kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۹۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸

دبیرکل ناتو رئیس‌ بانک جهانی می‌شود!

 
 
به گفته سخنگوی ناتو دبیرکل این ائتلاف نظامی، دوران ۹ ساله دبیرکلی خود را تمدید نخواهد کرد. گفته می‌شود وی قرار است از حوزه نظامی وارد حوزه اقتصادی شده و رئیس ‌بانک جهانی شود.
در گرماگرم جنگ اوکراین و در حالی که روز به روز بر ابعاد جنگ افزوده می‌شود خبر رسیده دبیرکل ناتو که یک سازمان جنگی است قرار است برای پُست تازه خود که اقتصادی است از مقامش کناره‌گیری کند. «اوآنا لونگسکو، سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) با اشاره به اینکه دوران دبیرکلی «ینس استولتنبرگ» ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ (8 مهر 1402) به پایان می‌رسد، گفته وی قصد ندارد دوران دبیرکل ۹ ساله خود را تمدید کند. «استولتنبرگ» از سال ۲۰۱۴ دبیرکل ناتو است و دبیرکلی‌اش تاکنون سه بار تمدید شده و 8 مهر سال شمسی آینده به پایان خواهد رسید.
خبرگزاری مهر در این رابطه به نقل از رویترز نوشته با وجود گمانه‌زنی‌ها درباره تمدید مجدد دوران دبیرکلی وی به دلیل جنگ جاری در اوکراین، «استولتنبرگ» هیچ برنامه‌ای برای تمدید دوران حضورش بر مسند دبیرکلی این ائتلاف نظامی ندارد. 
از جمله نامزدهای احتمالی برای جانشینی «استولتنبرگ» می‌توان به «ماریو دراگی»، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا و «کلاوس یوهانیس»، رئیس‌جمهور رومانی اشاره کرد. تصمیم نهایی درباره این موضوع، در اجلاس ماه جولای (تیر ماه) ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی گرفته خواهد شد و اجماع هر ۳۰ کشور عضو این ائتلاف الزامی است.