kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸
روز 22 بهمن اتفاق افتاد!

قیام میلیونی علیه دولت در فرانسه و اسرائیل

22 بهمن امسال در ایران تماشایی بود چرا که میلیون‌ها ایرانی بسیار بیشتر از سال‌های گذشته در حمایت از نظام و در پاسداشت پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سرتاسر ایران به خیابان‌ها آمدند.
 
 
 
سرویس خارجی-
همزمان فرانسه و «اسرائیل» نیز در همین روز شاهد خروش میلیونی مردمی بود منتهی، علیه دولت‌های ماکرون و نتانیاهو! همان دو شخصیت منفوری که طی 4 ماه گذشته به تمامی حیله‌ها متوسل شده بودند تا مردم هوشیار ایران را مقابل نظام قرار دهند! 
در حالی که در روز 22 بهمن ایران اسلامی شاهد خروش میلیون‌ها زن و مرد و پیر و جوان ایرانی در دفاع از نظام جمهوری اسلامی بود در دو گوشه از جهان یکی در غرب آسیا و آن یکی در غرب اروپا میلیون‌ها نفر در مخالفت با دولت‌ها و رژیم‌های خود به خیابان‌ها آمده بودند. طی چهار ماه گذشته رژیم صهیونیستی و دولت فرانسه در کنار سایر دولت‌های غربی تمام توان خود را به میدان آوردند تا شاید ایران بیشه شیران را ناامن کنند و با تنفس مصنوعی به اغتشاشات همچنان بر طبل ناامنی در کشورمان بکوبند اما تیرشان کمانه کرد و درست در روز 22 بهمن فلسطین اشغالی و فرانسه شاهد تظاهرات میلیونی علیه نظام حاکم بود! در فرانسه دولت ماکرون به دنبال تصویب و اجرای طرح‌های ریاضتی به خصوص طرح افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال است تا شاید بتواند با تحت فشار قرار دادن مردم، از بحران اقتصادی حاصل از مداخله در جنگ اوکراین رهایی یابد. مسئله‌ای که میلیون‌ها کارگر، کارمند و دانشجوی فرانسوی را برای چهارمین دور به خیابان‌ها کشانده اما ماکرون همچنان اصرار دارد که این طرح را به قانون تبدیل کند. 
پس از اعتراض گسترده مردمی ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) که اتحادیه‌های کارگری شمار حاضران در آن را بیش از 2 میلیون نفر ذکر کردند روز سه شنبه (11 بهمن) نیز سرتاسر فرانسه شاهد خروش میلیونی مردمی علیه طرح بازنشستگی ماکرون بود تظاهراتی که رسانه‌ها آن را «بزرگ‌ترین تظاهرات در چند دهه گذشته فرانسه» نامیدند. بر اساس برخی گزارش‌ها در این تظاهرات نزدیک به سه میلیون نفر حضور داشتند. موفقیت اتحادیه‌های کارگری در بسیج مردم برای کشاندن آنها به خیابان‌ها باعث شد این اتحادیه‌ها فراخوان دیگری برای تظاهرات و اعتصاب سراسری سه شنبه هفته گذشته (18 بهمن) صادر کنند. در این اعتراضات نیز بر اساس گزارش‌ها نزدیک به یک میلیون معترض از اقشار مختلف مردم در سرتاسر فرانسه به خیابان‌ها ریختند و خواستار لغو برنامه دولت برای افزایش سن بازنشستگی شدند اصرار ماکرون برای اجرای این طرح با وجود مخالفت‌های گسترده باعث شد که معترضان بار دیگر روز شنبه در 250 نقطه در سرتاسر فرانسه برای چهارمین بار به خیابان‌ها بریزند. تظاهراتی که به گفته اتحادیه‌های کارگری عمومی فرانسه، بیش از ۲.۵ میلیون نفر در آن حضور داشتند.این دور از تظاهرات نیز مانند تظاهرات‌های قبلی در فرانسه به خشونت کشیده شده و هزاران نیروی پلیس که برای مقابله با این تظاهرات در سراسر فرانسه مستقر شده‌اند، با معترضان درگیر شده‌اند اتحادیه دانشجویان فرانسه (Unef) هم شمار دانشجویان حضور یافته در اعتراضات روز شنبه (۱۱ فوریه) را ۱۲۰ هزار نفر اعلام کرد.وزارت کشور فرانسه شمار نیروهای پلیس مستقر در این کشور را ۱۰ هزار نفر اعلام کرده که از این تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در پاریس، پایتخت فرانسه مستقر شدند.
بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه در جریان این تظاهرات نیز تعدادی از افراد شرکت‌کننده بازداشت شده‌اند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، معترضان به سمت ماموران پلیس بطری و سنگ پرتاب کرده و پلیس هم به سوی آنها گاز اشک آور  شلیک کرده و برخی از معترضان را نیز دستگیر کرده است. بر اساس این گزارش جوانان معترض سطل‌های زباله را به آتش کشیده و پنجره‌های برخی از مغازه‌ها و کافه‌ها را در جریان این اعتراض در پاریس شکستند. آنها همچنین یک خودرو را واژگون کرده و در بلوار ولتر نیز آتش روشن کردند. ماموران آتش‌نشانی در محل حادثه حضور یافتند تا آتش را اطفا کنند. طبق گزارش‌‌های واصله، یک بمب دودزا زیر پای یکی از تظاهرکنندگان در پاریس منفجر شد که بر اثر آن وی برای مداوا به بیمارستانی در این شهر انتقال یافت.
صهیونیست‌ها هم قیام کردند
تل آويو و ديگر شهرهاي فلسطين اشغالي هم که از يك و ماه و نيم گذشته بدليل برگزاري اعتراضات سياسي و تظاهرات ضددولتي رنگ آرامش به خود ندیده، روز 22 بهمن ماه نیز نا آرام بود. اعتراضات عليه كابينه به شدت افراطی نتانياهو تقريبا در همه روزهاي هفته به اشكال گوناگون از تجمعات در مناطق مختلف شهري تا برگزاري برنامه‌هاي هنري در فلسطين اشغالي ادامه داشته و هر هفته نيز در روزهاي شنبه صدها هزار نفر با حضور در خيابان‌ها عليه كابينه نتانياهو شعار مي‌دهند و آن را كابينه ديكتاتور، فاشيستي و مجرم توصيف مي‌كنند. 
در روز شنبه همين هفته نيز براي ششمين هفته متوالي 200 هزار نفر در تل‌آویو و دیگر شهرهاي فلسطين اشغالي در اعتراض به کابینه بنیامین نتانیاهو و برنامه‌هاي او دست به تظاهرات زدند. رسانه‌ها نوشته‌اند كه بیش از ۵۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند و روزنامه‌هاآرتص تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات روز شنبه را ۷۵ هزار نفر برآورد کرده است. برخي منابع اما تعداد معترضان را تا 200 هزار نفر هم اعلام كرده‌اند.
تظاهرکنندگان خواستار اعتصاب عمومی در روز دوشنبه آینده شده‌اند و برخي ديگر از انجام نافرماني مدني براي زمين زدن كابينه نتانياهو سخن مي گويند. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم پنج شنبه شب گذشته گزارش داده بود كه معترضان با تجمع نزدیک خانه نتانیاهو در غرب قدس اشغالی با آتش زدن لاستیک با هواداران کابینه راستگرا درگیر شدند تا نشان دهند كه از وضعيت كنوني راضي نيستند. 
نكته قابل توجه آن است كه نه حاميان نتانياهو و نه معترضان هيچ‌كدام از وضعيت كنوني در تل آويو رضايت ندارند و هر دو طرف به‌دنبال تغييرات بنيادين در ساختار سياسي رژيم صهيونيستي هستند. در واقع ساختار سياسي رژيم صهيونيستي با بن بست بي‌سابقه‌اي رو‌به‌روست كه در آن همه طرف‌ها به‌دنبال شكست گروه مخالف خود هستند و از همين رو نيز بسياري از منابع داخلي در فلسطين اشغالي نسبت به بقاي حاكميت صهيونيست‌ها هشدار مي‌دهند و دهه پيش رو دهه پاياني عمر دولت يهود مي‌‍‌‌دانند. براين اساس به نظر مي رسد كه بزرگ‌ترين تهديد فعلي عليه موجوديت رژيم صهونيستي فقدان مشروعيت آن در داخل است. رژيم صهيونيستي از ابتداي شكل‌گيري خود همواره با تهديدات هويتي و موجوديتي روبه رو بوده است و در همه دهه‌هاي گذشته از راه‌هاي نظامي سعي درحل بحران‌هاي داخلي خود داشته است، اما اكنون با گذشت حدود هشت دهه، راه‌حل‌هاي قديمي مانند به راه‌انداختن جنگ با فلسطيني‌ها يا جنگ در خارج براي سرپوش گذاشتن بر بحران‌هاي داخلي آن كافي نيست و در حال حاضر جرياني انتقادگر و به شدت ضدساختار در اسرائيل رشد كرده كه بنيان‌هاي گذشته خود را زير سؤال مي‌برد و خواستار دگرگوني وضعيت نامعلوم تل آويو است. اين جريان انتقادگر صهيونيستي و ضدساختار ديگر توجهي به جنگ خارجي ندارد و دشمن شماره يك خود را در تل‌آويو مي‌‍بيند و به همين دليل به‌دنبال درگيري داخلي با جريان نوظهور تندروهاي حريدي است كه اين روزها در كابينه نتانياهو قدرت را در دست دارند.
