kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۱۴۹
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸
همزمان با سفر رئیس‌جمهور ایران به پکن

نگرانی آمریکا و جریان غربگرا از گسترش روابط ایران و چین

آمریکا و پادوهای آن؛ جریان غربگرا با نقاب اصلاحات و اعتدال با برپایی آتش بار رسانه‌ای، آشفتگی و نگرانی خود را از گسترش تعاملات راهبردی ایران و چین بیرون ریختند. جریان تحریف (گرا دهندگان تحریم ایران به دشمنان قسم خورده ملت) و جریان تحریم از تشکیل قطب قدرتمند ضد تحریم و تکوین قرن جدید آسیایی به وحشت افتاده‌اند.

 

سرویس سیاسی ـ

در ادامه سیاست خارجی فعال، پویا و فراگیر دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور که به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی، عازم چین شده بود، صبح سه‌شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه بین‌المللی پکن شد و از سوی وزیر فرهنگ و گردشگری چین مورد استقبال قرار گرفت. این اولین سفر رسمی دولتی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به چین پس از ۲۰ سال است.
استقبال رسمی رئیس‌جمهور چین از آیت‌الله رئیسی در محل ساختمان کنگره
«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در محل کنگره ملی خلق چین و به صورت رسمی از آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی که در رأس هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی به این کشور سفر کرده است، استقبال کرد.
در این مراسم همچنین به افتخار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت عالی‌رتبه همراه ۲۱ گلوله توپ شلیک شد و هنگام ورود آیت‌الله رئیسی به ساختمان کنگره مارش خوش‌آمد گویی توسط سه نفر از اعضای گارد احترام نواخته شد.
در مراسم استقبال رسمی، پس از گرفتن عکس یادگاری رؤسای جمهور ایران و چین، اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور معرفی شدند. در ادامه پس از قرار گرفتن آیت‌الله رئیسی و شی جین پینگ در جایگاه رسمی، سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس رؤسای جمهور ایران و چین از یگان تشریفات حاضر در مراسم سان دیدند. با استقرار مجدد سران دو کشور در جایگاه رسمی همچنین گارد احترام از مقابل دکتر رئیسی و شی جین پینگ رژه رفتند. بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی، مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد.
امضای ۲۰ سند همکاری میان مقامات ایران و چین
در جریان این سفر، دیروز 20 سند همکاری میان مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و چین در حضور رؤسای جمهور دو کشور به امضا رسید. مراسم امضای این ۲۰ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی ایران و چین از سوی مقامات عالی‌رتبه دو کشور و در حضور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ برگزار شد.
تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا شده میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین است.
آیت‌الله رئیسی در دیدار رئیس‌کنگره ملی خلق چین: ایران و چین دوستان دوران سخت هستند
آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر سه روزه خود به چین با «لی جان شو» رئیس‌کنگره ملی خلق چین دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور در این دیدار با تاکید بر اهمیت نقش همکاری‌های پارلمانی بر روند توسعه همکاری‌های دوجانبه، از حمایت‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت پیشبرد روابط راهبردی ایران و چین قدردانی کرد.
آیت‌الله رئیسی در این دیدار با اشاره به سطح مناسب روابط دوستانه و قرابت‌های تاریخی دو کشور، از ایران و چین به عنوان دوستان دوران سخت یاد کرد و بر استمرار و تقویت مشارکت جامع راهبردی ایران و چین تاکید کرد.
در این دیدار ضرورت استفاده از ظرفیت ساز و کارهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای مورد تاکید قرار گرفت. در ادامه این دیدار همچنین با اشاره به دستاوردهای کنگره ملی خلق چین در تهیه و تصویب طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای چین، بر تبادل تجربه در این زمینه تاکید شد.
دکتر رئیسی در دیدار نخست‌وزیر چین:
سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین
نمادی از اراده دو کشور برای توسعه روابط است
آیت‌الله رئیسی همچنین در دیدار «لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین سند جامع مشارکت راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و چین را نمادی از اراده دو کشور برای توسعه روابط دانست و بر ضرورت تلاش دو کشور برای اجرای کامل آن تاکید کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به پیشینه همکاری‌های تاریخی و ارزشمند دو تمدن بزرگ ایران و چین و همچنین توافقات مهم دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، بر گسترش هرچه بیشتر روابط ایران و چین تاکید کرد. دکتر رئیسی با مهم دانستن رویکرد چند جانبه‌گرایی به عنوان محور مشترک در مواضع بین‌المللی دو کشور، بر اهمیت تقویت همکاری‌های ایران و چین در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کرد.
