kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
در ادامه آواربرداری‌ها

کشته‌های زلزله در ترکیه و سوریه از ۲۵ هزار تن گذشت

در حالی که 6 روز از کار آواربرداری و امدادرسانی به زلزله‌زدگان در ترکیه و سوریه گذشته، آمار تلفات این زلزله مهیب با عبور از 25 هزار نفر همچنان رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، رئیس‌جمهور ترکیه دیروز شنبه درخصوص زمین‌لرزه شدید در کشورش اعلام کرد که آمار جان‌باختگان این زلزله به ۲۱ هزار و ۸۴۸ نفر افزایش یافته است.
رجب طیب اردوغان در این خصوص ادامه داد که تعداد مصدومین این زلزله نیز که سه برابر قوی‌تر از زلزله مرمره در سال ۱۹۹۹ در شمال غرب ترکیه بود، ۸۰ هزار و ۱۰۴ نفر شده است.
اردوغان افزود: با بازدید از مناطق آسیب‌دیده، متوجه شدیم که با یک فاجعه بزرگ مواجه هستیم. ۱۴ میلیون شهروند در زلزله دوشنبه گذشته آسیب‌ دیده‌ و تعداد زلزله‌زدگان مناطق آسیب‌دیده و اطراف آن ممکن است به ۲۰ میلیون نفر برسد.
وی تاکید کرد: هیچ شهروندی را زیر آوار باقی نخواهیم گذاشت. روند باز‌سازی را تنها طرف یک سال تکمیل می‌کنیم. ۱۶۰ هزار نیروی جست‌وجو و امداد و نجات داخلی و خارجی شبانه‌ روز در حال کار و فعالیت در این زمینه هستند. متأسفانه برخی احزاب و طرف‌‌های سیاسی از آب گل‌آلود ماهی می‌‌گیرند و روحیه وحدت ندارند.
اردوغان خاطرنشان کرد: شرایط جویِ سخت عملیات امداد و نجات را دشوار می‌کند، اما مانع از امدادرسانی به آسیب‌دیدگان نمی‌شود. آواربرداری را در اسرع وقت به پایان خواهیم رساند و روند باز‌سازی شهرها را آغاز خواهیم کرد.
شعاع ۵۰۰ کیلومتری زلزله در ترکیه
همچنین رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که کشورش با یک فاجعه بزرگ در پی زلزله اخیر مواجه شده و این زلزله بیش از ۵۰۰ کیلومتر در ترکیه را تحت تأثیر قرار داده است.
اردوغان همچنین خبر داد که عملیات نجات و جست‌وجو در برخی شهرها و مناطق پایان یافته است.
قدرت زلزله معادل ۵۰۰ بمب هسته‌ای بود!
خبر دیگر اینکه مدیرکل امور زلزله و کاهش خطر اداره مدیریت بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد که انرژی آزاد شده توسط زلزله ۷.۷ ریشتری معادل انرژی ۵۰۰ بمب اتمی است.
به گزارش ایسنا، اورهان تاتار دیروز شنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی درخصوص جزئیات زمین‌لرزه‌های روز دوشنبه جنوب شرق ترکیه گفت: زمین‌لرزه اول با قدرت ۷.۷ ریشتر ۶۵ ثانیه و مدت زمان زلزله دوم ۴۵ ثانیه و در مجموع زمین به مدت دو دقیقه به شدت لرزید.
وی درخصوص ادعای فعالیت آتشفشانی پس از زلزله بیان داشت: ما متوجه جریان گدازه، خاکستر آتشفشانی و جریان نفت و گاز در منطقه زلزله نشده بودیم.
بنابر اعلام سازمان مدیریت بلایا و حوادث غیرمترقبه ترکیه، از زمان وقوع زمین‌لرزه در سحرگاه روز دوشنبه، بیش از دو هزار پس‌لرزه ثبت شده است.
افزایش قربانیان زلزله در سوریه
و آوارگی ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار زلزله‌زده
درشرایطی که منابع رسمی آمار جان‌باختگان زلزله ۷.۷ ریشتری بامداد دوشنبه در سوریه را بیش از سه هزار و 500 نفر اعلام کرده‌اند، منابع غیررسمی اعلام کردند که شمار کشته‌شدگان از چهار هزار نفر فراتر رفته است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، سازمان موسوم به دیده‌بان حقوق بشر که در مناطق شمال سوریه فعالیت می‌کند، در این‌باره با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: شمار جان‌باختگان زلزله ویرانگر در سوریه به چهار هزار و ۱۳۹ نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به ادامه عملیات امداد و نجات، آمار کشته‌شدگان تا ۶ هزار نفر نیز افزایش یابد.
