kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
رئیس‌جمهور در رأس هیئتی بلندپایه عازم پکن شد

پیشبرد برنامه همکاری جامع محور اصلی سفر رئیسی به چین

پیشبرد برنامه همکاری جامع ایران و چین، محور اصلی سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پکن است.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان دوشنبه شب ۲۴ بهمن‌ماه و در پاسخ به دعوت رسمی
«شی جین‌ پینگ» رئیس‌جمهور خلق چین و در رأس هیئتی بلندپایه در سفری سه روزه عازم پکن شد. رئیس‌جمهور کشورمان در آستانه سفر به چین، دیروز با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد. گفتنی است رئیسی نخستین مهمان ارشد رئیس‌جمهور چین در سال نو چینی است.
براساس اعلام نهاد ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در این سفر بعد از استقبال رسمی از سوی همتای خود، دیداری خصوصی با شی‌جین پینگ خواهد داشت و بعد از آن هم مذاکرات هیئت‌های دو کشور و مراسم امضای اسناد همکاری در حضور دو رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین و دیدار با ایرانیان مقیم چین و همچنین گفت‌وگو با‌اندیشمندان چینی از جمله برنامه‌های حضور رئیس‌جمهور در سفر به پکن است.
٢٠ تفاهم‌نامه در سفر به چین به امضا می‌رسد 
رئیس‌جمهور دوشنبه‌شب پیش از عزیمت به چین در پاویون فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران گفت: این سفر به دعوت رئیس‌جمهور کشور دوست چین انجام می‌شود در این سفر ابتدا اجرایی شدن سند راهبردی ۲۵ ساله که بین ایران و چین دنبال خواهد شد.
وی افزود: با چین ارتباطات زیادی داریم اما از ظرفیت‌های دو کشور برای ارتقای سطح روابط به‌ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری غفلت شد و متاسفانه در این راستا عقب‌ماندگی جدی داریم.
رئیسی ادامه داد: کشوری چون چین و ایران هر کدام دارای ظرفیت‌های بسیاری هستند و به‌عنوان دو کشور مستقل، منافع مشترکی در منطقه و جهان دارند و می‌توانند ارتباطات بیشتری داشته باشند. بر این اساس ما باید عقب‌ماندگی که تاکنون در ارتباط با چین وجود داشته را جبران کنیم.
رئیس‌جمهور اراده دو کشور را توسعه و ارتقای سطح روابط عنوان و  تاکید کرد: برای جبران این عقب‌ماندگی باید ظرفیت‌های دو کشور به‌ویژه در موضوع تبادل تجاری و اقتصادی به شکل دقیق شناخته شود.
وی گفت: در حوزه‌های مختلف اقتصادی، انرژی و مالی پولی با چین ارتباط داریم این روابط باید دنبال شود و وزیران ما هم در این سفر تفاهم‌نامه‌هایی را به امضا خواهد رساند. ٢٠ تفاهم‌نامه به امضای مسئولان و مقامات عالی دو کشور می‌رسد. مهم این است که این روابط راهبردی در سطح دوجانبه و منطقه‌ای دنبال شود.
رئیسی در ادامه به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و گفت: عضویت ایران در پیمان شانگهای و ارتباط با زیرساخت‌های اقتصادی منطقه قطعی شده که این زمینه خوبی برای ارتباط با همه کشورهای آسیایی از جمله چین است.
رئیس‌جمهور به مواضع مشترک ایران و چین هم اشاره کرد و گفت: با چین مواضع مشترکی در مقابله با یکجانبه‌گرایی و حفظ استقلال سیاسی داریم و این مواضع مشترک ما را کنار هم قرار داده است به نحوی که بتوانیم همکاری‌های بسیار خوبی با هم در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و مسائل منطقه‌ای و جهانی داشته باشیم.
