kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
وزیر بهداشت:

عامل مسمومیت دانش‌آموزان قمی میکروبی نیست

 
 
 
وزیر بهداشت که به نمایندگی از دولت برای بررسی موضوع مسمومیت دانش‌آموزان به قم رفته بود گفت: نگرانی دراین‌باره وجود ندارد عامل مسمومیت، عامل میکروبی نیست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی دیروز در بیمارستان شهید بهشتی قم درباره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان قمی اظهارداشت: امروز در قم در بیمارستان شهید بهشتی حضور داریم و با تعدادی از افرادی که به‌دلیل مسمومیت از مدارس به این بیمارستان منتقل شده بودند دیدار و با پزشکان صحبت و مذاکراتی داشتیم.
عین‌اللهی افزود:‌ جمع‌بندی این است که مسمومیت بسیار خفیف است و عارضه‌ای از شروع مسمومیت تا امروز ایجاد نشده است و نگرانی در این جهت وجود ندارد.
وی ادامه دا‌د: اساتید دانشگاه علوم پزشکی قم نهایت تلاش و درمان‌ها را انجام داده‌اند و چند تیم از تهران به قم اعزام شده‌اند و جمع‌بندی ما این است که عامل مسمومیت، عامل میکروبی نیست.
وزیر بهداشت گفت: هیچ میکروب و ویروسی در این زمینه شناخته نشده است و امروز یک کمیته ویژه از اساتید برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی را با مسئولیت معاونت درمان مأمور کردیم تا بررسی‌های ویژه انجام دهند و نتیجه آن را به مردم خواهیم گفت.
 ادامه مسمومیت سریالی
 در ۱۳ مدرسه دیگر قم
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم هم از انتقال ۱۱۷ دانش‌آموز قمی ۱۳ مدرسه به بیمارستان‌های استان در پی گزارش حوادث رسیده به اورژانس خبر داد.
مجید محبی اظهار داشت: در پی اعلام گزارش حوادثی در مدارس قم در روز سه‌شنبه 25 بهمن، 117 دانش‌آموز از طریق اورژانس به بیمارستان‌های استان منتقل شدند.
محبی افزود: در بررسی‌های صورت گرفته در این حادثه و حوادث مشابه، هیچ دلیل و عامل خطرناکی دیده نشده است و حال تمام دانش‌آموزانی که در بیمارستان بستری شده‌اند خوب است، ولی برای بررسی بیشتر و اطمینان خاطر خانواده‌ها در بیمارستان تحت نظر هستند.
وی ادامه داد: از دانش‌آموزانی که در حوادث قبل در بیمارستان بستری شده‌اند پنج بیمار برای بررسی‌های تکمیلی همچنان بستری هستند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه بنده به والدین اطمینان می‌دهم هیچ عامل خطرناکی سلامت دانش‌آموزان را تهدید نمی‌کند و نگران نباشند، خاطرنشان کرد: هیچ موردی از فلج یا کور شدن یا فوت نداشته‌ایم و هیچ عارضه پایداری در بین دانش‌آموزان مشاهده نکرده‌ایم.
 هیچ عامل مسموم‌کنند‌ه‌ای 
در آزمایشات دانش‌آموزان دیده نشد‌
فرماندار قم نیز اظهار داشت: سازمان پدافند غیر عامل از همان ابتدا نمونه‌برداری‌های لازم برای آزمایش را انجام داد که هیچ عامل ایجادکننده مسمومیت در خون دانش‌آموزان مشاهده نشد.
عباس ذاکریان افزود: همه دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان‌ها، اورژانس، آتش‌نشانی و پدافند غیر عامل پیگیر موضوع هستند. دانش‌آموزانی که نیازمند بستری بودند در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند.
ذاکریان ادامه داد: آزمایشات اخذ شده دانشگاه علوم پزشکی قم هم که برای آزمایشگاه‌های مرجع کشوری مثل رازی و انستیتو پاستور ارسال شده است هیچ مورد مشکوکی را نشان نداد.
وی درخصوص دیگر اقدمات انجام شده هم گفت: آتش‌نشانی قم هم تمامی مدارس استان را بررسی کرده است و مشکلی گزارش نشده.
فرماندار قم افزود: تمامی دوربین مدارس قم هم به منظور بررسی احتمال حضور افراد مشکوک بازبینی شده است.
ذاکریان همچنین بیان داشت: با دستور فرمانده سپاه پاسداران، تیم‌های رصد و پایش در دو نوبت، 23 و 11 مدرسه قم را بررسی کردند که به جز یک مورد که هنوز پاسخش مشخص نشده سایر نمونه‌ها منفی اعلام شده است.
 تشکیل کمیته علمی بررسی وضعیت مسمومیت دانش‌آموزان در قم
در همین رابطه، سخنگوی وزارت بهداشت از تشکیل کمیته علمی ویژه‌ای با دستور وزیر بهداشت برای بررسی مستمر علت و وضعیت مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در قم خبر داد.
پدرام پاک آیین گفت: این کمیته با ترکیبی از استادان برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های قم، تهران و برخی دیگر از دانشگاه‌ها در سطح ملی تشکیل می‌شود و معاون درمان وزیر بهداشت، مسئول تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات آن است.
پاک آیین افزود: مسئولیت این کمیته بررسی شواهد علمی و آزمایشگاهی مسمومیت‌های شماری از دانش‌آموزان در قم است و یافته‌های این کمیته علمی از طریق رسانه‌ها در اختیار عموم قرار می‌گیرد.
 وزیر آموزش و پرورش: آلودگی و عارضه‌ای
 در دانش‌آموزان قمی وجود نداشت
وزیر آموزش و پرورش نیز در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره مسمومیت دانش‌آموزان قمی، گفت: در این زمینه که آغاز آن از تاریخ ۹ آذر بود، همه حوزه‌های مرتبط از جمله وزارت بهداشت برای اطمینان از آن درگیر شدند و تاکنون مطابق گزارشی که از وزیر بهداشت گرفتم، هیچ‌گونه آلودگی میکروبی گزارش نشده یا هیچ عارضه‌ ماندگاری در دانش‌آموزانی که مسموم شدند یا احساس مسمومیت کردند وجود نداشته است.
به گزارش ایسنا، یوسف نوری افزود: شاید دچار یک سری اختلالات ناشی از همین شایعات مطرح‌شده باشد و دلیلی هم برای تعطیل مدارس وجود ندارد و وزیر بهداشت هم جلسه‌ای نهایی را در این زمینه خواهند داشت. نوری ادامه داد: بررسی ما در چندین نقطه شهر قم و جلساتی که با استاندار داشتیم نشان داد که تحت تاثیر آن شایعات مدارس باز نشده‌اند، هرچند از یکی دو روز گذشته مدارس باز شده‌اند، اما در قم هم بخش اعظم این مشکلات ناشی از شایعاتی بود که مردم و دانش‌آموزان را دچار یک ترس کرده است. وی یادآور شد: دیروز هم در تعدادی از مدارس این بو احساس شده است و بعد تعداد زیادی از دانش‌آموزان به بیمارستان رفتند و از این میان تعدادی هم بیماری زمینه‌ای دارند که پزشکان برای اینکه به این موارد رسیدگی کنند برخی را نگه می‌دارند اما باز این شایعه شکل می‌گیرد که یک دانش‌آموز فلج شد و مأموری که به آنجا رفت دچار عارضه شد و مواردی نظیر آن در حالی که چنین موردی را در مأموران خود نداشته‌ایم.