این در حالی است که منابع رسمی تا دیروز جان‌باختن بیش از سه هزار سوری در زلزله مناطق شمالی این کشور را تأیید کرده‌اند.
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: زلزله شدید سوریه باعث آوارگی پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مردم سوریه شده و این در حالی است که این کشور با بحران‌های متعددی مواجه است.
نجات معجزه‌آسای یک پدر و دختر از زیر آوار زلزله ترکیه
با تلاش امدادگران ایرانی
تیم جست‌وجو و نجات اعزامی هلال‌احمر ایران توانست به‌طور معجزه‌آسایی یک پدر و دختر خردسالش را پس از
6 روز، از زیر آوار زنده پیدا کرده و نجات دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ دختربچه چهارساله و پدرش که در زلزله شهر غازی انتب ترکیه در راه‌پله‌های منزلشان پناه گرفته بودند، پس از
6 روز (130 ساعت) با تلاش تیم جست‌وجو و نجات اعزامی هلال‌احمر ایران پیدا شدند و از زیر آوار ساختمان بیرون کشیده شدند.
روز چهارشنبه نیز نیروهای امدادی هلال احمر ایران موفق شده بودند سه نفر را زنده از زیر آوار خارج کنند. هفت نفر دیگر نیز از زیر آوار خارج شدند که جان خود را از دست داده بودند.
نجات معجزه‌آسای خانواده ۵ نفره پس از ۱۲۹ ساعت
همچنین تیم‌های امداد و نجات در ترکیه یک خانواده پنج نفره را که به مدت پنج روز در زیر آوار خانه فروریخته‌شان زنده مانده بودند، نجات دادند.
معاون رئیس‌جمهوری ترکیه به خبرنگاران گفت با تلاش‌هایی که ۳۱ هزار امدادگر در سراسر منطقه آسیب‌دیده انجام داده‌اند، ۶۷ نفر ظرف ۲۴ ساعت جمعه تا شنبه از زیر آوار خارج شدند.
به گزارش شبکه الجزیره، فواد اوکتای افزود: حدود ۸۰ هزار مصدوم در بیمارستان تحت درمان هستند و ۱.۰۵ میلیون نفر نیز که در اثر زلزله بی‌خانمان شدند در پناهگاه‌های موقت اسکان داده شده‌اند.
زمین‌لرزه‌های ترکیه کل کشور را
تا ۶ متر جابه‌جا کرده است
یک زلزله‌شناس ایتالیایی می‌گوید: مجموعه‌ زمین‌لرزه‌های شدیدی که ترکیه را لرزاند، احتمالا کل این کشور را تا 6 متر جابه‌جا کرده است.
به گزارش ایندیپندنت، پروفسور دوگلیونی، رئیس موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌شناسی درباره این حادثه ویرانگر گفت: این دو زمین‌لرزه بخشی از یک توالی لرزه‌ای واحد بود که در تقاطع چهار صفحه تکتونیکی‌- آناتولی، عربی، اوراسیا و آفریقا که پیوسته با هم برخورد می‌کنند، رخ داد.
به گفته وی، صفحه آناتولی به‌دلیل لغزش افقی به سمت صفحه عربستان در حال حرکت است.
این استاد دانشگاه به شبکه تلویزیونی ایتالیا۲۴ گفته است: این زمین‌لرزه نوعی گسل پدید آورد که زلزله‌شناسان آن را «تراگذر کم‌عمق» دارای یک کانون زلزله می‌نامند- که در عمق بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، در برآوردها ترکیه پنج تا شش متر از سوریه جدا شده است.
وی افزود: در روزهای آتی و بعد از پایش از طریق ماهواره‌های «ئی‌اس‌ای سنتینل» و «ای‌اس‌آی کازمواسکای‌مد» به داده‌های دقیق‌تری خواهیم رسید.
حادثه دردناک برای امدادرسانان به زلزله‎زدگان ترکیه
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیروز در حالی که گروه‎های امدادرسان در ترکیه در حال جست‌وجو برای نجات مردم بودند، ناگهان بقایای آوار یکی از منازل ویران‌شده بر سرشان ریخت و از سرنوشت امدادرسانی که زیر آوار گرفتار شدند، اطلاعی در دست نیست.