه مقابله با تهدید آمریکا و هم‌پیمانانش را ایستادگی و مقاومت دانست و افزود: مقاومت علاوه‌بر دفع خطر، تهدید را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل خواهد کرد در حالی که عقب‌نشینی در برابر تهدید جز شکست نتیجه‌ای نخواهد داشت.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤال یکی از حاضران درباره افزایش فشارهای آمریکا علیه ملت ایران در دوره ریاست جمهوری ترامپ تصریح کرد: خوی سلطه‌گری در آمریکا تنها مختص به یک فرد یا یک جریان سیاسی در این کشور نیست بلکه در ذات سیاست‌های آمریکاست همان‌طور که طی سال‌های گذشته شاهد اعمال آن از سوی حاکمان دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در نقاط مختلف دنیا بوده‌ایم. رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با چین گفت: ما با کشور چین روابط دیرینه‌ای داریم که در حال توسعه است و زمینه‌های زیادی از جمله در بخش صادرات انرژی، تبادل تولیدات، تعامل بیشتر پژوهشگران و تبادل دانشجو در دانشگاه‌های دو کشور و اجرای طرح کمربند- راه برای توسعه بیشتر روابط وجود دارد.
دکتر رئیسی در ادامه گفت: اصل توسعه اقتصادی امر پسندیده‌ای است اما با توجه به پیشینه تاریخی و تمدنی ارزشمند ایران و چین نباید توسعه اقتصادی موجب از بین بردن بنیادهای فرهنگی دو ملت شود.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه نظام سلطه به‌دلیل ترس از قدرت‌افزایی کشورهای مستقل، به اقداماتی نظیر ایران‌هراسی و چین‌هراسی روی آورده است، تاکید کرد: اما مسلم این است که آینده جهان شاهد یکجانبه‌گرایی نخواهد بود و چندجانبه‌گرایی در جهان گسترش خواهد یافت که مقدمات آن نیز از هم‌اکنون قابل مشاهده است.
دکتر رئیسی از اندیشمندان، فرهیختگان برتر و دانشجویان چینی برای سفر به ایران و مشاهده پیشرفت‌های بزرگ ملت ایران دعوت کرد.
تایم: سفر رئیسی به چین بخشی از نظم‌‌سازی جدید
 در سیاست جهانی است
در این میان، مجله تایم در واکنش به سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران به پکن در گزارشی به این موضوع پرداخته و پیوند ایران و چین را بخشی از نظم‌‌سازی جدید در سیاست جهانی دانسته است.
به گزارش ایرنا، مجله تایم نوشت که در میانه مواجهه ایران و چین با فشار کشورهای غربی بر سر چندین مسئله، سید ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در سفر سه روزه‌اش به پکن با همتای چینی خود شی جین پینگ برای کمک به اجرای یک سند همکاری ۲۵ ساله بین دو کشور، دیدار کرد.
این سفر مورد توجه که به دعوت رئیس‌جمهوری چین صورت گرفته، اولین سفر رئیسی به یک کشور شرق آسیا و اولین سفر یک رئیس‌جمهور ایران در ۲۰ سال گذشته به این کشور است.
سران دو کشور پیشتر یکبار در ماه سپتامبر (شهریور/ مهر) در نشست سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان دیدار کرده بودند. در سال ۲۰۲۱ همزمان با شروع دوره ریاست جمهوری رئیسی، تهران و پکن به اجرای یک سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله متعهد شدند و روز سه‌شنبه نیز شماری از اسناد همکاری دوجانبه را امضا کردند.
آرشین ادیب مقدم استاد سیاست و مطالعات بین‌الملل در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی لندن گفت: ما در میانه نظم‌‌سازی جدید و خطر در سیاست جهان هستیم. بدین ترتیب، الگوهای اتحاد جدید در حال ظهور و تقویت هستند. پیوند ایران- چین باید به‌عنوان بخشی از این آرایش جدید مشاهده شود.
روسیه و چین هر دو عضو سازمان همکاری شانگهای، یک سازمان سیاسی، اقتصادی و امنیتی اوراسیا هستند. این نهاد که در سال ۲۰۰۱ تشکیل شد، روسیه، چین و کشورهای شوروی سابق در آسیای مرکزی را گرد هم آورد. در سال ۲۰۱۷ گسترش یافت و شامل هند و پاکستان شد. ایران در سپتامبر سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای برای پیوستن به این سازمان امضا کرد. این گروه قصد دارد به‌عنوان وزنه تعادلی در برابر نفوذ غرب عمل کند و بزرگ‌ترین سازمان منطقه‌ای جهان محسوب می‌شود.