وی درباره دیدار خود با همتای چینی و سایر مقامات ارشد این کشور، گفت: همکاران من در این سفر با همتایان خود در چین دیدارها و نشست‌هایی دارند و امیدوارم این سفر برای توسعه روابط همه‌جانبه با چین موثر باشد و سطح روابط را که اراده خاص دو کشور است ارتقا یابد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهر‌سازی، جواد اوجی وزیرنفت، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی، محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر و معاونان وزیران مربوطه رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند.
ایران و چین
مصمم به اجرای کامل برنامه مشارکت جامع راهبردی
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به چین او را همراهی می‌کند،‌ عصر دیروز در توئیتر در این باره نوشت: همراه با رئیس‌جمهور برای انجام سفر دولتی عازم چین هستیم. مناسبات متنوع دوجانبه، چندجانبه‌گرایی و پیگیری سیاست خارجی متوازن، در دستورکار است.
وزیر خارجه افزود: ایران و چین مصمم به اجرای کامل برنامه مشارکت جامع راهبردی هستند. هر جا که منافعی برای ملت است ما آنجا هستیم.
قدرت و ثروت جهان از غرب به چین 
در حال انتقال است
محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت: سفر به چین اولین سفری هست که در دو دهه گذشته از سوی رئیس‌جمهوری ایران صورت می‌گیرد.
وی افزود: این سفر به دعوت رسمی رئیس‌جمهور چین صورت می‌پذیرد که در اجلاس سمرقند در شهریورماه گذشته صورت گرفت و خود مقامات چینی آن‌را بسیار مهم می‌دانند.
جمشیدی اظهار داشت: اهداف سفر در دو بخش اقتصادی و راهبردی تقسیم می‌شود. دولت سیزدهم به دنبال گسترش روابط با حوزه‌های مختلف جغرافیایی است، اما آسیا برای ما بسیار اهمیت دارد زیرا قدرت و ثروت جهان در تحولی تاریخی از غرب به شرق و به شکل خاص به چین در حال انتقال است.
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور خاطر نشان ساخت: در زمان اوباما هم این نگاه به شرق به وجود آمد. آنها در ابتدا خواستند تا با همکاری با چین آن را مهار کنند، اما وقتی دیدند نمی‌توانند رشد اقتصادی چین را کنترل کنند، به رویکردهای رقابتی روی آوردند.
وی ادامه داد: باید گفت کشورهای غربی به دنبال توسعه روابط اقتصادی با چین هستند، در حالی‌که ما خود در این منطقه حضور داریم و با داشتن پیوندهای گسترده تاریخی و ظرفیت‌های مختلف خود به دنبال توسعه روابط با چین هستیم.
جمشیدی اذعان داشت: حوزه‌های مختلف همکاری از جمله انرژی، ترانزیت، نیروی انسانی و... انگیزه کافی برای کار اقتصادی با چین به عنوان یکی از دو قدرت اقتصاد برتر جهان فراهم می‌کند. در این راه بستر همکاری ما هم سند مشارکت جامع راهبردی میان ایران و چین که دو سال پیش امضا شده است و در دولت توانستیم سندی را که فقط روی کاغذ بود را به صورت عملی پیش ببریم.
وی افزود: در این سفر وزرای مختلف از جمله وزرای خارجه، اقتصاد، راه، صمت و کشاورزی رئیس‌جمهوری را همراهی می‌کنند.
گفتنی است چین شریک نخست تجاری ایران در سال‌های اخیر بوده است و در ۱۰ ماهه امسال، صادرات ایران به چین به ۱۲.۶ میلیارد دلار و واردات از این کشور هم به ۱۲.۷ میلیارد دلار رسید.
