kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اذعان روزنامه اصلاح‌طلب به حضور کم نظیر و حماسی مردم در راهپیمایی 22 بهمن

 
 
 
سرویس سیاسی- 
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به قلم مدیر مسئول این روزنامه در واکنش به حضور حماسی و کم نظیر مردم در راهپیمایی 22 بهمن نوشت: «حضور مردم به نسبت سال‌های قبل بسیار چشمگیر بود. اگر بگویم، مردم حداقل یک و نیم برابر سال قبل و سال‌های قبل‌تر حضور داشتند به هیچ‌وجه غلو نکرده‌ام... مسئله قابل توجه بعدی، حضور چشمگیر جوانان در راهپیمایی 22 بهمن 1401 است. در واقع بخش کثیری از جمعیت حاضر در راهپیمایی را جوانان تشکیل داده بودند... مسئله مهم بعدی، حضور قابل توجه زنان در سنین مختلف و با دیدگاه‌ها و ایده‌های فکری مختلف در راهپیمایی بود. اغلب این بانوان محترم یا چادری بودند یا اینکه با پوشش مانتو و روسری (حجاب کامل) در راهپیمایی حاضر بودند. در کنار این دسته از بانوان، افراد کم حجاب یا حجاب ضعیف نیز حضور داشتند، ضمن اینکه شخصا یک الی دو مورد هم از بانوان بدون روسری هم مشاهده کردم... یکی از نکات برجسته راهپیمایی 22بهمن 1401 این بود که مردم بانشاط و انگیزه بالا در راهپیمایی حضور داشتند. به نظر می‌رسد، حوادث اخیر و تحرکات و اقدامات گروه‌های اپوزیسیون در خارج از کشورانگیزه ویژه‌ای به ایرانیان برای حضور در این راهپیمایی بخشیده بود.»
گفتنی است اذعان مدیر مسئول این روزنامه اصلاح‌طلب به حضور حماسی و کم نظیر مردم در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از آن جهت قابل تامل است که رسانه‌های طیف مدعی اصلاحات همواره این‌گونه اجتماعات باشکوه مردم را سانسور می‌کردند و از سوی دیگر در جریان اغتشاشات اخیر درقالب شبکه همکار غرب در داخل ایران، نقش بازوی رسانه‌ای اغتشاشات را بر عهده داشتند و با استفاده از تعبیر «جنبش» برای آشوبها و تلاش برای اعتبار دهی، تایید و تعمیم آن به کل ملت ایران خیانت بزرگی علیه کشور و نظام مرتکب شدند. 
اما این حضور با شکوه و دشمن شکن نشان داد توهمات ذهنی شخصیت‌ها و رسانه‌های جریان اصلاحات مبنی بر فاصله بین مردم با حاکمیت، افسردگی مردم، عدم تعلق خاطر جوانان به ارزش‌ها و ادعاهایی بی‌پایه است. 
بیانیه موسوی عبور از نظام بود اما بیانیه خاتمی نه!
روزنامه ابتکار در سرمقاله خود به قلم محمدعلی وکیلی مدیرمسئول و عضو فراکسیون امید مجلس دهم نوشت: «بیانیه‌های موسوی و خاتمی موجی از واکنش‌ها را به همراه داشت. بیانیه‌هایی بی‌سابقه با مفادی نو و مواضعی تازه. درخصوص بیانیه مهندس موسوی تقریباً همگان متفقند که در این بیانیه از جمهوری اسلامی عبور شده است. او آینده‌ای بدون نظام فعلی را ترسیم می‌کند و معتقد است برگردیم به نقطه صفر انقلاب و از نو مجلس موسسان، قانون اساسی و نظامی نو تشکیل گردد. این آشکارا عبور از جمهوری اسلامی است. اما در مورد بیانیه خاتمی اختلاف نظر و خوانش‌های متناقضی وجود دارد.
در ادامه مطلب آمده است: «مخالفان سنتی ایشان از جمله اصحاب کیهان هر دو بیانیه را دو روی یک سکه قلمداد می‌کنند و مدعی عبور خاتمی از نظام هستند. معتقدند خاتمی چیزی را به صورت نرم و در لفافه می‌گوید که میرحسین به صورت سخت و شفاف گفت. براندازان اما چنین اعتقادی ندارند. به تعبیری بیانیه خاتمی جان آنان را گرم نکرد. من نیز معتقدم بیانیه خاتمی براندازانه نبود. [بیانیه خاتمی]... همچنان با براندازی مرز دارد و در دایره اصلاح‌طلبی (هرچند با تعریف و هیئتی جدید) سیاست‌ورزی می‌کند»
برخی مدعیان اصلاحات همچنان می‌خواهند خاتمی را که یکی از سران فتنه 88 بوده، تطهیر کرده و بیانیه ساختارشکنانه او را در دایره نظام تعریف کنند. شاید دلیل حمایت‌های حزبی و جناحی آنها از خاتمی، کورسویی از امید است که عناصر رادیکال اصلاحات برای احیای تحرکات خیابانی در آینده و استفاده ابزاری و البته تکراری از خاتمی می‌بینند. این در حالی است که هر دو بیانیه اخیر سران فتنه (خاتمی و موسوی) وجوه اشتراکی از قبیل متهم کردن نظام به سرکوب، نفی جمهوریت نظام، القای ناکارآمدی و موفق نبودن جمهوری اسلامی در تحقق وعده‌ها، برجسته‌‌‌سازی گزاره براندازی، زیر سؤال بردن انتخابات و حمله به رهبری و حاکمیت اسلامی و... موج می‌زد. بیانیه و یاوه‌گویی‌هایی که نه‌فقط افکار عمومی بلکه بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان هم به آن وقعی نگذاشتند.