kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴
مقام اطلاعاتی سابق آمریکا تأکید کرد

هیاهو ‌سازی با بالن‌های چینی رویکرد آمریکا برای فراموشی فاجعه نورد استریم

مأمور سابق اطلاعاتی آمریکا معتقد است هیاهوی اخیر مقامات و رسانه‌های آمریکا در مورد بالن‌ها و «پرنده‌های ناشناس» تلاشی برای منحرف‌کردن توجه خبرنگاران از نتیجه تحقیقات انفجار نورد استریم است. معلوم شده انفجار خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا، عمدی و از سوی آمریکایی‌ها با انگیزه‌های اقتصادی صورت گرفته است.

اولین بار در آخر دو هفته پیش بود که بالنی چینی در آسمان آمریکا دیده شد در حالی که از بسیاری از مناطق حساس آمریکا گذر کرده بود. چین مدعی بود که بالن مربوط به تحقیقات هواشناسی است و آمریکا مدعی که این بالن جاسوسی است. به هر حال هر چه که بود، این بالن بالاخره روز شنبه هفته پیش توسط آمریکا ساقط شد، پس از آن که رسوایی زیادی برای رئیس‌جمهور این کشور و مقامات نظامی به دنبال داشت که چرا اجازه ورود و جولان این بالن را در آسمان آمریکا داده‌اند. بعد از آن دو بار دیگر اشیایی در آسمان آمریکای شمالی دیده شد و مورد اخیر در روز شنبه چهارمین مورد بود که توسط ارتش آمریکا ساقط شد.
حالا، آن‌طور که تسنیم نوشته، «ادوارد اسنودن»، مأمور پیشین اطلاعات آمریکا که پس از افشاگری‌هایش علیه آمریکا به شهرت رسید، می‌گوید هیاهوی مقامات آمریکا درباره سرنگون‌کردن بالن‌ها و «اشیاء ناشناخته» در آسمان این کشور، تلاشی است برای منحرف‌کردن توجه خبرنگاران از نتیجه تحقیقات بمب‌گذاری و انفجار خط لوله گاز «نورد استریم». ادوارد اسنودن گفته است، گزارش‌های احساسی رسانه‌ها درباره بالن‌های جاسوسی و اشیای پرنده ناشناس بر فراز آمریکای شمالی متأسفانه نه تنها درباره نخستین تماس با فرازمینی‌ها نیست بلکه یک هراس مهندسی شده برای جهت گیری سیاسی است!
رسانه‌ها و مقامات آمریکا در روزهای اخیر به صورت مداوم اعلام می‌کردند که ارتش این کشور «بالن جاسوسی چین» و دست‌کم 3 «پرنده ناشناس» را سرنگون کرده است. کار حتی به جایی رسید که در پی شناسایی «اجسام ناشناخته» در آسمان آمریکا، «وان‌هارک»، فرمانده پدافند هوایی آمریکای شمالی (Norad) اعلام کرد احتمالاً این اجسام منشاء فرازمینی دارند؛ در مقابل سخنگوی کاخ سفید مجبور شد که اعلام کند هیچ موجود فرازمینی در آسمان آمریکا نیست. اما هفته پیش و در همان بازه زمانی که ماجرای اشیای پرنده در جریان بود، «سیمور هرش»، روزنامه‌نگار تحقیقی به نقل از منابع آگاه آمریکایی اعلام کرد دولت بایدن در انفجار خط لوله نورد استریم دست دارد؛ نورد استریم گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کرد.
نکته جالب توجه دیگری که بیانش خالی از لطف نیست آن‌که تمام چهار شیء پرنده با موشک‌های حرارت‌یاب موسوم به «سایدویندر» سرنگون شدند؛ موشک‌هایی که هر کدام صدها هزار دلار هزینه روی دست آمریکا گذاشت! آن‌طور که مهر نوشته، شرکت ریتیون آمریکا این موشک‌ها را تولید و قیمت هر کدام از آنها بیش از ۴۰۰ هزار دلار است!