محمد مرندی کارشناس مسائل بین‌الملل نیز سفر رئیس‌جمهور ایران به چین را بسیار مهم خواند و گفت: جهان به سرعت در حال تغییر است. ما در حال دور شدن از دنیای تک‌قطبی هستیم. ایران و چین دو کشور بسیار قدرتمند و مستقل هستند، ایران در غرب آسیا و چین در شرق آسیا. چین یک قدرت جهانی است و ایران مهم‌ترین قدرت منطقه‌ای در غرب آسیاست و از آنجا که دوره ظهور آسیاست، برای تسریع توسعه، یک واحد شدن آسیا مهم است. 
انتشار مقاله رئیس‌جمهور ایران 
در روزنامه «مردم» چین
مقاله رئیس‌جمهور ایران با عنوان «دوستان قدیمی بهترین شرکا برای آینده روشن هستند» در آستانه سفر رسمی وی به پکن، در شماره دیروز روزنامه پرتیراژ people (مردم) ارگان رسمی حزب حاکم چین منتشر شد.
در بخشی از مقاله رئیس‌جمهور ایران آمده است: دولت‌های ایران و چین که برنامه مشارکت جامع راهبردی را به عنوان الگوی تعاملات پایدار خود انتخاب کرده‌اند دارای اشتراکات و رویکردهای مشابهی به تحولات بین‌المللی هستند. دو کشور با سلطه‌طلبی و یک‌جانبه‌گرایی مخالفند و بر لزوم احترام به حقوق و منافع همه کشورها تأکید دارند. هر دو کشور ایران و چین باور عمیق دارند که از طریق اولویت دادن به ارزش‌های معنوی- انسانی و احترام به حق توسعه ملت‌ها، می‌توان صلح، انصاف و عدالت جمعی را در جهان گسترش داد. هر دو کشور یک‌جانبه‌گرایی و توسل به اقدامات قهرآمیز از جمله تحریم ظالمانه را ریشه اصلی بحران و ایجاد ناامنی دانسته و بر ضرورت مساعی مشترک در جهت دستیابی به چندجانبه‌گرایی واقعی و تحقق عدالت و انصاف بین‌المللی و استقرار حکمرانی عادلانه جهانی تأکید دارند.
تحکیم روابط دوجانبه 
کارشناسان چینی معتقدند سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به پکن، نشانه‌ای از تقویت و تحکیم بیش ‌از پیش روابط در سطوح عالی میان دو کشور است و منجر به تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل مهم بین‌المللی و اقتصادی خواهد شد.
چانگ هوآ سفیر چین در ایران ماه گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «‌ارتباط ایران و چین در سطوح عالی پیوسته رو به پیشرفت است و همکاری عملی در زمینه‌های بسیاری پیش می‌رود.‌»
علاوه‌بر این سال گذشته رشد تجاری میان ایران و چین به شکلی مثبت حفظ شد و براساس داده‌های وزارت امور خارجه چین این کشور به عنوان شریک تجاری ایران بزرگ‌ترین مقصد صادرات و دومین منبع واردات است.
فو لی هوآ کاردار سفارت چین در تهران نیز در مقاله‌ای که هفته گذشته در روزنامه تهران تایمز منتشر شد نوشت: «‌اقتصاد چین با ثبات بسوی پویایی و بهبودی پیش می‌رود که برای کشورهای دیگر جهان از جمله ایران فرصت‌هایی بزرگ برای پیشرفت فراهم می‌کند.»
چین گانگ وزیر امورخارجه چین هم ماه گذشته نخستین تماس تلفنی خود را با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود برقرار کرد. پیشرفت در برنامه همکاری جامع دو کشور و پیشنهاد پشتیبانی از یکدیگر برای حفظ تمامیت ارضی از جمله محورهای گفت‌و‌گوی تلفنی وزرای امور خارجه دو کشور بود.
سفر رئیسی به چین
در کانون توجه رسانه‌های جهان
سفر رئیس‌جمهور ایران به پکن بنا به دعوت رسمی همتای چینی خود، به‌طور گسترده در کانون توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته است؛ موضوعی که حکایت از اهمیت این رویداد نه تنها در عرصه روابط دوجانبه و دوستانه دوکشور، بلکه در عرصه بین‌المللی دارد.
