kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲
ارسال سومین محموله کمک‌های هلال احمر ایران به ترکیه

آمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه از ۳۶ هزار نفر گذشت

در حالی که شمار جانباختگان زلزله شدید هفته گذشته در جنوب ترکیه و سوریه از ۳۶ هزار نفر فراتر رفته، امدادگران همچنان به عملیات نجات و بیرون آوردن گرفتاران زیر آوار ادامه می‌دهند.
 
 
 
 
 
به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، سازمان مدیریت بلایای طبیعی و اضطراری ترکیه (آفاد) دیروز در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که آمار قربانیان زمین لرزه‌های ویرانگر هفته گذشته در این کشور به ۳۱ هزار و ۶۴۳ نفر افزایش یافته و ۱۵۸ هزار و ۱۶۵ نفر دیگر نیز از مناطق آسیب‌دیده تخلیه شده‌اند. سازمان آفاد اعلام کرد تاکنون دو هزار 
و ۸۲۴ پس لرزه رخ داده است.
بنا بر اطلاعیه این سازمان، هم اکنون 35 هزار و ۴۹۵ نیروی امدادی مشغول کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان در ده استان زلزله‌زده ترکیه هستند.
براساس اطلاعیه کنفدراسیون شرکت‌های ترکیه، خسارت مادی این فاجعه افزون بر ۸۲ میلیارد دلار برآورد شده است. به گفته فواد اوکتای معاون رئیس‌جمهور ترکیه ۱۲۰ هزار ساختمان در این زلزله کاملا ویران و یا متحمل خسارت شده‌اند.
همچنین بر اساس آمارهای رسمی، زمین لرزه در سوریه نیز تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ کشته برجا گذاشته است.
استاد زلزله شناسی دانشگاه ویکتوریا در بریتیش کلمبیا گفت: زمین لرزه‌های ویرانگر اخیر در ترکیه در بین ۵ یا ۱۰ مورد از بزرگ‌ترین زمین لرزه‌های قاره‌ای جهان قرار دارند که تاکنون ثبت شده‌اند.
وی افزود: ترکیب بزرگی و موقعیت زمین لرزه‌ها در منطقه پرجمعیت ترکیه باعث شده تا این حادثه طبیعی منجر به مرگ هزاران نفر شود.
 همچنین یک گروه تجاری خسارت زلزله ترکیه را ۸۴ میلیارد دلار ارزیابی کرد.
کنفدراسیون شرکت‌ها و تجارت ترکیه که بیش از ۵۰ هزار شرکت عضو آن هستند اعلام کرد: به نظر می‌رسد فاجعه زلزله ترکیه ۸۴ میلیارد دلار خسارت و بیش از ۷۲ هزار نفر قربانی داشته باشد. امدادگران در شهر «انطاکیه» ترکیه یک زن را با گذشت ۱۷۷ ساعت از زلزله، زنده از زیر آوار نجات دادند.
دیروز سومين محموله بشردوستانه هلال احمر ايران وارد فرودگاه غازى عنتاب تركيه شد. رئيس جمعيت هلال احمر ايران هم برای بازديد از مناطق زلزله زده تركيه و روند امدادرسانى به این کشور سفر کرد.
 کمک‌های کم و ناکافی در سوریه
شبکه تلویزیونی الغد درخصوص کمک‌های بشردوستانه برای زلزله زدگان سوری در شهر جندیرس سوریه گفت کمک‌ها وارد می‌شود؛ اما بسیار کم و ضعیف هستند.
خبرنگار شبکه تلویزیون الغد گزارش داد همه خیابان‌های این شهر به سبب وقوع زلزله ویرانگر آسیب دیده است. خانواده‌های آواره و خانواده‌های ساکن جندیرس در این چادر‌ها ساکن شده‌اند، زیرا نگران هستند که ساختمان‌ها فرو بریزند. ساکنان این شهر می‌گویند این شهر و برخی از دیگر شهر‌های شمال غرب سوریه دچار فاجعه بزرگی شده است. این شهر در حومه‌های عفرین در شمال حلب واقع شده است.
برخی از پزشکان و تیم‌های پزشکی، مراکز صحرایی در این منطقه‌ایجاد کردند. این مراکز با حضور پزشکان میدانی فعالیت می‌کند.
گزارش‌ها از مناطق زلزله‌زده در شمال غرب سوریه حاکی است که بیش از دو هزار ساختمان در این منطقه به طور کامل فروریخته یا بخشی از آنها تخریب شده است.
به گزارش شبکه الجزیره، بر اثر زلزله‌های هفته گذشته حدود ۵۵۰ ساختمان در منطقه تحت کنترل مخالفان در شمال غرب سوریه به طور کامل فروریخته است. همچنین منابع خبری از تخریب شدید بیش از هزار و570 ساختمان دیگر بر اثر این حادثه خبر داده‌اند یک زن بعد از یک هفته زنده از زیر آوار زلزله ترکیه بیرون آمد.