در این دیدار «لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین نیز با اشاره به سابقه تاریخی روابط و وحدت نظر دو کشور در رویکرد چند جانبه‌گرایی در جهان گفت: مذاکرات سازنده‌ای میان دو کشور در جهت توسعه روابط در موضوعات مختلف در جریان است.
نخست‌وزیر چین در ادامه سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را از جمله دستاوردهای حاصل از توافقات فیمابین عنوان و بر تمایل پکن برای اجرای کامل آن و همچنین تقویت همکاری و هماهنگی با تهران در راستای استمرار روند توسعه مناسبات دو کشور تاکید کرد.
لی که چیانگ همچنین با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در منطقه بر ضرورت همکاری و هماهنگی میان دو کشور برای توسعه امنیت در راستای تامین منافع دو کشور تاکید کرد.
آیت‌الله رئیسی:
اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین اقدامی مهم در جهت تثبیت ثبات در منطقه است
آیت‌الله رئیسی همچنین، در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین با تاکید بر ضرورت گسترش مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و فرهنگی، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین را اقدامی مهم در جهت تثبیت صلح و ثبات در منطقه دانست.
اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران
برای اجرایی شدن طرح «کمربند-راه»
آیت‌الله رئیسی همچنین ضمن استقبال از ابتکار رئیس‌جمهور چین در ارائه طرح «کمربند-راه» آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی شدن این طرح را اعلام کرد.
تاکید بر گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه کشاورزی، ‌خودرو ‌سازی، معدن، گردشگری و همچنین فعال‌تر شدن کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، از دیگر محورهای سخنان رئیس‌جمهور در دیدار با رئیس‌جمهور چین بود.
آیت‌الله رئیسی در پایان ضمن تمجید از همکاری چین در مقابله با همه‌گیری کرونا پیش از تولید واکسن در ایران گفت‌: خوشبختانه امروز جمهوری اسلامی ایران با تولید ۶ واکسن کرونا نه تنها به خودکفایی در این زمینه رسیده بلکه به یکی از معدود صادرکنندگان آن نیز تبدیل شده است.
شی جین پینگ: چین قاطعانه
معتقد به توسعه روابط با ایران است
در این دیدار «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین نیز با اشاره به روند رو به توسعه روابط ایران و چین، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را در تعمیق و گسترش روابط ایران و چین بسیار موثر دانست و گفت: چین قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است.
اعلام آمادگی چین برای حمایت از شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند
شی جین پینگ ضمن حمایت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم مقابله با یکجانبه‌گرایی، دخالت بیگانگان و تهدید امنیت و ثبات در منطقه و جهان تاکید کرد.
رئیس‌جمهور چین در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار از اعلام آمادگی دولت چین برای حمایت از شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، خبر داد و گفت: دولت چین همچنین برای توسعه همکاری‌ها در زمینه تجارت و ترانزیت و مناسبات فرهنگی با ایران آمادگی کامل دارد.
صفری: سفر رئیسی به پکن
می‌تواند به کاغذبازی بین ایران و چین پایان دهد
در همین شرایط، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نشست مشترک اقتصادی تجار ایران و چین طی سخنانی با اشاره به سفر آیت‌الله رئیسی به پکن گفت: این سفر می‌تواند به کاغذبازی‌ پایان دهد و اجرای پرو‌ژه‌ها و همکاری‌های تجاری بین دو کشور را به مرحله اجرایی برساند.
به گزارش فارس، وی همچنین اعلام کرد که میزان صادرات ایران به چین در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۲ میلیارد دلار و حجم صادرات چین به ایران حدود ۱۲.۳ میلیارد دلار بوده است و افزود: این میزان صادرات شامل انرژی نمی‌شود، چرا که بیشتر صادرات ما به چین غیرنفتی است.
به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پکن می‌تواند نقطه عطفی در جهت توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور باشد.
