kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
براساس آمار جدید بانک مرکزی

درآمد نفتی ایران به دوره اجرای برجام رسید

طبق آمار جدید بانک مرکزی، درآمدهای نفتی ایران در 6 ماهه نخست سال جاری به 29 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید که این عدد تقریبا معادل میانگین درآمد نفتی  6 ماهه نخست در سه سال اجرای برجام بوده است.
 
 
 
 
 
 
به گزارش خبرگزاری فارس، طبق آمار جدید بانک مرکزی، درآمدهای نفتی ایران در 6 ماهه نخست سال جاری به 29 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید. این عدد در 6 ماهه نخست سال 1399 و 1400 به ترتیب 8 میلیارد و 600 میلیون و 18 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است.
بدین ترتیب در سال جاری، درآمد نفتی ایران نسبت به سال گذشته 57 درصد رشد داشته است. منظور از درآمد نفتی، مجموع درآمد حاصل از صادرات نفت، گاز و مایعات است که توسط چهار شرکت اصلی وزارت نفت صادر می‌شود.
نکته جالب توجه اینکه در سه سال اجرای برجام، میانگین درآمد نفتی ایران حدود 31 میلیارد دلار بوده است و حال در دولت سیزدهم بدون امتیازدهی به آمریکا عدد 29 میلیارد و 400 میلیون دلار درآمد نفتی به ثبت رسیده که انتظار افزایش آن در سال‌های آتی نیز وجود دارد.
طبق برآوردها، درآمد نفتی ایران در سال جاری به حدود 60 میلیارد دلار خواهد رسید.
سیاست خنثی‌‌سازی تحریم
دولت سیزدهم در یک سال و نیم اخیر سیاست خنثی‌‌سازی تحریم‌ها را در حوزه نفت و گاز در پیش گرفته است. خنثی‌‌سازی تحریم‌های نفتی ایران آن هم در همسایگی آمریکا، مهرماه سال جاری با پالایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت کشورمان در ونزوئلا کلید خورد. جواد اوجی، وزیر نفت ۲۴ مهرماه از راه‌اندازی نخستین پالایشگاه فراسرزمینی به نام ال‌پالیتو در ونزوئلا و پالایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام از میدان‌های ایران در این پالایشگاه 
خبر داد.
دوماه بعد هم مدیر گروه انرژی یک اندیشکده سیاست‌گذاری از صادرات روزانه 200 هزار بشکه نفت ایران به ونزوئلا خبر داد.
مهدی‌ هاشم‌زاده، مدیر گروه انرژی اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد گفت: افزایش 40 الی 45 درصد صادرات نفت ایران حاصل سیاست‌های بازار‌‌سازی نفت در دولت سیزدهم است. البته سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی تنها محدود به ونزوئلا نیست و ایران برای سهامداری و صادرات نفت در پالایشگاه‌های نیکاراگوئه، ازبکستان، نیجریه، سوریه و غیره نیز اقدام کرده است.
براساس این گزارش، استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشورهای همسو چه در منطقه غرب آسیا چه در حوزه آمریکای لاتین بسیار کاربرد خواهد داشت و ایران می‌تواند به شکل تضمینی علاوه‌بر پالایشگاه‌داری فراسرزمینی، بازار‌سازی تضمینی برای فروش نفت خام خود داشته باشد.
راهکاری که از سال‌ها قبل در دسترس بود، اما کسی به‌دنبال آن نرفت و دولت سیزدهم بود که این راهکار را پیش برد و سرانجام موفق به خنثی‌‌سازی تحریم‌های فروش نفت و افزایش چشمگیر صادرات نفت به کشور ونزوئلا به‌عنوان نخستین مقصد پالایشگاه‌داری فراسرزمینی ایران، ختم شد.