kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۱۸۹
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
مدیر شرکت راه‌آهن عراق:

اتصال ریلی عراق به ایران‌جزو برنامه‌های امسال است

 
 
 
 
مدیر شرکت راه‌آهن عراق گفت: پروژه اتصال ریلی عراق به جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌های سال جاری برای انتقال مسافران  و زائران است.
«یونس خالد الکعبی» در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی عراق با اشاره به وجود طرح‌های متعدد ریلی برای کربلای معلی، خبر داد: اولین آن تقویت خط‌ آهن فعلی بغداد- کربلا و فاز اول کار دو طرفه کردن مسیر ریلی بغداد تا شهر المسیب است که با هدف کوتاه کردن زمان سفر و بهبود خدمات به مسافران انجام می‌شود. 
وی افزود: از جمله برنامه‌های فوری، نو‌سازی خط بصره-‌کربلا برای گردشگری دینی است و درخصوص برنامه‌های مربوط به آینده نیز برنامه راه‌اندازی راه‌آهن کربلای معلی به نجف اشرف و همچنین توسعه و نو‌سازی مسیر ریلی بغداد به کربلای معلی با استفاده از قطارهای سریع‌السیر در این مسیر است.
مدیر شرکت راه‌آهن عراق، پروژه اتصال ریلی نجف اشرف به کربلای معلی را نیز از پروژه‌های آتی خواند و ادامه داد: مطالعات قبلی برای اتصال خط قوسی المسیب- کربلای معلی- نجف اشرف- دیوانیه- سماوه – بصره (مسیرهای حرکت زائران به کربلا) انجام شده است.
الکعبی با بیان اینکه اقدامات عملی برای اجرای فاز اول مسیر کربلای معلی به نجف اشرف برداشته شده است، افزود: راه‌اندازی این خط ریلی برای صنعت گردشگری دینی از داخل و خارج عراق ضرورت دارد؛ به‌خصوص که پروژه اتصال ریلی به جمهوری اسلامی ایران نیز از برنامه‌های سال جاری برای انتقال مسافران و زائران است.
او ادامه داد: انتظار می‌رود سالانه بیش از پنج میلیون زائر از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همجوار آن با استفاده از این خط به عراق سفر کنند و البته فعلا ظرفیتی بالاتر از این رقم را ندارد و باید برای توسعه آن در آینده نیز آماده‌ 
باشیم.
مدیر شرکت راه‌آهن عراق خبر داد که اجرای پروژه عظیم خط آهن بندر فاو به ترکیه به طول ۱۲۰۰ کیلومتر نیز از جمله پروژه‌های سرمایه‌گذاری مربوط به سال جاری میلادی در عراق است که  در آن برای نخستین بار از قطارهای سریع السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت و قطارهای برقی در مسیر دو طرفه به موازات جاده بین‌المللی از فاو به مرز ترکیه استفاده خواهد شد.
گفتنی است، اتصال ریلی ایران به عراق اوایل دهه 1380 مطرح شد و سال 1390 خط آهن سراسری ایران به شلمچه رسید اما اتصال آن به بصره در پیچ و‌خم توافق‌های دوجانبه گیر افتاد تا اینکه در یک سال گذشته، با رایزنی‌های دوجانبه ساخت این راه‌آهن کلید خورد. راه‌آهن شلمچه- بصره ۳۲ کیلومتر طول دارد که باید در خاک عراق ساخته شود. خط آهن خرمشهر- شلمچه در حال حاضر فعال است.