پکن: سفر رئیسی
تأکیدی بر تحکیم روابط چین- ایران است
در همین راستا، رسانه‌های چین به نقل از وزارت امور خارجه چین و مقام‌ها و کارشناسان ارشد این کشور گزارش کردند که سفر آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» به چین تأکیدی بر حمایت دوجانبه مستحکم و همچنین تعهد و اقدامات پایدار پکن برای تقویت صلح و رفاه در غرب آسیا و همچنین جهان است.
به گزارش فارس، بنا بر گزارش روزنامه «چاینادیلی»، طبق گزارش وزارت خارجه چین، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین با رئیسی گفت‌وگو خواهد کرد تا «به طور مشترک مسیر توسعه آینده روابط دوجانبه را ترسیم و هدایت کنند» و رؤسای جمهور دو کشور «عمیقاً درخصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه دو طرف تبادل نظر می‌کنند.» «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد که روابط چین و ایران بر پایه دوستی سنتی است و «تحکیم و توسعه روابط، گزینه راهبردی مشترک دو طرف است.»
وی در یک کنفرانس خبری در این خصوص گفت که چین و ایران همچنان به دنبال «ایفای نقش سازنده در تقویت اتحاد و همکاری در بین کشورهای خاورمیانه (غرب آسیا) و تسهیل امنیت و ثبات هستند.»
براساس آمار اداره کل گمرک چین، تجارت چین با ایران در ۹ ماه اول سال گذشته میلادی به ۱۲.۳۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است.
پکن: چین مشتاق ارتقای روابط با ایران است
سخنگوی وزارت خارجه چین نیز درخصوص سفر رئیس‌جمهور ایران به پکن گفت که چین مشتاق همکاری با طرف ایرانی است و به دنبال آن است که از سفر رئیس‌جمهور این کشور به پکن به عنوان فرصتی برای ارتقای بیشتر مشارکت راهبردی همه‌جانبه بین دو کشور استفاده کند و نقش سازنده‌ای در افزایش وحدت و همکاری میان کشورهای خاورمیانه و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای ایفا کند. «وانگ ونبین» تصریح کرد که چین و ایران دارای یک دوستی سنتی هستند و به همین دلیل نیز، انتخاب راهبردی دو طرف تقویت و توسعه روابط دوجانبه است.
وی افزود که تحت رهبری رؤسای جمهور دو کشور، توسعه روابط چین و ایران در سال‌های اخیر شاهد شتاب خوبی بوده، دو طرف به طور مستمر اعتماد متقابل سیاسی را تقویت کرده‌اند، همکاری‌هایی عملی را به طور مستمر در زمینه‌های مختلف  پیش برده‌اند و ارتباطات و هماهنگی‌های موثری را در امور بین‌المللی و منطقه‌ای حفظ کرده‌اند.
الاخبار: تحکیم روابط تهران- پکن
در راستای بی‌اثرشدن تحریم‌های آمریکاست
همچنین، روزنامه «الاخبار» در تحلیل سفر رئیس‌جمهور ایران به چین نوشت که همگرایی اقتصادی و سیاسی تهران- پکن، نشانگر تمایل ایران به سیاست «گرایش به شرق» است و تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر خواهد کرد.
المیادین: چین برای موفقیت طرح «یک کمربند و یک جاده»
به ایران نیاز دارد
وبگاه اینترنتی شبکه «المیادین» نیز در تحلیلی از سفر آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به چین نوشت: این سفر همچنین در شرایطی انجام می‌شود که درگیری بین چین و آمریکا شدت گرفته و وزیر خارجه آمریکا پس از بحران بالن چینی، سفر خود به پکن را به تعویق‌انداخت و شرکت‌های ایرانی و چینی مشمول تحریم‌های آمریکا شدند.
المیادین در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد چین در حال حاضر تلاش بیشتری برای میانجی‌گری بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌دهد. پس از سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به ریاض، پکن تاکید کرد که قصدی واقعی برای انجام مذاکرات بین ایران و عربستان وجود دارد. به ویژه در شرایطی که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران هم در حاشیه کنفرانس بغداد۲ که اواخر سال گذشته برگزار شده بود، با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی‌اش دیدار داشت.