ایرنا به نقل از خبرگزاری«آسوشیتدپرس» نوشت: وزارت امور خارجه چین رسما در بیانیه‌ای اعلام کرده است رئیس‌جمهوری ایران به دعوت رسمی شی‌جین پینگ همتای چینی خود سفری رسمی به پکن خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، دو کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی، یک پیمان همکاری راهبردی ۲۵ ساله امضا کردند که گفته می‌شود شامل بخش‌های متنوع از جمله در حوزه‌های اقتصادی، نفت، معدن، صنایع، حمل‌ونقل و کشاورزی است.
به نوشته آسوشیتدپرس، هر دو کشور مسائل پرتنشی با آمریکا داشته‌اند و کوشیده‌اند در کنار روسیه، به‌عنوان وزنه‌ای قدرتمند در مقابل قدرت آمریکا عرض‌اندام کنند.
«روزنامه پولیتیکو» آمریکا نیز در گزارشی به اهمیت این دیدار اشاره کرده است و می‌نویسد: این دو کشور که به نوعی رقیب آمریکا به‌شمار می‌آیند در تلاش برای توسعه همکاری هستند.
این روزنامه آمریکایی می‌افزاید: انتظار می‌رود سفر رئیسی به چین روابط بین دو شریک سیاسی و اقتصادی را که مخالف سلطه غرب بر امور بین‌الملل به رهبری ایالات متحده هستند را بیش از پیش عمیق‌تر کند.
در این رسانه آمریکایی از چین به عنوان خریدار عمده نفت ایران و منبع مهم سرمایه‌گذاری در این کشور یاد شده است.
پایگاه خبری «ای‌بی‌سی» آمریکا نیز به دیدار پیش رؤسای جمهوری دو کشور در سپتامبر سال گذشته میلادی در سمرقند پایتخت ازبکستان اشاره کرده است و می‌نویسد در این دیدار شی بر حمایت خود از ایران تاکید کرده است.
پایگاه خبری آمریکایی«صدای آمریکا»  نیز در گزارشی نوشته است: انتظار می‌رود سفر رئیس‌جمهوری ایران به چین روابط بین دو شریک سیاسی و اقتصادی را که مخالف سلطه غرب به رهبری ایالات متحده در امور بین‌الملل هستند را عمیق‌تر کند.
پایگاه خبری «چاینا دیلی» هم در گزارشی به سفر آتی رئیس‌جمهوری ایران به چین اشاره کرده است و می‌نویسد ناظران سیاسی بر این باورند که این سفر با هدف تقویت همکاری دو کشور در زمینه‌های اقتصاد و بررسی جدیدترین تحولات بین‌المللی صورت می‌گیرد.
این رسانه چینی همچنین به افزایش روابط دوجانبه میان پکن و تهران در سال گذشته میلادی اشاره کرده است.
بر اساس این گزارش، پیشبرد برنامه همکاری جامع دو کشور و حمایت از حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی در دستور کار مقامات دو کشور قرار دارد.
«خبرگزاری فرانسه» نیز در گزارشی به ابعاد مختلف سفر رئیس‌جمهوری ایران به چین پرداخته است و می‌نویسد قرار است در این سفر رؤسای جمهوری دو کشور حول موضوعات دوجانبه و بین‌المللی گفت‌وگوی خصوصی داشته باشند.
همچنین قرار است هیئت‌های دو کشور چندین سند همکاری امضا کنند.قرار است رئیس‌جمهوری ایران در نشست‌هایی با حضور تجار چینی و ایرانیانی که در چین زندگی می‌کنند، حضور یابد.
این رسانه فرانسوی، همچنین نوشته است ایران و چین روابط اقتصادی قوی به ویژه در زمینه‌های انرژی، ترانزیت، کشاورزی، تجارت و سرمایه‌گذاری دارند.
