kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۹۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳

تعداد کشته‌شدگان زلزله در ترکیه و سوریه از 34 هزار نفر هم عبور کرد

با وجود گذشت یک هفته از وقوع زلزله مهیب در جنوب ترکیه و شمال سوریه، آمار کشته شدگان همچنان رو به افزایش است.
 
 
 
به گزارش ایرنا، رئیس‌مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) عصر دیروز آخرین آمار جان‌باختگان زلزله سحرگاه روز دوشنبه هفته گذشته در ۱۰ استان جنوبی این کشور را ۲۹ هزار و ۶۰۵ نفر اعلام کرد.
یونس سزر همچنین با اشاره به تداوم بی‌وقفه تلاش برای امداد و نجات در هفتمین روز از این زمین لرزه اعلام کرد که تاکنون ۱۴۷ هزار و ۹۳۴ نفر از مصدومان و زلزله زدگان ۱۰ استان قهرمان‌مارش، کیلیس، دیاربکر، آدانا، عثمانیه، غازی‌انتپ، شانلی‌اورفا، آدیامان، مالاتیا و‌هاتای در جنوب ترکیه به مناطق دیگر این کشور منتقل شده‌اند.
سزر از وقوع دو هزار و ۴۱۲ پس لرزه در طول هفت روز اخیر در مناطق زلزله زده ترکیه خبر داد و گفت: هم اکنون ۲۳۳ هزار و ۳۲۰ نفر نیروی امدادی و ۱۲ هزار و ۳۲۲ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات آواربرداری و امدادی در مناطق زلزله زده مشغول به کار هستند. وی افزود: برای مدیریت بحران زلزله از ۶۷ کشور نیروی امدادی به ترکیه اعزام شده و هم اکنون ۹ هزار و ۳۶۹ نیروی امداد و نجات خارجی در مناطق فاجعه زده ترکیه مشغول انجام خدمات امداد و نجات هستند.
رئیس‌مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) اظهارداشت: برای عملیات امداد و نجات و مدیریت بحران زلزله در جنوب ترکیه، ۷۰ فروند هواپیما، ۱۶۷ فروند بالگرد، ۲۴ فروند کشتی، ۴۵ پهپاد کوچک و ۹ پهپاد بزرگ به همراه ۳۱۹ آشپزخانه سیار، ۸۶ وسیله نقلیه پذیرایی، ۸۳ واحد حمام در مناطق زلزله زده فعال شده است.
سزر با اشاره به اعزام دو هزار و ۵۵۲ نیروی روانشناس و مددکار اجتماعی با ۳۸۴ دستگاه خودرو به مناطق زلزله زده برای خدمات حمایتی روانی و اجتماعی گفت: خسارت و تخریب زلزله در ۱۰ استان جنوبی ترکیه و حجم تخریبات آن در مساحت ۵۰ کیلومتری خط زلزله بسیار عمیق و زیاد است.
 افزایش جانباختگان زلزله در سوریه
بر اساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده، شمار تلفات زلزله در سوریه افزایش یافته است.
به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، تا صبح دیروز (یکشنبه) شمار تلفات زمین لرزه در سوریه به بیش از چهار هزار و 500 تن رسیده است.
البته به گزارش مهرحسن الغباش وزیر بهداشت سوریه که دیروز گفت: شمار قربانیان زلزله در مناطق تحت کنترل دولت سوریه، هزار و 414 و مصدومان دو هزار و 349 نفر است. گفتنی است، بخش زیادی از مناطق زلزله زده در سوریه در اختیار گروه‌های تروریستی است. به این ترتیب مجموع شمار قربانیان زلزله در این دو کشور تا لحظه تنظیم خبر از 34 هزار تن فراتر رفته است. روز شنبه نیز معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه اعلام کرد زلزله‌ای که ترکیه و سوریه را لرزاند، بدترین رویداد منطقه در ۱۰۰ سال گذشته به شمار می‌رود. با وجود برخی موارد معجزه‌آسای نجات مردم، امید به یافتن بازماندگان به تدریج تبدیل به یأس می‌شود. با این حال با گذشت تقریبا 7 روز از زمین لرزه، همچنان تعدادی از بازماندگان زنده از زیر آور بیرون کشیده می‌شوند. یک زن سالخورده ۸۵ ساله ۱۵۲ ساعت پس از زلزله در استان‌هاتای ترکیه از زیر آوار نجات یافت. همچنین تقریبا یک هفته پس از وقوع زلزله ‌مرگبار که جنوب شرق ترکیه را ویران کرد، امدادگران در این کشور موفق شدند یک کودک هفت ماهه و یک دختر نوجوان را از زیر آوار بیرون بکشند. ۱۴۹ ساعت پس از وقوع زمین لرزه، یک مرد ۳۵ ساله نیز از زیر آوار ساختمان فروریخته در «هاتای» ترکیه نجات یافت. خبرنگار الجزیره مستقر در مناطق زلزله‌زده در ترکیه گزارش داده است که این کشور از زمان وقوع زلزله روز دوشنبه تاکنون ۲۳۵۶ پس‌لرزه را تجربه کرده است.
  دولت ترکیه حکم بازداشت ۱۳۰ نفر را صادر کرد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دولت ترکیه6 روز پس از زلزله مرگبار دوشنبه گذشته حکم بازداشت ۱۳۰ نفر را صادر کرده که در ساخت‌وساز ساختمان‌هایی مشارکت داشتند که در زلزله اخیر فروریخته‌اند.
 بازداشت ده‌ها نفر به علت غارت اموال مردم
همچنین به گزارش رسانه‌های محلی حدود ۹۸ نفر به دلیل غارت اموال مردم از ساختمان‌های تخریب شده، دستگیر شده‌اند و چندین اسلحه نیز ضبط شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز گفت که از اختیارات اضطراری خود برای مجازات قانون‌شکنان استفاده خواهد کرد.
 هشدار درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
 در سوریه
رئیس‌سازمان جهانی بهداشت گفت: احتمال شیوع بیماری‌های واگیردار در مناطق زلزله زده در شمال غرب سوریه وجود دارد.
آدهانوم افزود: ۳۵ تن از تجهیزات کمک‌رسانی را به سوریه منتقل کردیم و هواپیمای دیگری که حامل ۳۰ تن تجهیزات پزشکی است، امروز(یکشنبه) به سوریه خواهد رسید. وی ادامه داد:ما همچنین نگرانی‌هایی درباره پیامد‌های بعدی زلزله داریم، زیرا تامین آب شرب تحت تاثیر قرار گرفته است و مردم با خطر شیوع بیماری‌های واگیردار و دیگر مشکلات بهداشتی رو‌به‌رو هستند. با یکدیگر برای از بین بردن پیامد‌های این زلزله همکاری خواهیم کرد و فقط بر خدمات اورژانس تمرکز نخواهیم کرد تا از این بحران عبور کنیم.
 ارسال سومین محموله امدادی و بشردوستانه 
هلال احمر ایران به ترکیه
رئیس‌جمعیت هلال‌احمر از بارگیری سومین محموله اقلام امدادی شامل ۵۵ تن اقلام زیستی و امدادی برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه خبر داد و گفت: این محموله به‌وسیله چهار فروند هواپیما و همراه با ۶۰ امدادگر به محض مساعد شدن هوای تهران ارسال می‌شود.