رای‌الیوم: همگرایی تهران- پکن
موجب خشم آمریکا شده است
علاوه‌بر اینها، روزنامه اینترنتی «رای الیوم»، در تحلیلی کوتاه به اهداف سفر سه روزه آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به چین پرداخته و نوشت: ورود سیدابراهیم رئیسی به پکن در رأس یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی، برای اجرایی شدن توافق راهبردی یا همان «توافق جامع» بین ایران و چین خواهد بود؛ توافقی که مهم‌ترین گام در مسیر نزدیکی پکن و تهران خواهد بود.
رای‌الیوم نوشت: این توافق خشم ایالات متحده را برانگیخته است، زیرا گزارش‌هایی مبنی بر تلاش آمریکا برای منصرف کردن ایران از دستیابی به آن از طریق فشار و تهدید وجود دارد. واشنگتن با نگرانی به افزایش سطح همکاری بین تهران و پکن می‌نگرد و آن را چالشی برای سیاست‌های خود در خاورمیانه می‌داند؛ همان‌طور که با نگرانی ارتقای سطوحی بی‌سابقه از روابط تهران و مسکو در تاریخ روابط دو طرف را پیگیری می‌‌کند.
رادیو فرانسه: تعمیق روابط چین و ایران
وزنه تعادلی در مقابل غرب است
️تارنمای رادیو فرانسه هم طی گزارشی از سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به کشور چین، این سفر را وزنه تعادلی در برابر قدرت‌های غربی ارزیابی کرد.
ارتقای همکاری‌های راهبردی ایران و چین
کابوس بزرگ آمریکا و پادوهای داخلی آن
اما در حالی‌که رسانه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی به اهمیت راهبردی سفر آیت‌الله رئیسی به چین و گسترش تعاملات راهبردی با این کشور اذعان دارند، آمریکا و نیز امتداد داخلی آن آشفتگی خود را از ارتقاء روابط و مناسبات میان ایران و چین بیرون ریختند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری درخصوص سفر آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به چین واکنش نشان داد. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که ایران و چین به عنوان تشکیل یک جبهه مشترک علیه ایالات متحده هستند، گفت: «بحث در مورد موضوع این نشست را به این کشورها واگذار می‌کنم. هر کشوری باید ماهیت رابطه خود با جمهوری خلق چین را تعیین کند. اما وقتی صحبت از ایران به میان می‌آید، ما فکر می‌کنیم که مهم است که بقیه جهان باید کاملاً این مسئله را شفاف‌‌سازی کند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تلاش‌های این کشور برای صدور تروریسم و نفوذ بد در سراسر منطقه و احتمالاً فراتر از آن، چیزی نیست که هیچ کشوری باید تحمل کند و مطمئناً از چنین چیزی حمایت نخواهند کرد.»
شبکه نیابتی دشمن در داخل نیز طی هم‌پوشانی با نظام سلطه، از گسترش روابط راهبردی میان ایران و چین عصبانی است. روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «چشم‌انداز مبهم ارتباط با چین» نوشت: «سفر رئیس‌جمهوری ایران به چین با توجه به فضای خاص ارتباطی که طی ماه‌های اخیر در روابط میان دو کشور جریان دارد، همراه با پرسش‌های فراوانی است. بسیاری می‌خواهند بدانند، چه دستاوردهایی قرار است از دل این سفر استخراج شود؟ در شرایطی که دولت سیزدهم حساب زیادی روی توسعه مناسبات ارتباطی با چین باز کرده بود، سفر اخیر رئیس‌جمهوری چین به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و رویکردی که درخصوص ایران در پیش گرفته شد با انتقادات فراوانی در داخل کشور مواجه شد...هنوز جزئیات دقیقی از این قرارداد در اختیار تحلیلگران قرار نگرفته است. ابراهیم رئیسی هم تلاش می‌کند با توجه به مشکلات اقتصادی ایران و نیازی که کشور به جذب سرمایه‌های خارجی دارد، این قرارداد را احیا کند و زمینه را برای ورود چینی‌ها به حوزه‌های زیرساختی ایران فراهم سازد. برخی زمزمه‌ها هم شنیده می‌شود که قرارداد ۲۵ ساله چینی‌ها با ایران از نوع قراردادهای نازل است. به‌طور کلی ایران باید تلاش کند تعادل را در حوزه سیاست خارجی خود همواره ایجاد کند و موازنه‌ای را میان غرب و شرق در این زمینه شکل دهد تا بتواند منافع حداکثری از ارتباط با کشورهای مختلف برداشت کند.»
