kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
کنعانی:

سفر رئیس جمهور به چین جهش خوبی در همکاری‌ها ایجاد می‌کند

 
 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر رئیس‌جمهور به چین نشان‌دهنده فضای مناسب سیاسی و تاکیدی بر وجود عالی‌ترین اراده سیاسی میان رهبران دوکشور است و می‌تواند جهش خوبی در همکاری ها ایجاد کند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره سفر رئیس جمهور به چین اظهار داشت: سفر آقای رئیس جمهور در رأس هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به چین تحول بسیار مهمی در حوزه مناسبات دوجانبه ایران و چین است. سفری که در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور چین از رئیس جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد و طبیعتا موضوعات مهم و مورد توجه دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌اقتصادی، تجاری و فرهنگی مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: نفس انجام سفر رئیس جمهور از حوزه و از منظر سیاسی حائز اهمیت ویژه است و نشانگر وجود فضای بسیار مناسب سیاسی در مناسبات دو کشور است و تأکیدی بر وجود عالی‌ترین اراده سیاسی نزد رهبران دو کشور برای گسترش مناسبات دوجانبه در حوزه‌های مورد علاقه با تأکید بر تامین منافع مشترک است.
وی با بیان اینکه سفر از حوزه‌های مختلف حائز اهمیت است از جمله حوزه سیاسی، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌ها بین دو کشور در حوزه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. ما برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت و ۲۵ ساله دو کشور را امضا کرده‌ایم و سفر رئیس جمهور به چین می‌تواند جهش مناسبی را در اجرایی کردن برنامه‌ها و طرح‌های پیش بینی شده و مندرج در این برنامه ایجاد کند. این برنامه به منزله یک نقشه راهی است که مسیر کلی و افق بلندمدت همکاری‌های دو کشور را ترسیم کرده و در این ارتباط توافقات متعددی آماده شده و در دست نهایی شدن است و اسناد خوبی در چارچوب این سفر بین دو کشور امضا خواهد شد.
کنعانی ادامه داد: برنامه جامع همکاری‌های دو کشور تا این مرحله نتایج خوب و ملموسی را به همراه آورده و جهش در حوزه مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور علی‌رغم تجریم‌های ظالمانه از سوی دولت آمریکا بر ملت و کشور ایران تحمیل شده بود، نتایج اولیه و مثبت خوبی را تا الان به همراه داشت و ما شاهد رشد ملموس همکاری‌‌های اقتصادی و تجاری دو کشور بودیم.
امضای ۷ سند
با هدف تعمیق همکاری‌های اقتصادی و معدنی و صنعتی 
وی به آمار صادرات و واردات بین دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که این میزان نسبت به سال قبل ۵۸ درصد رشد داشته است. میزان واردات از چین در همین سال  اندکی بیش از ۱۳ میلیارد دلار بوده است و در سال ۱۴۰۰ شاهد حدود ۴۳ درصد رشد در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور بودیم. چین مقصد اول صادراتی ایران و منشأ دوم واردات برای کشور بوده است. در سال گذشته ۷ سند با ماهیت اقتصادی و با هدف تعمیق و گسترش همکاری‌های اقتصادی و معدنی و صنعتی امضا کردیم امیدواریم با انجام سفر آقای رئیس جمهور و مذاکرات و اسناد امضا شده شاهد برداشتن گام‌های بلندتری به سمت جلو در تامین منافع دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌اقتصادی،‌ تجاری، فرهنگی و صنعتی بین دو کشور باشیم.
اظهارات فرافکنانه وزیر خارجه فرانسه
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه که خواستار اقدام جهانی علیه برنامه موشکی ایران شده است، گفت: فرافکنی‌ها را مردود می‌دانیم. این‌گونه اظهارات و اظهارنظرهای فرافکنانه تاثیری در روند حل و فصل مسائل، مشکلات، اختلاف نظرها و یا سوءتفاهم‌ها بین ایران و طرف‌های اروپایی ندارد.
کنعانی با بیان اینکه طرح موضوعات انحرافی برای عدم تمرکز بر موضوعات اساسی است، عنوان کرد: فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران دفاعی و مبتنی بر حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران و مبتنی بر عرف و موازین و مقررات بین‌المللی است و ارتباطی با موضوعاتی که احیانا طرف‌های غربی به ویژه در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان می‌کنند، نداشته و نخواهد داشت.
اتباع خارجی بازداشت شده
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا عفو مقام معظم رهبری شامل اتباع و شهروندان خارجی که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده‌اند خواهد بود؟ گفت:‌ بازداشت اتباع و شهروندان خارجی در ایران به دلیل نقض قوانین ملی و سرزمینی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. به طور طبیعی به دلیل نقض مقررات کشور ما مبتنی بر قوانین و مقررات ما، چنین افرادی دستگیر شده و در این زمینه از سوی دستگاه قضایی احکامی راجع به آنها صادر شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: چنین افرادی طبیعتا از همه حقوق قانونی، انسانی و کنسولی خودشان برخوردارند و در ارتباط با عفو رهبر معظم انقلاب در این زمینه و درباره شهروندان بازداشتی خارجی، قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر قوانین، اختیارات و صلاحیت‌های خودش تصمیم لازم را خواهد گرفت.
انحلال اینستکس
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره انحلال و تعطیلی اینستکس نیز گفت: نشانه دیگری از عدم التزام دولت‌های اروپایی به تعهدشان در مسیر جبران خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از برجام بود. در حالی که دولت‌‌های اروپایی ملتزم و متعهد شده بودند که خروج یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا از برجام را جبران کنند و برای این موضوع مکانیسم‌هایی از جمله اینستکس را تعریف کرده بودند، متاسفانه دولت‌های اروپایی ملتزم به تعهد خود نبودند و اقدام لازم را انجام ندادند.
دولت‌های مدعی حقوق بشر تبدیل به مأمن و ملجأ و پناهگاهی 
برای حضور جنایتکاران شدند
وی در پاسخ به سؤالی درباره حضور پرویز ثابتی رئیس ساواک در تجمع ضد انقلاب در آمریکا و اقدام حقوقی ایران برای استرداد این شخص که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: دولت‌های مدعی حقوق بشر تبدیل به مأمن و ملجأ و پناهگاهی برای حضور جنایتکاران شدند. فرد جنایتکاری با چنین سابقه‌ای در قلب کشور مدعی دموکراسی و حقوق بشر حضور دارد. اگر پرونده اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا را فهرست کنیم، فهرست عریض و طویلی خواهد بود. این هم یکی دیگر از نمادهای دشمنی دولت آمریکا با دولت و ملت ایران است.