kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۱۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸

اخبار ویژه

 

بحران اقتصادی زودتر از جنگ اوکراین اروپا را از پا درمی‌آورد
روزنامه آفتاب یزد می‌گوید: بحران اقتصادی زودتر از بحران اوکراین، اروپا را از پا درمی‌آورد.
این روزنامه از علی بیگدلی استاد تاریخ و روابط بین‌الملل پرسید: ادامه‌ بحران اوکراین به ضرر کیست؛ روسیه یا اروپا؟ بیگدلی در پاسخ می‌گوید: «بی‌تردید اروپا!» اینکه خیال کنند روسیه را می‌توان شکست داد، این که از پیروزی در جنگ با روسیه می‌گویند و این که کلاً این احساس در آنها متبلور شده که پوتین از پا در می‌آید ناشی از یک نوع خوش خیالی ناشی از «پوتین ناشناسی» است وگرنه اروپایی‌ها همچنان دچار همان فروپاشی اقتصادی ۲۰۰۸ هستند و اگرچه آمریکا به اندازه‌ای توانست از آن بحران و در سایه دوران اوباما عبور کند اما اتحادیه اروپا همچنان در همان بحران اقتصادی دست و پا می‌زند و نتوانسته از آن دوران فاصله بگیرد.
بیگدلی تأکید می‌کند: «پیش و بیش از آن که بحران اوکراین بتواند اتحادیه اروپایی را از پا درآورد این بحران اقتصادی است که اروپایی‌ها را زمینگیر کرده است و اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند بازنده اروپا است نه روسیه پوتین».
این استاد تاریخ و روابط بین‌الملل ضمن اشاره به گفته‌های «جان میجر» و «سیارتو» و نیز تلاش بریتانیا برای یافتن راهی که بتوانند با اتحادیه‌ اروپایی ارتباط داشته باشند گفت: «مسئله‌ فساد در اتحادیه‌ اروپایی را بارها در مصاحبه‌ها گوشزد کرده بودم در مورد این که برگزیت هم یک اشتباه فاحش است حرف بسیار است و بسیاری از گفتنی‌ها را بارها تکرار کرده‌ام اما در این باره که سوناک در حال تلاش برای ایجاد ارتباط مجدد با اتحادیه‌ اروپایی است باید گفت این تلاش به منزله‌ تلاش برای پیوستن دوباره به این اتحادیه نباید قلمداد شود.» در اینکه خروج انگلستان از برگزیت لطمات بسیار زیاد اقتصادی به این کشور وارد آورد تردیدی وجود ندارد اما این که اتحادیه‌ اروپایی راغب به ادامه‌ ارتباط با انگلستان باشد به تحولات آتی بستگی دارد.»
وی می‌افزاید: «فروپاشی اتحادیه اروپایی به‌طور قطع کشورهای عضو را دچار پوچی و شکنندگی زایدالوصفی می‌کند که اگر این اتفاق رخ دهد آن وقت باید منتظر یک فاجعه بین‌المللی بود.»
حال علی بیگدلی به آفتاب یزد می‌گوید: از هم فروپاشی اتحادیه‌ اروپایی امری محتمل است اما فرانسه و آلمان در تلاش هستند اگر نمی‌توانند جلوی این فروپاشی را بگیرند لااقل یا تبعات آن را کم کنند یا آن را به تاخیر بیندازند. این استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه معتقد است ادامه‌ بحران اوکراین اگرچه اقتصاد روسیه را ویران خواهد کرد اما زیان ناشی از ادامه‌دار شدن این بحران برای اروپایی‌ها دردآورتر و غیرقابل جبران‌تر خواهد بود!