توصیه بزک گران آمریکا و پادوهای دشمن به تعادل در سیاست خارجی طنزی تلخ است. مدعیان اصلاحات ـ اعتدال سیاست خارجی را به آمریکا و اروپا منحصر کردند و با اعتماد به دشمن و شرطی ‌سازی اقتصاد در جهت افزایش لطمات تحریم، خسارت‌های سنگین به کشور زدند که باید پاسخگوی آن باشند. روزنامه هم میهن نیز در مطلبی با عنوان «نگاه دوباره به شرق» نوشت: «سفر رئیس‌دولت سیزدهم به پکن، آن هم در شرایطی که ایران به دلیل تحریم‌ها از سویی و از سوی دیگر به دلیل اعتراضات اخیر مورد تحریم‌های بیشتری قرار گرفته‌، نشان‌دهنده این است که تهران به دنبال حامی قدرتمندی است. اما این حامی آذرماه امسال با حضور در اجلاس سران شورای همکاری کشورهای خلیج‌فارس در ریاض،‌ بیانیه کشورهای عربی که علیه منافع تهران بود را امضا کرد...طبیعی است که مشکل ما این نیست که چینی‌ها تا چه‌اندازه می‌توانند به ایران کمک کنند، مشکل ما این است که ایران تحریم است و مشکلات متعددی از جمله نقل و انتقال مالی دارد، بنابراین چین تلاش می‌کند منافع کشورش به دلیل ارتباط با ایران به خطر نیفتد. سطح روابط چین با آمریکا، با ایران قابل‌مقایسه ‌نیست.»
روزنامه آرمان ملی هم در مطلبی با عنوان «چین وجه المصالحه نمی‌شود» نوشت: «چيني‌ها آنگونه که ايران انتظار دارد که نيازهاي ايران را برطرف کند، اقدام نمي‌کنند. چين خود را براي ايران در برابر غرب قرار نمي‌دهد و اين ديدگاه هميشه در نگاه چين نسبت به ايران ساري و جاري بوده است. چيني‌ها هدف‌گذاري‌هاي ويژه‌اي کرده‌اند تا به پيشرفت‌هايي برسند و يک نقطه اوجي را براي خود در نظر گرفته‌اند تا به اقتصاد اول دنيا تبديل شوند و در حال حاضر هم اقتصاد چين اقتصاد دوم دنياست و در ابعاد مختلف تلاش دارند خود را به قدرت دوم دنيا تبديل کنند. از اين رو چين توسعه خود را در گرو کشور ديگري قرار نمي‌دهد. کشورها هميشه منافع ملي خود را در نظر دارند. از اين رو جمهوري اسلامي نيز بايد خواسته‌هاي خود را منطبق با آنچه چين به دنبال آن است، تنظيم کند؛ در اين صورت در توسعه روابط خود با چين با مشکلاتي روبه‌رو نخواهد شد. اگر ايران انتظار داشته باشد که چين خود را وجه‌المصالحه براي ما در برابر غرب قرار دهد، همکاري ايران با چين تعميق نخواهد يافت.»
اذعان مقامات غربی
به «انتقال محور قدرت جهان از غرب به شرق»
در تحلیل ماهیت نگرانی و هراس مشترک آمریکا و مدعیان اصلاحات از ارتقاء همکاری‌های ایران و چین، لازم به یادآوری است که مقامات غربی بسیاری طی چند سال اخیر، «انتقال محور قدرت جهان از غرب به شرق» را به عنوان خبر اعلام کرده‌اند:
ارتقاء راهبردی مناسبات ایران و چین برای غرب و نوچه‌های آن در داخل یک کابوس بزرگ است. سیاستمداران غربی در این سال‌ها درباره انتقال محور قدرت جهانی از غرب به شرق خبر می‌دادند، اکنون عضویت ایران در پیمان شانگهای و اجرای سند جامع همکاری ایران و چین، یک عامل و متغیر اساسی در تسریع این موضوع است. به این موارد دقت کنید؛
- نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور اسبق فرانسه: «محور جهان در حال عبور از غرب، به شرق یعنی آسیاست. ما در گذشته بر جهان تسلط داشتیم، اما حالا به هیچ وجه مسلط نیستیم. روی کارآمدن فردی مانند ترامپ که باور کردنی نبود، نشانه وخامت شرایط غرب بود، نه علت آن».
- جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: «تحلیلگران از مدت‌‌ها پیش درباره پایان نظم تحت رهبری آمریکا و ظهور قرن آسیایی سخن گفته‌‌اند. این اتفاق، پیش چشم ما در حال وقوع است. شیوع بیماری کرونا، نقطه عطفی برای تغییر توازن قدرت از غرب به شرق است».
- ولفگانگ ایشینگر رئیس‌ کنفرانس امنیتی مونیخ: «جهان در حال عبور از غرب به عصر پساغرب است. کاهش نفوذ اروپا و آمریکا زمینه را برای کشورهای دیگر فراهم کرده تا نظم جهانی جدیدی را شکل دهند. بازیگران غیرغربی، امور بین‌‌المللی را شکل می‌دهند. برخی از اساسی‌‌‌ترین ارکان غرب و نظم جهانی تضعیف شده».
- ویلیام برنز رئیس‌‌سازمان سیا: «در صحنه بین‌المللی که بیش از پیش پیچیده و رقابتی شده، رویکرد چین، بزرگ‌‌ترین چالش ژئوپولیتیک آمریکاست... روسیه و ایران، دیگر تهدید‌‌های بزرگ امنیتی هستند... آمریکا باید برای مقابله با تهدید‌‌های ایران، راهبردی فراتر از مسئله هسته‌‌ای داشته باشد».
گرا دهندگان تحریم
نظاره‌گر تشکیل قطب قدرتمند ضد تحریم
میان ایران، چین و روسیه
در چنین فضایی، حملات رسانه‌ای نیابتی مدعیان اصلاحات به روابط ایران و چین در شرایطی است که این طیف گرای تحریم‌های فلج‌کننده را به دشمن داد تا راه تنفس اقتصاد ایران را ببندد و ایران اسلامی را زمین بزند اما اکنون نظاره گر تشکیل قطب قدرتمند ضد تحریم میان ایران، چین و روسیه است. فقدان سفیر در چین به مدت 5 ماه در دولت مدعیان اصلاحات ـ اعتدال و کوتاهی در انعقاد قراردادهای راهبردی با چین و روسیه و اعتماد و امیدواری به آمریکای عهدشکن حتی پس از خیانت چند باره در برجام بر همین مبنا قابل بررسی است.
اعتراف تلخ اصلاح‌طلب فراری، اکبر گنجی از این قرار بود؛ «ما كارمندان رسمي پروپاگانداي دولت ‌‌ترامپ، جانسون، نتانياهو و بن ‌سلمان هستيم. گمان باطل نكنيدكه مامخالف سياسي و مدافع حقوق بشر هستيم. وظيفه ما وحشت ‌‌‌افكني است. ما تشنه مرگ و خون مردم ايرانيم. كاري را كه شديدترين تحريمها نتوانست انجام دهد، ما موظفيم با كرونا هراسي انجام دهيم».
چین مشتری جدید پهپادهای ایرانی!
ماجرا آنجا قابل تأمل‌تر می‌شود که بدانیم چین به ایران سفارش پهپاد هم داده است. تلویزیون اوکراین اعلام کرد: بعد از روسیه، چین نیز قصد دارد از تولیدات نظامی ایران استفاده کند و سفارش پانزده هزار پهپاد به ایران داده است.
به این ترتیب، نگرانی، خشم فزاینده، تخریب و سنگ‌اندازی آمریکا و جریان غربگرا در داخل نسبت به تعاملات راهبردی ایران و چین حاکی از دستپاچگی و عصبانیت آنهاست زیرا به روشنی می‌دانند تعمیق روابط ایران و چین، منتهی به دفع تهدیدهای مشترک می‌شود و نیز موفقیت ایران در ایجاد مقاومت منطقه‌ای، ابعاد فرامنطقه‌ای پیدا خواهد کرد، در این صورت کارشکنی و دست درازی غرب قطع خواهد شد.