احتمال بازگشت نتانياهو به دادگاه
تشديد شكاف‌ها و اختلافات داخلي در رژيم صهيونيستي باعث طرح دعواي جديد و شكايت از بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين رژيم شده است. در همين ارتباط نيز منابع رسانه‌ای از پذیرش دادخواستی علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر عدم صلاحیت وی برای ماندن در این سمت توسط دادگاه عالی اسرائیل خبر دادند. اين اتفاق احتمالا خشم ائتلاف حاکم این رژیم را به همراه خواهد داشت. «جنبش برای کیفیت دولت» اين دادخواست را علیه بنیامین نتانیاهو تنظيم كرده و از دادگاه عالی رژیم صهیونیستی خواسته است که نتانیاهو را فاقد صلاحیت نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کند. 
مرگ مشکوک مقام ارشد امنيتي رژیم صهیونیستی
همزمان با برگزاري اعتراضات در تل آويو، خبرگزاری عبري زبان نیوز لیبانون از مرگ مشكوك يك مقام امنيتي رژيم صهيونيستي در حوزه پهپادها خبر داده است. در اين ارتباط گفته شده كه «میشل بارشت»، افسر و مسئول برنامه‌ریزی، نظارت و تولید در واحد تعمیر و نگهداری پهپادها در پایگاه هوایی «تل نوف» اسرائیل کشته شده است. برپایه این گزارش، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل بدون اشاره به سمت و نام بارشت آورده است که یک افسر اسرائیلی 43 ساله در نتیجه حادثه رانندگی در نزدیک شهر «رحوفوت» کشته شد. در همین حال، سایت الجریده نیز نوشت که به گفته مقامات صهیونیست، میشل بارشت ۴۳ ساله در حادثه رانندگی کشته شده است اما برخی منابع می‌گویند که به احتمال زیاد او ترور شده باشد. خبرگزاریهای براثا و روسیا الیوم نیز از دیگر رسانه‌هایی است که این خبر را در سایت خود منتشر کرده‌اند.
احتمال عملیات گسترده در قدس 
به نظر مي رسد كه مقامات صهيونيست همچنان تلاش دارند تا افكار عمومي معترضان داخلي خود را به سمت تقابل با فلسطيني‌ها سوق دهند و در همین رابطه نيز روزنامه هاآرتص به نقل از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کابینه امنیتی و سیاسی احتمال آغاز عملیات نظامی گسترده در قدس و کرانه باختری را بررسی خواهد کرد. ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز پیش از این نشست مجدداً تهدید به آغاز عملیات سپر دفاعی ۲ در قدس شرقی کرده بود. او در توئیتی قبل از جلسه کابینه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی تصریح کرد که بر آغاز عملیات سپر دفاعی ۲ در شهرک‌های فلسطینی در قدس شرقی همانند عملیات اجرا شده در کرانه باختری در سال ۲۰۰۲ مصمم است و پلیس می‌تواند دست به چنین عملیاتی بزند.این وزیر افراط‌گرای صهیونیست پیشنهاد داده که ۱۵۰ نفر از فلسطینیان ساکن قدس شرقی بازداشت شده و اقدامات دیگری نظیر محاصره شهرک عیسویه، زادگاه مجری عملیات شهادت طلبانه اخیر در قدس محاصره شود. بن گویر همچنین تاکید کرد که تصمیم دارد ۲۰۰ خانه متعلق به فلسطینیان را هم در قدس شرقی تخریب کند.
روز يكشنبه همچنين وزارت بهداشت فلسطین از شهادت جوانی فلسطین به ضرب گلوله شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست در روستای قراوه بنی حسان در مجاورت سلفیت خبر داد و تایيد كرد كه «مثقال سلیمان عبدالحلیم ریان» جوان ۲۷ ساله فلسطینی به ضرب گلوله شهرک‌نشینان به شهادت رسیده است. همزمان گروه مقاومتی عرین الاسود نيز به اشغالگران صهیونیست درباره تداوم عملیات مقاومتی هشدار داده است.