علی بیگدلی همچنین گفت: اگر می‌بینیم که انگلستان، فرانسه و در مجموع اتحادیه اروپایی به اصطلاح برای زلنسکی و اوکراین بیشتر از این «دست به جیب» نمی‌شوند را باید در بحران‌های اقتصادی ناشی از بحران انرژی و دوران پساکرونا معنا کرد ضمن آن که اروپایی‌ها به‌شدت نگران درهم پیچیده شدن مسائل سیاسی، نظامی و امنیتی با مباحث اقتصادی هستند که اگر چنین شود قطعاً بحرانی مرگبار همه‌ اروپا را دربر خواهد گرفت. تفاوت عمده‌ای که روسیه با اروپا دارد این که، روس‌ها از جنگیدن خسته نمی‌شوند و این بحران اوکراین اگر سال‌ها به طول انجامد نیز خللی در تصمیم آنجا ایجاد نخواهد کرد ضمن آنکه باید در نظر داشته باشید روس‌ها ضمن ادامه جنگ با اوکراین نیم نگاهی به مولداوی، لتونی و لیتوانی نیز دارند و چه بسا جنگ بعدی با یکی از این سه کشور و شاید هر سه کشور باشد!»
بیگدلی ادامه می‌دهد: «اینکه می‌بینیم مردمان روسیه خیلی به مسائل حاشیه‌ای توجه ندارند به این دلیل است که همچنان تفکرات امپریالیسم‌ستیزی در روسیه خواهان و طرفدار دارد اما مردمان اتحادیه اروپا چندان طاقت و توانی برای باقی ماندن در وضعیت جنگ و بحران ندارند!»

انقلاب نبود، نوار بود مردم نبودند،‌ فتوشاپ بود(!)
یکی از واکنش‌های رسانه‌های وابسته به اپوزیسیون ضد انقلاب نسبت به حماسه عظیم راهپیمایی 22 بهمن این بود که مدعی شدند تصاویر این راهپیمایی «فتوشاپ» است.
در این باره روزنامه همشهری می‌نویسد: «ندیدن» و «به کوچه پس کوچـــه‌زدن»، حربه رسـانه‌ای جریان ضدانقلاب در توجیه اشتباه محاسباتی حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال بود. رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور پیش‌بینی حضور میلیونی مردم در شهرها و روستاهای کشور را نمی‌کردند؛ در عوض استناد کردند به چند گزارش تصویری حاشیه محلات و دور از مسیر همیشگی راهپیمایی‌ها و آن را نشانه استقبال کم‌رمق مردم از جشن چهل و چهارمین سالگرد انقلاب دانستند.
گزارش‌هـای تصویری مستند به حضـور متعدد عکاسـان در میعادگاه‌هـای راهپیمایی ۲۲ بهمن و خبرگزاری‌ها در سراسر کشور جایی برای فتوشاپی خواندن اجتماعات گسترده مردم نمی‌گذاشـت اما وقتی بنا بـر ندیدن بود، تک ویدئوهای ارســالی کوچه خلوت به «گزارشگر خوب...» شبکه فارسی زبان خارجی حجت موجه رسانه‌ای آنها محسوب می‌شد.
این میدان حضور مردم اسـت که در نهایت واقعیت خود را بر تصمیم براندازان جمهوری اسلامی عرضه می‌کنـد . چندماه قبل‌تـر رهبر معظم انقلاب در توصیف دســـــتاوردهای جمهوری اسلامی ایران و بازدارندگی کشور از فکر تهاجم قدرتهای بیگانه گفته بودند: «چند سال پیش وقتی عکس‌های موشک‌ها و پهپادها منتشر می‌شد می‌گفتند اینها فتوشاپ است؛ حالا می‌گویند پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است؛ چرا به فلان کشور می‌فروشید.» اروپا و آمریکا بعدها هیچ گاه بـه این تناقض ادعاهای خود در فتوشاپی بودن دستاوردها و استقبال از پهپادهای ایران اشاره نکردند. عمق راهبردی گسترده حضـور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال نیز به مـذاق میزگرد رهبران خودخوانده براندازی ایران در واشنگتن خوش نیامد و لجستیک آنها نتوانست تصاویر مخابره شده از ایران را تاب بیاورد. فتوشــاپ، تدوینگر کارکشته تلویزیونی یا استفاده از تصاویری آرشیوی و دستکاری شده تلاش بی‌ثمر جریان برانداز در تحریف واقعیت راهپیمایی امسال انقلاب بود و همانند پهپادها صدای آن بعــدا در صحنه بین‌الملل و تمکیـن اروپایی‌ها و آمریکا به خواست مردم در برقراری ثبات و آرامش در کشور درمی‌آید.