تارنمای روزنامه «ساوث چاینا مورنیگ پست» نیز در گزارشی به بررسی ابعاد مختلف سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به چین پرداخته و تاکید کرده است که این سفر با هدف توسعه همکاری ایران و چین، دوستی دو ملت انجام می‌شود.
تارنمای روزنامه «گلوبال تایمز» چین هم در مقاله‌ای نوشته است: تحلیلگران مسائل سیاسی، سفر رئیسی به پکن، مشارکت راهبردی جامع ایران و چین را بیش از پیش اجرایی خواهد کرد و نشان دهنده عزم راسخ دولت رئیسی برای پیشبرد سیاست «نگاه به شرق» است.
همچنین ژو یونگبیائو مدیرعامل مرکز تحقیقاتی دانشگاه لانژو چین به گلوبال تایمز گفت این سفر را می‌توان مقدمه‌ای برای یک تحول و پیشرفت بسیار مهم در روابط چین و ایران توصیف کرد.
گلوبال تایمز مقاله خود را با این جمله ژو به پایان می‌برد که «همکاری چین و ایران در چارچوب ابتکار کمربند و جاده و سازمان همکاری شانگهای فضای بیشتری را برای همکاری چین و ایران فراهم می‌کند و می‌توان پیش‌بینی کرد که پس از این دیدار، روابط چین و ایران وارد مرحله جدید و بالاتری شود.»
توجه چین به رعایت کامل آداب تشریفات
 در میزبانی از رئیس‌جمهور ایران
دستیار وزیر امورخارجه ایران با برشمردن آداب بین‌المللی تشریفات به توجه چین در میزبانی از رئیس‌جمهور کشورمان در سفر به پکن اشاره کرد.
رضا زبیب، دستیار وزیر و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان در توئیتر نوشت: در آداب بین‌المللی تشریفات، ترتیب اهمیت سفرهای خارجی مقامات این‌گونه است:
۱- سفر کاری/Working visit -
2- سفر رسمی/Official visit -
3- سفر دولتی/State visit
سفر رئیس‌جمهور ایران اولین State visit به چین در دو دهه گذشته است، لذا با آداب کامل تشریفات انجام می‌شود که نشان از توجه میزبان است.
روایت رسانه آمریکایی از سفر مهم رئیس‌جمهوری ایران
به چین
شبکه خبری «فاکس‌نیوز» در واکنش به سفر رئیس‌جمهور ایران به پکن گزارش داد که ملاقات رئیسی با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین با هدف تقویت روابط دو کشور انجام خواهد شد.
این شبکه آمریکایی نوشت: این سفر که از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه برنامه‌ریزی شده، اولین سفر رئیسی به چین به حساب می‌آید و با هدف تقویت روابط دو کشور که از رقبای آمریکا هستند، انجام می‌گیرد.
فاکس نیوز افزود: رئیس‌جمهوری ایران قرار است این هفته به درخواست همتای چینی خود این سفر رسمی را انجام دهد.
در این گزارش اشاره شده که رئیسی در ماه دسامبر در دیدار با هو چونهوا معاون نخست‌وزیر چین در تهران متعهد شد به تعمیق شراکت استراتژیک پایبند بماند.
به نوشته این رسانه آمریکایی، چین خریدار عمده نفت ایران و منبع مهم سرمایه‌گذاری در این کشور است. در سال ۲۰۲۱، ایران و چین یک قرارداد همکاری راهبردی ۲۵ ساله امضا کردند که فعالیت‌های اقتصادی عمده از نفت و معدن گرفته تا صنعت، حمل‌ونقل و کشاورزی را دربر می‌گرفت.
به نوشته فاکس نیوز، هر دو کشور روابط پرتنشی با ایالات متحده داشته و سعی کرده‌اند خود را در کنار روسیه در برابر آمریکا جلوه دهند.