kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۰۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۴
رئیس‌ کل بانک مرکزی مطرح کرد

نقش جریان‌ قیمت‌ساز در افزایش کاذب نرخ ارز

رئیس ‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: با اقدامات ما در بانک مرکزی نرخ ارز رو به کاهش است، اما متاسفانه جریان‌های قیمت‌ساز تلاش می‌کنند که قیمت‌ها را بالا ببرند.
 
 
 
 
 
در ماه‌های گذشته نرخ ارز با نوسانات مختلفی رو‌به‌رو شده و در بازه‌های زمانی مختلفی با ورود بانک مرکزی روند نزولی هم داشته است، اما در این مدت قیمت ارز به صورت کلی صعودی بوده است.
به گزارش ایسنا، البته بانک مرکزی در دوره مدیریت جدید، شاهد تغییراتی در حوزه نحوه مدیریت بازار ارز، نقش و ماموریت صرافی‌ها و بانک‌ها در این بازار و البته دیپلماسی پولی و بانکی و نهایتا آزاد‌سازی منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف بود؛ به گونه‌ای که محمدرضا فرزین اوایل بهمن ماه در مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرد که به دنبال ثبات بازار ارز هستیم و در این راه در اولین اقدام، مذاکره با شرکای تجاری در قالب دیپلماسی پولی و بانکی را آغاز کردیم که این مذاکرات با کشورهایی از جمله قطر، امارات، چین و عراق انجام شد. نتیجه این مذاکرات آزاد شدن بخش زیادی از منابع ارزی مسدود شده بود که در حال حاضر در سامانه نیما از آن استفاده می‌کنیم.
به گفته او، مذاکراتمان با این کشورها هم ادامه دارد و همه ارزهایی که در خارج از کشور داریم را در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهیم و هم‌اکنون هیچ محدودیتی در تامین نیازهای ارزی کشور نداریم.
راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا
از سوی دیگر رئیس ‌کل بانک مرکزی از راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا تا دو هفته آینده خبر داده بود که می‌تواند ضمن تامین همه نیازهای مردم، قیمت‌ها در این بازار را متعادل کند.
البته فرزین یکشنبه‌شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی مرکز مبادله ارز و طلا شروع به فعالیت می‌کند؟ توضیح داد: مرکز مبادله ارز و طلا در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصویب شد که موضوع این مرکز ساماندهی و توسعه بازار ارز و طلا است. قرار بود در نیمه اول بهمن ماه این مرکز افتتاح شود که به علت مشکلات زیرساختی افتتاح آن عقب افتاد، اما تا هفته آینده این مرکز افتتاح خواهد شد.
وی تأکید کرد: در گام اول افتتاح این مرکز، تمامی نیاز‌های ارزی مانند ارز مسافرتی، دانشجویی پاسخ داده می‌شود، البته با راه‌اندازی مرکز ربع سکه را نیز عرضه می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید ربع سکه را در بورس کالا نیز عرضه کردیم و تلاش ما بر این است که تمامی نیاز‌های ارزی را در این مرکز پاسخ بدهیم در گام‌های بعدی ابزار مشتقه ارزی و سواپ ارزی را نیز راه‌اندازی می‌کنیم.
پشت‌پرده افزایش کاذب نرخ‌ها
اما سؤالی که این‌جا مطرح می‌شود، این است که با وجود کافی بودن منابع ارزی ایران و انجام این اقدامات توسط بانک مرکزی، چرا نرخ ارز در حدود یک ماه اخیر روند نزولی به خود نگرفته است؟
فرزین در مصاحبه شب یکشنبه‌شب به این سؤال پاسخ داد؛ وی گفت: با اقدامات ما در بانک مرکزی نرخ ارز رو به کاهش است، اما متاسفانه جریان‌های قیمت‌ساز تلاش می‌کنند که قیمت‌ها را بالا ببرند و ما خواهشمند هستیم که مردم به این جریان‌ها توجه نکند. رئیس‌ کل بانک مرکزی ادامه داد: 150 شعبه بانکی و صرافی‌ها در هفت روز هفته از ساعت 9 تا 7 بعد از ظهر کار می‌کند، پس نگرانی برای مردم وجود ندارد. امروز بازار دبی تعطیل بود، اما با جریان‌‌سازی‌ها قیمت درهم را افزایش کاذب داده بودند.
فرزین با بیان اینکه روز یکشنبه نرخ اسکناس دلار در بازار 43 هزار و 389 تومان و یورو 46 هزار
و 460 تومان بود، افزود: مردم هر روز می‌توانند با مراجعه به سایت ice.ir از آخرین نرخ‌های ارز مطلع شوند.
تداوم تجارت ایران و عراق بدون اختلال
یکی از شایعاتی که جریان قیمت‌ساز برای افزایش نرخ ارز به آن دامن می‌زند، خبر حضور نماینده آمریکا در امور ایران در کشور عراق و فشار به مسئولان عراقی برای محدود کردن همکاری‌های پولی و بانکی با ایران و فشار به مبادی تأمین ارز کشور
 بوده است.
در این رابطه، رئیس ‌اتاق مشترک ایران و عراق اعلام کرد: تجارت دو کشور ایران و عراق تداوم دارد و اختلالی درخصوص صادرات ایران به عراق ایجاد نشده است.
یحیی آل‌اسحاق با اشاره به کاهش ارزش دینار عراق در برابر دلار طی چند ماه گذشته و رشد نرخ تورم در عراق، بیان داشت: بانک مرکزی این کشور برای حفظ قدرت دینار و همچنین مدیریت بازار ارز عراق و جلوگیری از پولشویی از طریق بانک‌های این کشور، اقدام به وضع و ابلاغ دستورالعمل‌هایی کرده است که شامل مبادلات ارزی این کشور با کلیه کشورها بوده و به هیچ‌وجه اختصاص به روابط تجاری با ایران یا ممنوعیت واردات کالا از طریق کشورمان ندارد. وی ادامه داد: به‌تازگی هم کابینه عراق پیشنهاد بانک مرکزی این کشور برای تغییر نرخ برابری دینار- دلار به ازای ۱۳۰۰ دینار در برابر دلار را تایید کرده است. این اقدام سبب شد تا بلافاصله در بازار آزاد عراق یک دلار از ۱۶۹۰ دینار 
به ۱۵۰۰ دینار برسد و قیمت فروش دلار روند نزولی پیش گرفته است. رئیس‌ اتاق مشترک ایران و عراق گفت: برخی اتفاقات همانند پاندمی کرونا توانسته بود بر تجارت با کشور عراق به صورت مقطعی تأثیرگذار باشد که پس از آن شاهد همان روال توسعه تجارت دو کشور طی سالیان گذشته هستیم. به طوری که از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه هشت میلیارد و 900 میلیون دلار کالا از کشورمان به عراق صادر شده است که در قیاس با مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش رشد ۲۳‌ درصدی را نشان می‌دهد.
آل‌اسحاق اظهار داشت: سطح روابط اقتصادی ایران و عراق بر اساس حجم و تراز تجاری دوجانبه مبنی بر ۲۰ میلیارد دلار هدفگذاری شده است. در مقطعی از زمان روابط تجاری دو کشور تا سطح
۱۴ میلیارد دلار هم رسیده است و با توجه به ظرفیت‌های موجود همکاری بین دو کشور که در تمامی حوزه‌های اقتصادی وجود دارد رسیدن به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری بین ایران و عراق در سال‌های آینده حتماً امکان‌پذیر خواهد بود.