آنچه باید به تحلیل روزنامه همشهری اضافه کرد، این نکته است که سران رژیم پهلوی در اوج تظاهرات عظیم ملت ایران علیه رژیم ستم‌شاهی نیز ادعا می‌کردند صدای مردم، صدای واقعی نیست، بلکه صدای ضبط شده و «نوار» است. همین خبط موجب شد تا مردم در تظاهرات بعدی شعار بدهند «ازهاری بیچاره! باز بگو نواره. نوار که پا نداره».
ارتقای گروهک‌های ورشکسته از «نوار» معرفی کردن صدای مردم، به «فتوشاپی» وانمود کردن تصاویر حضور ده‌ها میلیونی در حالی است که هم اینک رسانه‌های غربی مدعی فتوشاپ بودن موشک‌ها و پهپادهای ایران، از دقت و نقطه‌زنی آنها می‌نالند.

واکنش‌ها به اظهارات بی‌اساس رئیس‌جمهور سابق
انتشار سخنان تکراری و تحریف‌آمیز حسن روحانی در فضای رسانه‌ای، با واکنش اعتراضی گسترده مخاطبان رو‌به‌رو شد.
رئیس ‌دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در جلسه‌ای با حضور برخی همکاران و مشاوران گفت: حق این مردم زندگی در رفاه و امنیت و آسایش است و این مردم را باید ارج گذاشت و کرامت و عزت همه را حفظ کرد
روحانی گفت: حل مشکلات اقتصادی ایران مستلزم رفع تحریم‌ها و پایان دادن به تصدی‌گری دولت و خصولتی‌ها است. بدون سیاست خارجی فعال و حل مسائل با دنیا نمی‌توان انتظار بهبود شرایط اقتصادی را داشت. مردم باید به آینده اقتصاد کشور امیدوار شوند.
وی با قدردانی از مردم به‌خاطر شرکت باشکوه در راهپیمایی ۲۲ بهمن تاکید کرد: باید قدر این مردم را دانست که علی‌رغم آنکه گلایه‌هایی دارند، به اصل نظام اعتقاد دارند و پای این نظام ایستاده‌اند. این موضوع را باید مغتنم دانست و آن را مقدمه یک راهبرد برای ترمیم سرمایه اجتماعی نظام بدانیم.
روحانی با اشاره به اینکه گفتمان دولت‌های یازدهم و دوازدهم توسعه کشور از راه‌حل مسئله تحریم‌ها و تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری بود، تاکید کرد: با حرکت در این مسیر کارهای بزرگ سیاسی و اقتصادی انجام شد. قبل از دولت یازدهم ما در آستانه حمله نظامی بودیم؛ یکی از رؤسای‌جمهور غربی عضو ۱+۵ به طور رسمی در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد در سال ۲۰۱۳ برای حمله نظامی به ایران تصمیم گرفته بودیم. ما نه تنها توانستیم از تهدید نظامی عبور کنیم که حتی قطعنامه‌های تحریمی که ذیل فصل هفتم در شورای امنیت تصویب شده بود را بدون حتی یک روز اجرا، ملغی کردیم.
سخنان روحانی در حالی است که او بدترین کارنامه اقتصادی را در کنار کلاهبرداری برجامی غرب و تعطیلی بخش عمده‌ای از برنامه هسته‌ای و همچنین افزایش تهدید‌های امنیتی بر جا گذاشت. همچنین کشور در دوره هشت ساله وی، بدترین دوره کاهش رشد اقتصادی را تجربه کرد.
سایت جهان‌نیوز سخنان روحانی را به نظرخواهی مخاطبان گذاشت. مخاطبان در واکنش نوشته‌اند:
* در هشت سال رئیس‌جمهوری به هیچ‌کدام از حرفهایش عمل نکرد، به‌عمل کار براید به سخن‌دانی نیست.
* روحانی قیمت خانه و ماشین را 10 برابر کرد و امید جوانان را برای خرید خانه و ماشین ناامید کرد.
* چرا در مورد عملکرد فاجعه بار دولتش پاسخگو نیست؟!
* هرکسی حق انتقاد از رئیسی داشته باشد اینها ندارند، زیرا قیمت دلار و طلا و مسکن و خودرو را 10 برابر کردند.
* حسن روحانی: زندگی در رفاه حق مردم است، پس پولهاتون رو ببرید توی بورس، تا حالتون رو جا بیارم!
* خونه و ماشین رو برامون آرزو کردی، بعد میگی رفاه حق مردمه؟/ زندگی مردم رو نابود کردی.... جون ما مردم برات ارزش نداشت...خودت چپیده بودی تو یه اتاقی که کرونا نگیری....مردم روزی 700 تا کشته میدادن.
* بله البته حق مردم زندگی در رفاه است، اما دلیل این وضعیت رو از خودت هم پرسیدی آقای رئیس‌جمهوری سابق؟!
* با «علی برکت»‌هاش روزگار مردمو سیاه کرد!
* بزرگ‌ترین ظلم‌ها در حق انقلاب، نظام، و ملت ایران و حتی آیندگان در دولت این آقا انجام شده و حالا داره اظهارنظر هم می‌کند.
* مرسی که با یک دهم کردن ارزش پولمون، رفاه رو برامون آوردی.
* خوب مملکتو شخم زدی و رفتی!
* باعث تمام بدبختي‌ها و فلاكت‌هاي امروز مردم، شخص حسن روحاني و تيم كاري اوست.
* حرف‌های خوبی است اما خنده دار است از گوینده آن که خود مسبب و وضع موجود است.
* پررویی نجومی و دیگر هیچ
* چرا اون موقعی که قیمت مسکن ۱۰ برابر و قیمت خودرو ۱۰ و ۱۲ برابر می‌شد این حرفها یادت نبود.
* یادته كليد نشون دادی و گفتی بايد قفل‌ها باز شه. بازشد؟ يادتونه گفت سانتريفيوژ بچرخه ولى چرخ زندگى مردم هم بايد بچرخه. چرخيد؟
* آقای روحانی عزت و کرامت را در صف مرغ دیدیم در زمانه شما.
*خدا رو شکر دورانش تمام شد.
* احتمالا ایشان صبح جمعه فهمیده رفاه حق مردم است.
* کافیه کلاهتو قاضی کنی و به عملکرد ۸ ساله ریاستت بیندیشی.
* بله رفاه و آسایش حق مردم هست، ولی این آقا در این ۸ ساله رفاه را از مردم گرفت.
* اگر بعد از ترک فعل‌های خودش و دولتمردانش یه حسابرسی می‌کردند حالا نمی‌یومد.
* وقتي بابت تعطيل كردنها و كار نكردن‌ها محاكمه نشه‌، نتيجه اين ميشه
* پس این آقای مدعی تو این هشت سال چه کار می‌کرد.
* در دوره ۸ ساله کاری کردی که ۸۰ سال عقب افتادیم حالا میگی رفاه حق مردمه!
* جناب آقای روحانی یاد کلید شما افتادم.
* امثال این‌ها وقتی محاکمه نمیشن نتیجه میشه همین.
* مگر تو رئیس‌جمهور نبودی دلار سه تومن رو کردی ۳۰ تومن، اموال مردم رو تو بورس به فنا دادی؟ حالا تازه یادت افتاده مردم حقشونه که تو رفاه باشن؟!